L lordi skrev:
Fast isoleringen är väl mjuk? Får du igenom en dragfjäder, måste du väl kunna tejpa fast flexröret och dra igenom med våld? Eller är det något annat som är i vägen?

Jag har dragit och hållt på som ni skriver,men det är i isolering glasfiber från 1960 så allt jag dragit har gått smidigt fram o tillbaka,men ändå flexslangen vill ju inte gå mellan hålen, kan det va isoleringen som blivit bollar eller kan det va nån liten regel som inte upptäckt av dom smalare slangar och kabeln jag hållt på med där uppe?
 
L lordi skrev:
Fast isoleringen är väl mjuk? Får du igenom en dragfjäder, måste du väl kunna tejpa fast flexröret och dra igenom med våld? Eller är det något annat som är i vägen?
 
  • Vittrande vitmålad takbeklädnad med svart downlight och synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur och var går reglarna/läkten som taket hänger i?

Det kan gå att få upp en hand i hålet samt ett VP-rör, då håller man ner VP-röret mot taket samtidigt som man matar på med den fria handen.
Ja det är trångt å besvärligt, men jag har gjort liknande.

Kan även gå om man har en dragtråd som är minst dubbelt så lång än vad det är mellan hånen, skära av en bit flexslang som räcker mellan hålen plus lite till.
Trä i den bit av dragtråden som är utanför hålet i flexslangen och sätt fast dragtråden i bägge ändar av flexslangen.
Dra sedan i dragtråden samtidigt som någon skjuter på flexslangen lite försiktigt, ibland kan det kanske behövas att den som skjuter på ”drar” lite försiktigt istället så att dragtråden sträcks.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur och var går reglarna/läkten som taket hänger i?

Det kan gå att få upp en hand i hålet samt ett VP-rör, då håller man ner VP-röret mot taket samtidigt som man matar på med den fria handen.
Ja det är trångt å besvärligt, men jag har gjort liknande.

Kan även gå om man har en dragtråd som är minst dubbelt så lång än vad det är mellan hånen, skära av en bit flexslang som räcker mellan hålen plus lite till.
Trä i den bit av dragtråden som är utanför hålet i flexslangen och sätt fast dragtråden i bägge ändar av flexslangen.
Dra sedan i dragtråden samtidigt som någon skjuter på flexslangen lite försiktigt, ibland kan det kanske behövas att den som skjuter på ”drar” lite försiktigt istället så att dragtråden sträcks.
Jag ska göra det tips du har gett mig nu, men kan du säga vad det är för metall snöre som är inne i slangen jag har på bilden? Är en aning funderande vad den här för funktion!
 
  • En flexibel slang med ett metalltråd utstickande från änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.