Hej

Vill först säga att jag skall anlita elektriker för jobbet...MEN vill ändå veta om det går
att be elektriker att dra så som jag vill och tänker.

Tanken är att dra två ledare tillsammans med en noll och en jordkabel, i ett och samma flexrör från proppskåpet i källaren till vinden. Jag vill alltså från vinden dela upp belastning från olika elektriska produkter på våningen under så de inte belastar en och samma fas. Kan vara uttag, lampor, fasadbelysning, etc. Med andra ord utgå från vinden till delar av våningen under.

Har hört att man ej skall använda flexslang på vind på grund av temperaturskillnader och den kondens som kan bildas. Om så är fallet kan man istället använda EKLK-kabel/5G1,5 istället för Flexrör?

Se bifogad bild som jag hoppas förklarar bättre.
Elskiss källare till vind 1507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort tack på förhand! :):)
Per
 
Om du har dubbelvippbrytare som bryter båda faserna tror jag det är godkänt. Har du porslinssäkringar har du problem med andra ord.
 
Det du beskriver låter som en tvåfasgrupp. Inget förstahandsval, men kan vara ok under vissa förutsättningar. Elektrikern har säkert koll på dessa. Om det går anses det bättre att dra nya rör, men det kan vara orimligt dyrt i många fall. Då är två- eller trefasgrupper ett alternativ.

Tänk på att fas, nolla och skyddsjord måste gå samma väg av flera skäl. I bilden du ritat ska alltså jord och nolla grenas av där faserna skilljs åt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Tusen tack för era svar!

Proppskåpet, eller elcentralen som det heter är ny sedan ett par år tillbaka.
 
Enligt min elektriker bör man ej göra så.
 
tar bort eftersom elmont påpekade att jag hade helt fel...
 
Redigerat:
Leby, att ge råd då man inte har kunskaperna är ingen god ide. Har man en tvåfasgrupp blir strömmen i nollan inte högre än i en av faserna för belastas bägge faserna blir strömmen i nollan mindre än i någon av fasledarna. Är det samma fas med två säkringar ska man dra två olika grupper med separata jordar och nollor till varje säkring.
Och som petersv skrev drar man fas, nolla och jord samma väg och inte tex. fasen en annan väg.
 
Eftersom kunskap är lätt att bära enligt någon vis person så... Elmont, kan du förklara (förutsatt att vi talar om frågan i denna tråd) vad skillnaden är på dragningarna, jag förstår inte logiken (fysiken) om vi nu utgår från att Per62 inte tänker sig 2 fas belastning utan 2 säkringar (han säger visserligen olika faser men menar sannolikt olika säkringar).

Säg att man drar 1,5 tråd av en L+N+J i ett rör, i ett annat rör dras exakt likadant 1,5 tråd av en L+N+J.
N & J utgår från respektive samma plint i elcentralen.

Om man jämför ovan med att dra 1,5 tråd av L+L och 2,5 tråd av N+J i samma rör fram till en kopplingsdosa på vinden och där sätter en "plint" för att dela upp N & J i vidare dragning av 1,5 kvadrat tillsammans med en av varje av L, vad är skillnaden mer än att man inte bör eftersom nån annan i senare skede kan ta fel?

Jag menar nu inte på något sätt att man ska göra så här utan vill bara förstå vad skillnaden är att dela en tråd i en kopplingdosa jämfört med i plinten i centralen?
 
Ett dåligt exempel 2st säkringar på 10A i sammafas ger maximal ström på 20A för detta krävs 4kvadratskabel.

Om du har 2 eller fler säkringar på samma fas så blir maxströmmen i nollan summan av de 2 (eller fler säkringar) säkringarnas ström och måste dimensioneras därefter.

Om du däremot har två faser så blir effekten att strömmen i nollan aldrig blir större än den ena säkringen.

Huvudregeln om man tänker eldragning är keep it simple.
 
Hej

Jag menar två olika säkringar (två olika vippbrytare)

Mvh
Per
 
Redigerat:
O
tuktuk skrev:
Ett dåligt exempel 2st säkringar på 10A i sammafas ger maximal ström på 20A för detta krävs 4kvadratskabel.

Om du har 2 eller fler säkringar på samma fas så blir maxströmmen i nollan summan av de 2 (eller fler säkringar) säkringarnas ström och måste dimensioneras därefter.

Om du däremot har två faser så blir effekten att strömmen i nollan aldrig blir större än den ena säkringen.

Huvudregeln om man tänker eldragning är keep it simple.
Nu är det inte riktigt så enkelt som du påstår...
Men som jag förstått det så är det möjligt att göra som TS vill i vissa fall, det är inte absolut förbjudet...
Vad jag vet är att man drar 3-fas till stora belysningsgrupper... Om man ska belysa ett helt varuhus... Så förekommer det att man drar 3-fas...
Men om jag är helt bakom flötet och måste ha supit bort mina sista hjärnceller i vattnet jag drack till lunch så får gärna nån av våra forumrävar rätta mig....
Eftersom detta är mycket teori så kanske detta är något för allas vår Bo.Siltberg
 
Per62 skrev:
Hej

Jag menar två olika säkringar (två olika vippbrytare)

Mvh
Per
fast det räcker inte. Man måste säkerställa att de två säktringarna matas fråm två olika inkommande faser också. Om det är två olika faser så blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en av faserna. Kommer de däremot från samma matande fas så överbelastas nollan, med brand som följd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Att nolla och fas ska följas åt är för att undvika att slingan får en stor area. Om den har en stor area blir den en utmärkt antenn som plockar upp t.ex. energi från ett åsknedslag i närheten.

Jord ska normalt ligga i samma rör eller mantel som tillhörande fas och nolla för att minska risken att jorden är av utan att fasen är det (tyst fel).

Det kanske finns fler skäl än så, det var anledningen till regeln jag har hört på jobbet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och om inte fas, nolla och jord ligger i samma rör/kabel är det näst intill omöjligt att gissa vad som hör till vad och eftersom att veta är en grundbult när det gäller elinstallationer ska det om möjligt undvikas att separerar fas, nolla och jord som hör till samma grupp i olika rör/kablar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Står t.o.m. i reglerna (Jag kommer inte ihåg den exakta paragrafen just nu) att ledare som tillhör samma strömkrets måste ligga tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.