Man får INTE blanda förläggningsätt i samma anläggning.
Flexslang är INTE det samma som spiralrör/slang.
Flexslang/Flexrör är av plast.
Spiralrör/slang är av metall och två typer plastad och oplastad. Tex E1407018 SPIRALSLANG 17,5 .
 
Nusnäs skrev:
Ett tips kanske som jag såg en el-kille gjorde hos mig, han borrade inte i reglarna utan sågade ett hack och sedan högg han snett uppifrån så det blev som en hylla att lägga slangen i, sen en spik som fäste runt slangen. Snabbt och effektivt tycker jag.
Som jag fattar bestämmelserna så måste man alltid skydda för ev genomspikning då man går igenom en regel:

Fråga (00-141)
Krävs genomspikningsskydd där ett dolt, rörligt förlagt isolerspiralrör passerar genom en regel i en vägg ? Röret är förlagt närmsta vägen mellan kopplingspunkterna, inte horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter.

Svar
Ja, i den del av väggen isolerspiralröret dras genom en regel är den att betrakta som fastsatt. Vid regelgenomgången skall ledningen skyddas till exempel genom att regeln förses med ett genomspikningsskydd om risk för genomspikning finns (jämför 522.8.1).
 
elmont:
kan du hänvisa till var i föreskrifterna detta står? eller i gammla blå boken?

oavsett vilket så får du ju inte dra rör och slang närmsta vägen om den är fast förlaggd, har du däremot slangen eller kabeln lös i väggen är detta okej... Där är vi överens?
Enligt elsäkerhetsverkets svar i inlägg #8
 
Redigerat:
Eftersom jag sitter hemma och har "allt" på jobbet kan jag inte peka på vart det står och Blå boken är sedan länge gammal även för mig.
På den senaste uppdaterings "kusen" diskuterades exakt den frågan och jag är helt övertygad om vad svaret var.
Och jag hävdar bestämt att man SKA fästa styva och flexibla flexibla rör oavsett om man går raka vägen eller om man gör div krokar. Speciellt viktigt är det att fästa slangen med ca 50 cm mellanrum, gör du inte det och det är några böjar kommer du att få stora problem med tråddragning.
Och än en gång flexrör och spiralrör är helt olika saker, spiralrör används ytterst sällan.
 
Ja fästa kan du göra om du går horisontelt och vertikalt... Det är ju elsäkerhetsverket som säger det...
Jag håller med om att det är svårt att dra om tråd när man har fäst slangen dåligt... Ett tips är att använda den grå halogenfria slangen... Mycket bättre än den vanliga ljusa...

Jo vi kan ju ta var det står i Elinstallationsreglerna med eller en annan svensk standard... Men eftersom blå boken ligger på nätet är det ju lätt att kolla för alla där...
Svensk standard e ju som du vet en rekomendation och om man dokumenterar var man har använt respektive metod så har jag svårt att se det farliga i det?
Nu säger inte jag att jag lägger kabel löst i väggen... Har aldrig gjort det, men tycker det är intressant att diskutera det är ju inte helt lätt att hitta rätt i alla regler och standarder så lite hjälp med att hitta behöver man allt...
Jag vet själv när man går på kurser att det många gånger kan vara folk som tycker det ena och det andra men inte riktigt kan härleda allt till var i boken det står.
Idag bygger ju det mästa på att man följer fabrikantensanvisningar om man inte har lust att göra en massa egen dokumentation på att "mitt" vis är lika säkert...
 
elmont skrev:
Man får INTE blanda förläggningsätt i samma anläggning.
Flexslang är INTE det samma som spiralrör/slang.
Flexslang/Flexrör är av plast.
Spiralrör/slang är av metall och två typer plastad och oplastad. Tex E1407018 SPIRALSLANG 17,5 .
Elen är dragen i vprör + spiralslang av metall mot dosor. Vi komplettering med fler dosor kan man använda flexrör av plast eller är det förbjudet?
 
Du kan använda flexrör mot dosan men du måste skaffa anslutningar som passar rör/slang och dosa.
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Det var det här med blandning av olika rör i samma anläggning alltså flexibla metallrör och flexibla plaströr. Jag fick uppfattningen att det inte var tillåtet.
 
Det handlade om lös kabel i väggar kontra rör/slang.
 
Det är tillåtet, inget problem där.
 
Är du helt säker? För det var inte det som vi fick lära oss för många år sedan när det blev OK med lös kabel i väggar. Då fick vi lära oss att endera metoden och det genomgående i hela "byggnaden". Och i dom ytterst få hus med lös kabel som jag stött på har det aldrig varit blandat.
 
Det du nämner elmont med blandat lös kabel inbyggd och konventionell infällt med rör-slang stämmer, ska inte blandas. Men jag uppfattar det som frågan nu var blandning olika rör och slangtyper det är inget problem. Samtidigt tror jag den metallslang som nämns är plica dvs en gammaldags "flexslang" om man så vill. Är det däremot metallspiralslang är det fel men verkar inte troligt med så gammalt hempul, när de materialen var vanliga var hempularna få. :)
 
  • Gilla
rb2010
  • Laddar…
Då är vi ganska eniga :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.