J jonaserik skrev:
Vad menar du med passera kanalerna, på bild så är väl kanalerna infrästa i isoleringen eller är det något skikt som är vattentätt mellan spåren och skivan och en duk utanför som rötter och annat otyg kan växa i och täta till.
Jag vet inte om just dessa skivor inte suger vatten, men så kanske det är. Känns ändå som att kanalerna hålls torra?
 
Men om man återgår till "min ide" med en fuktisoleringsmatta (Platon) utanför vanlig cellplast, plus en markduk. Då är förhoppning att cellplasten hålls torr.
 
Kan inte svara på det riktigt då jag inte har grävt upp något sådant med cellplast, men ett faktum är att cellplast drar vatten och det kommer fukt inifrån väggarna, det med en duk utanför kan du skippa den gör ingen nytta där. Duken kommer att pressas dikt mot en platon och fyllas med småskit, ( blir tät ). Däremot så kan man ha en duk om man fyller med ca 2 dm rörgravsfyllning, ( inte kross då som är vassa hörn på ) utanför, för att skydda en platon för att inte få sticksår.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det vore fint att slippa kostnader och bök för spec-fyllnad. Det är ju svårt att bara lägga på 2 dm.
 
O oddjobb skrev:
Det är ju svårt att bara lägga på 2 dm.
Det var bara ett förslag , jag har ca 40 cm fyllning med rörgrav på utsidan, det går med att återfylla med det du grävt upp, se bara till att det inte finns vassa stenar med mot ev .platon.
 
O oddjobb skrev:
Inga kommentarer kring de skivor jag skickade bild på . Där vattnet rinner ner i kanaler ner mot dräneringsbädden.

JACKOPOR® 80 KÄLLARVÄGGSSKIVA
Blir knappt nåt vatten mot skivorna
 
Staffans2000
Duken utanför Platonmattan fyller ingen funntion alls, vad jag kan förstå. Totalt bortkastade pengar.

Staffan
 
L larsson r skrev:
Blir knappt nåt vatten mot skivorna
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Duken utanför Platonmattan fyller ingen funntion alls, vad jag kan förstå. Totalt bortkastade pengar.

Staffan
Min tanke var knopparna skulle håller en distans och skapa ett utrymme för vatten att rinna neråt. Precis som principen är med JACKOPOR® 80 KÄLLARVÄGGSSKIVA. Där kanalerna hålls öppna genom att markduken håller fyllnadsmassorna borta. Möjligt att knopparna är för korta så att markduken pressas in och täpper till.
 
O oddjobb skrev:
Min tanke var knopparna skulle håller en distans och skapa ett utrymme för vatten att rinna neråt. Precis som principen är med JACKOPOR® 80 KÄLLARVÄGGSSKIVA. Där kanalerna hålls öppna genom att markduken håller fyllnadsmassorna borta. Möjligt att knopparna är för korta så att markduken pressas in och täpper till.
Prova att läsa montringsanvisningarna
 
L larsson r skrev:
Prova att läsa montringsanvisningarna
Till vilken produkt menar du Larsson
 
O oddjobb skrev:
Till vilken produkt menar du Larsson
Alla , finns ingen tillverkare som förespråkar att du sätter isolering å platonmatta utan för samt att fylla med typ mc utanför
 
L larsson r skrev:
Alla , finns ingen tillverkare som förespråkar att du sätter isolering å platonmatta utan för
Nu är det så att alla vill ha sitt utförande, och andra talar om vad som framkommit i det verkliga livet och livets hårda skola , när det gäller utförande av olika moment, papperstigrar är bra men erfarenhet mycket bättre när det gäller funktion.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det så att alla vill ha sitt utförande, och andra talar om vad som framkommit i det verkliga livet och livets hårda skola , när det gäller utförande av olika moment, papperstigrar är bra men erfarenhet mycket bättre när det gäller funktion.
Beställer ni bilar på samma sätt , ska ha en Volvo men vill ha högra framhjolet från en Saab å svänghjulet från dkv osv
 
L larsson r skrev:
Beställer ni bilar på samma sätt , ska ha en Volvo men vill ha högra framhjolet från en Saab å svänghjulet från dkv osv
Nu är du nog ute på djupt vatten med att kommentera, gör du som du vill när du ska göra något, men säg inte så tydligt att den eller den SKA göra exakt som någon skriver/säger. Det finns mycken erfarenhet i verkliga livet av många och en del är överlägsna det som skrivs, min egen erfarenhet av isolering och PLATON är att det är snustorr grundmur och tror nog andra kan få lika. MEN DET ÄR JAG DET och inte pådyvlar någon något.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är du nog ute på djupt vatten med att kommentera, gör du som du vill när du ska göra något, men säg inte så tydligt att den eller den SKA göra exakt som någon skriver/säger. Det finns mycken erfarenhet i verkliga livet av många och en del är överlägsna det som skrivs, min egen erfarenhet av isolering och PLATON är att det är snustorr grundmur och tror nog andra kan få lika. MEN DET ÄR JAG DET och inte pådyvlar någon något.
Gör som du vill men lura inte andra att frångå tillverkarens instruktioner =garantier
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.