E Et1975 skrev:
2cm??
Brukar väl oftast vara 0,5cm per meter..?
Det är riktigt, fallet ska vara minst 1:200. Har hållit på mycket avloppsrör så fick nog tillfällig kortslutning 😀.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Regel #1 näe det gäller sådant här - ta det lugnt! Även om källaren håller på att rasa in så ta det lugnt. I värsta fall får man väl mura om väggen bit för bit och stämpla upp under tiden.
 
S snickar skrev:
Hur vet du från ritningen att fallet ska vara 1:200 på denna ritning?

Hur vet du att fallet är 1:200 från denna ritning? Ritning M kan säga något annat Ama säger bara att ledningen ska ha en jämn lutning och inte ha bakfall. Lutning kan variera. Enligt den ritningen ska ledningen ligga i ledningsschakten som ritningen visar. Däremot tror jag att funktionen fungerar ändå om det inte är helt galet grävt runt om.
Att du har blött omkring kan lika gärna beror på materialet runt om huset. Att det faller mot huset etc.
Praxis och i normalfallet är att dräneringsledningen förläggs med en minsta lutning 1:200. En villagrund kvalificerar jag som oftast som normalfallet, men ingen regel utan undantag.
Den bifogade ritningen talar inte om hur dräneringen ska förläggas utan visar bara principen att det ska finnas en dränering.
 
L lawnshawn skrev:
Hej,

Efter att vi borrat hål för betongplintar för en altan märkte vi att det var stora mängder vatten.

Vi misstänkte att något va konstigt med dräneringen trots att huset är helt nybyggt. Efter att ha kollat ritningen, tolkar jag det som att dräneringen ska ligga 50cm under mark. När vi grävde fram dräneringsröret så låg det väldigt ytligt och kanske 5cm under makadamen, se bild. Huset står på betongplatta.

Nu är frågan, är detta farligt/tillåtet? Är det ett garantiärende och är byggaren skyldig att fixa detta? Om inte, är det värt att betala för en ny dränering runt huset eller ska man låta det vara och vänta ut det stående vattnet som finns nu?
Ser bra ut! Botten på det röret ligger säkert 15 cm under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.