En fråga till, måste man riva ner altan för att dränera om?
 
H Halil Yilmaz skrev:
En fråga till, måste man riva ner altan för att dränera om?
Nej det låter som en väldigt dum idé.
Enklare att du försöker täta på insidan mellan vägg - platta. Bila ut lite i vinkeln och lägg en silikonsträng, det kan funka. Men framförallt fixa en separat brunn till dagvattnet. men det kan ju faktiskt fungera att bara montera en backventil den dräneringsledning där den kommer ut i brunnen.
 
Men då har man bara stängd ute vattnet, man har inte löst verkliga problemet. Kan man montera en backventil till en gammal dränerings ledning?
 
GoC GoC skrev:
Nej det låter som en väldigt dum idé.
Enklare att du försöker täta på insidan mellan vägg - platta. Bila ut lite i vinkeln och lägg en silikonsträng, det kan funka. Men framförallt fixa en separat brunn till dagvattnet. men det kan ju faktiskt fungera att bara montera en backventil den dräneringsledning där den kommer ut i brunnen.
Du kan inte bila upp i skarven och täta med silikon.
Svämmar dräneringen över så går vattnet ut ur dräneringen och går in i väggen och in under plattan som är helt otätad.
Vid varje översvämning kommer du att fylla på med nytt vatten.
Ett bjälklag som står i vatten någon timme tar sedan uppåt ett halvår att torka upp.
 
H Halil Yilmaz skrev:
Men

Men det är du som skriver att jag ska täta på insidan mellan vägg och platta, sedan täta med silikon.
Läs om.
Jag svarade på den som skrev att man skulle bila och täta.
Om ditt tak läcker?
Tätar du det invändigt med silikon eller fixar du taket utvändigt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Andrea Karlsson
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Läs om.
Jag svarade på den som skrev att man skulle bila och täta.
Om ditt tak läcker?
Tätar du det invändigt med silikon eller fixar du taket utvändigt?
Nu har jag blivit riktigt förvirrad, vem skriver vad, jag har ingen problem med taket, det är dräneringen.hur kom vi till taket förstår inte. Jag ser ingen Nils som har svarat eller. Ursäkta min okunskap. Jag är helt okunnig i dettta.
 
Goc skrev 21.05 att du skulle bila upp i skarven och täta med silikon.
Jag svarade då.
Man kan inte göra så det blir fel.
Man kan inte täta huset därinne när vattnet kommer utifrån.
Jag gjorde en liknelse med taket.
Om taket läcker var tätar du inne eller ute?
Det är precis samma sak med dräneringen var tätar du inne eller ute?
 
A Argastesnickaren skrev:
Goc skrev 21.05 att du skulle bila upp i skarven och täta med silikon.
Jag svarade då.
Man kan inte göra så det blir fel.
Man kan inte täta huset därinne när vattnet kommer utifrån.
Jag gjorde en liknelse med taket.
Om taket läcker var tätar du inne eller ute?
Det är precis samma sak med dräneringen var tätar du inne eller ute?
Ja, nu har det klarnat lite i mitt huvud. Precis så, man ska inte täta iniinifrån varken med tak eller dränering. Det var precis så jag skrev också, bara att jag skrev till dig istället till Goc. Sorry
 
A Argastesnickaren skrev:
Goc skrev 21.05 att du skulle bila upp i skarven och täta med silikon.
Jag svarade då.
Man kan inte göra så det blir fel.
Man kan inte täta huset därinne när vattnet kommer utifrån.
Jag gjorde en liknelse med taket.
Om taket läcker var tätar du inne eller ute?
Det är precis samma sak med dräneringen var tätar du inne eller ute?
Har du någon idé för min situation?
 
Ingen fara.
Jag kan skriva saker som jag tycker är glasklart när jag skriver.
En stund senare så inser man att telefonen har korrigerat vissa ord så att man själv undrar vad man skrev.
 
  • Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
Har du hängt med från början? Är du bekant med mitt problem? Har du någon förslag?
 
Som någon redan sagt så låter det som att brunnen inte kan svälja allt vattnet utan det svämmar över baklänges ut i dräneringen.
Jag har inga svar men funderar på.
1 du har inte stopp i brunnen så att inte vattnet rinner ut tillräckligt fort?
2 fyllde ni tillbaka med samma massor som var där innan?
 
A Argastesnickaren skrev:
Som någon redan sagt så låter det som att brunnen inte kan svälja allt vattnet utan det svämmar över baklänges ut i dräneringen.
Jag har inga svar men funderar på.
1 du har inte stopp i brunnen så att inte vattnet rinner ut tillräckligt fort?
2 fyllde ni tillbaka med samma massor som var där innan?
Jag har inte stopp i brunnen och vi fyllde med samma massor som var där innan men det var stora stenar innan och vi slängde de. Därför fattades fyllning och jag köpte 11 ton 0-16 fyllning också. Isollerade väggen etc. Men innan var det tegelrör där, och de ligger inte i samma djup som dagens rekommendationer för plaströr. Vi försökte anpassa höjden till teggelrören. Så plaströr ligger under golvplattan men inte under klacken. Så misssade vi att använda makadam utan täckte röret med pordrän och geotextil från rör och upp hela vägen. Person gör markarbete vid husgrund med synlig isolering och dränering, täckt av geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person gör markarbete vid husgrund med synlig isolering och dränering, täckt av geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person gör markarbete vid husgrund med synlig isolering och dränering, täckt av geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni bytt, flyttat eller satt om brunnen i samband med dräneringen? Om det blivit bakfall till gatan så kan ni kanske öppna locket i gatan och jämföra mot nivån där, enklaste sättet är med laser.
Det kan vara en god idé att filma mellan er dagvattenbrunn och gatan också med hjälp av tv-inspektion av ledningarna. Finns företag enbart som jobbar med sånt och som som kan hjälpa till med det. De kan nog filma dräneringen och se om det är rätt fall också. Finns nog kameror av sämre kvalitet att köpa själv men fördelen med att hyra in någon är att han vet vad han letar efter om ni förklarar problemet.

Jag antar att du redan kollat så att inte din brunn är full av skit... tex om du har ett sandfång som är fullt och tätar mot vattenlåset?

En annan fundering.
Dräneringsrören ligger i alla fall under källarplattans nivå?

En backventil på dräneringen innan brunn kan hjälpa. Har dock ingen erfarenhet av hur bra de är. Alla anslutningar mot brunnen bör vara hyfsat täta då.
Det är en stor fördel om man kan dra takvattnet i rör till dike istället för till dagvattenbrunnen. Detta kommer dock inte hjälpa så mycket om det är hela ledningsnätet som dämmer upp vid kraftigt regn. Är det däremot bara problem i din brunn så kan det hjälpa. Dock så är det nog något fel i brunnen eller mellan stammen och din brunn i så fall. Återigen, kolla med en firma som kan göra en rörinspektion. Om ni använt 0-16 så är d risk för väldigt mycket finmaterial som tätar till dränhålen i rören, men tycker att det fortfarande borde släppa igenom hyfsat.

Mindre troligt men en liten risk finns att det är fel i gatans dagvattensystem och att rörsystemet dämmer upp ute i gatan för att det är tätt någonstans eller underdimensionerat. Någon annan granne bör i så fall också ha problem.
 
Redigerat:
H Halil Yilmaz skrev:
Jag har inte stopp i brunnen och vi fyllde med samma massor som var där innan men det var stora stenar innan och vi slängde de. Därför fattades fyllning och jag köpte 11 ton 0-16 fyllning också. Isollerade väggen etc. Men innan var det tegelrör där, och de ligger inte i samma djup som dagens rekommendationer för plaströr. Vi försökte anpassa höjden till teggelrören. Så plaströr ligger under golvplattan men inte under klacken. Så misssade vi att använda makadam utan täckte röret med pordrän och geotextil från rör och upp hela vägen. [bild] [bild] [bild]
Tyvär är det bara att göra om å göra rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.