Det antyds i vissa inlägg att om man tar en entreprenör som "bara" tar 2000 kr / löpmeter så får man ett fuskjobb. Jag skulle vilja påstå att det beror på var man bor! Här i Linköpingstrakten tar alla dräneringsfirmor ca 2000 kr/lm för 75 mm jackodren och allt tillhörande jobb. Vi tog in två offerter, den ena var på 1875 den andra på 2000, vi tog den dyrare pga mycket bra referenser (den andra hade inte dåliga, bara att den vi valde hade MYCKET bra referenser).
 
Antar att det var mitt inlägg du syftade på..
Nej jag menar absolut inte att man kör fuskjobb för att man kan hålla sig till 2000kr/m
Många ligger där omkring även här i Stockholm.

Det jag säger är att INGEN i hela landet gör mer än ett jobb för 2000kr/m innan konkurs eller drastisk pris höjning om ALLT ingår.
ALLT=
100mm skivor, blästrad eller huggen vägg, rör-takvatten, spolbrunnar, brunn m sandfång & beteckning, stenkista resp inkopl på komunalt nät, max 110mm mellan spikpluggen, ev gjutning sula, kallasfalt/EP på sula, återfyllning (utan sten mot isolering), planering

Problemet är, som så ofta när privatpersoner tar in offerter på markarbeten, att alla räknar på olika saker. Det vanligaste som jag pekade på när det gäller dräneringar är att många räknar på just bara dränering, sen inser inte kunden att det är skillnad både kvalit'e och prismässigt om man tex bara kör med 75mm plattor eller tar extra betalt för rör och läggning till stuprör, Brunn med sandfång har endel inte med alls medans endel har med en bra modell för ca 4000kr.

Om fler kunde precisera sina offert förfrågningar bättre så skulle inte slutpriserna skilja mycket. Många oseriösa entreprenörer skulle lämna jobben frivilgt eftersommöjligheterna till extradebitering minskar.

Tossegubbe:
Jag tycker att stenkista ska ingå i priset på ett eller annat sätt, jag brukar tex alltid ha schakten för kistan med i priset, sedan är det inte svårt att sätta ett a' pris på inköp av sten utifall man inte hittar sten när man schaktar runt huset.
Även om det går åt både mycket arbete och material så vet man ju innan att man måste bli av med vattnet och då anser jag att man lika gärna kan prissätta direkt.
 
Pantazar:

Nu vet jag inte skillnaden i pris mellan 75 mm och 100 mm, den kanske är jättestor. Men det jag säger är att prisniviån här nere ligger på ca 2000 kr /lm för företag som gör allt (enligt din spec med undantag för isoleringstjockleken) och som inte går i konkurs ideligen! Vad de har för marginaler har jag ingen aning om, men det är det priset som gäller här!
 
Nej du har HELT fel!!!

Jag heter Pantzar inte pantazar ;)

Jag ger mig direkt om du fått med alla dom sakerna, bara att gratulera dig till en mycket lyckad affär.
Prisskillnaden på 75 och 100mm är inte så stor att det spelar någon större roll.
Om man rationaliserar bort fler saker på min lista så blir det däremot en del pengar.
Du har förmodligen rätt i att det är billigare ute i landet, jag kan dock inte förstå varför, då vi är fler som konkurerar om jobben här och vi har förmodligen fler återförsäljare på material(?)

ylven skrev:
Pantazar:

Nu vet jag inte skillnaden i pris mellan 75 mm och 100 mm, den kanske är jättestor. Men det jag säger är att prisniviån här nere ligger på ca 2000 kr /lm för företag som gör allt (enligt din spec med undantag för isoleringstjockleken) och som inte går i konkurs ideligen! Vad de har för marginaler har jag ingen aning om, men det är det priset som gäller här!
 
Priset att driva ett företag är lite högre i sthlm än mindre städer (trängselskatter, parkering, försäkringar och inte minst lönekostnader) så nog spelar detta in på prissättningen i viss mån.
Sen kan man ju om man driver en egen rörelse och inte behöver ta hänsyn till arbetsmiljökrav mm på samma sätt hålla nere omkostnaderna genom att ha en äldre maskinpark osv.
Dessutom är en stor skillnad mellan olika entrepenörer vilka kringarbeten som ingår i deras offert eller rättare sagt det som inte står specat i offerten men ändå utförd/inte utfört. Ett exempel på detta är en markentrepenör vi brukar anlita för våra jobb som efter slutförd schaktning SOPAR gräsmattan och uppfarten samt lägger reparerar alla skador i gräsmattan och sår nytt gräs.
 
Jag frågade just min favoritleverantör av dränmaterial efter en budgetsiffra för materialkostnaden vid dränering. Jag fick följande svar:

100mm isolering (isodrän), duk, dränrör, täcklist => 500sek per meter (2m snittdjup)
200mm isolering, duk, dränrör, täcklist => 800sek per meter (2m snittdjup)

Till detta kommer grus etc för cirka 5000sek samt ev kostnad för grävning. Jag har inte granskat dessa siffror alls men som riktvärde duger det säkerligen.

För dessa jobb finns väldigt fina instruktioner - det är ett typiskt gördetsjälvjobb. Alla som har grundläggande läsförståelse klarar av detta, dumt att påstå annat. Man behöver heller inte ha kört grävmaskin i hundra år för att klara det. Det tar normalbegåvade människor 2-3 timmar att få upp en acceptabel fart och få skopan dit man vill i god fart. På en lång helg gräver man utan problem upp 40m@2m djup med minigrävare, därefter återstår återfyllnad.
 
Pantzar: Ursäkta att jag skrev fel på ditt namn!

Pantzar skrev:
Det jag säger är att INGEN i hela landet gör mer än ett jobb för 2000kr/m innan konkurs eller drastisk pris höjning om ALLT ingår.
ALLT=
100mm skivor, blästrad eller huggen vägg, rör-takvatten, spolbrunnar, brunn m sandfång & beteckning, stenkista resp inkopl på komunalt nät, max 110mm mellan spikpluggen, ev gjutning sula, kallasfalt/EP på sula, återfyllning (utan sten mot isolering), planering
Vi fick för 2000/ lm (inkl moms)
70 mm skivor
huggen vägg
rör för takvattnet med lövfällor
spolbrunnar
rensbrunn (sandfång vet jag inget om)
koppling till kommunalt dagvatten
kallasfalt el membran på sulan (+ upp en bit på väggen)
duk på utsidan
dräneringsgrus kring dräneringsledningen
återfyllnad (finns inga stenar på vår tomt = leråker) och planering av tomten.
bortforsling av överblivna massor
på egen begäran nästan ett helt lass dräneringsgrus kvar
Hur långt det var mellan spikpluggen har jag ingen aning om

Detta från den största firman i regionen på dränering. (dvs med anställda arbetare och inte småskuttande F-skattare)

2 års garanti fick jag med ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.