Det var anledningen att jag lade mina långt ner. Dvs att sättningar inte skulle påverka dom som mycket. Men frostfritt behöver dom som påpekats antagligen inte ligga.

-h
 
Bezt skrev:
Går snabbt det här..;)

Håller på och gräva upp de sista 2 väggarna nu och funderar mest på regnvattenrören, lästa nånstans att man inte behöver lägga dem frostfritt så jag tänkte lägga dem 30 cm ner.
Funderar på och fallet blir så bra egentligen då marken kommer sätta sig olika på olika ställen.

Ska man kanske lägga ner dem nästa år istället?

Jag har lag mina runt 40-50cm ner.

Här ser du lite om min dränering http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/13625-projekt-draenering-med-bilder.html
Jag har samma rör till dränering och dagvatten från där dräneringen slut ut till rensbrunnen.
 
Anmärkning till tråden:

Kablar i mark, telia m fl har sk "kabelanvisning". Hittade http://www.kabelanvisning.com/ på nätet, där finns mer info.

Smuts
 
Får se om jag lägger dagvattenrören längre ut ist p.g.a. risken för sättningar. Gräsmattan är ju ganska paj iaf.

Vi hade sönder minigrävaren när vi hade 3 meter kvar att gräva men det fixade sig (en sten som for ner på en nippel till hydraliken). Men som jag kan se nu så verkar gamla dräneringen gå till utgående avloppsrör som går till 3-kammarbrunnen. 3-kammaren går sen via en markbädd och sen till en annan brunn och sen ut i dike.
Är det OK att koppla in det på detta viset?
 
Du får inte koppla in dagvatten och drän.vatten före 3kammarbrunnen. Efter är ok. Men då måste du veta att markbädden klarar av dessa mängder vatten från dagvattnet.
Det bästa vore ju om du kunde koppla på efter markbädden.
 
Har ju visserligen fungerat hittils. Var nån kommungubbe här och tittade på allas avlopp härikring (dock innan vi flyttade in) och det var bara vårt och närmaste grannen som hade godkänt avlopp av typ 20 hus (tvivlar att han kollade alla brunnar iofs).
Men är det förbjudet eller bara olämpligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.