Hittar ingen bra tråd som jag får svar på allt så jag samlar allt i samma.

Snart ska vi börja dränera. Helgen v29 har vi hyrt grävare som ska gräva upp 2 sidor och sen de andra 2 sidorna helgen v31.
Finns det någon bra punktlista vad man behöver göra?

Har några egna tankar.

*få el och telekablar utmärkta
Ringer man bara telia och i detta fall fortum så kommer de?

*Resar upp allt som kan vara ivägen.
Flytta bort yttertrappen, flytta förråd som står ivägen. Plocka bort trädgårdsplattor.

Något mer innan grävaren kommer?

Sen när han väl grävt. Ska väggarna stå och lufta? Hur länge? Ska man vänta igen om det regnar?

Asfalt på väggarna? Skrapa bort? (Ska köra platon och cellplast) Måla på ny asfalt eller liknande?

Vad ska man ha för grus? Makadam, singel?

Var köper man platonmatta? Funkar byggmax?

Var hittar man bra cellplast?

Hur ska man göra för att få ner stuprännorna i dräneringen?

Vi har avloppsdiken i vår lilla by, är det bara att få vattnet att rinna ut där? Måste man använda stenkista?

Ja det var bara de frågorna jag kom på nu..,;)
 
Vi håller just på med dränering så jag hänger på här har också en hel del funderingar. Grävde upp runt i huset i måndags.
Vi märkte ut kablar för kabelTV, el och fjärrvärme. Det var bara att ringa dem så kom de ut och gjorde det. Telefonledningen våran går i luften.
Ja hur gör man egentligen om det börjar regna? Kan man täcka för på något sätt? ch måste man vänta flera dagar igen för att det ska torka upp?
Vi har köpt platonmattan på ångsågen men det finns säkert på många olika byggfirmor.
 
Fyller på med ett par frågor på din lista:

Kan man köra med platon + cellplast (byggmax) + singel?

Behöver man "membranet" längst ner på klacken, eller går det bra att stryka på asfalt nedersta halvmeter´n istället?
 
1. Perforera den gamla asfalten med en yxa. Det räcker
2. Ytan ska kännas torr enligt platon ( Det är bara för att membranet längst ner ska fästa)
3. Kör ni med cellplast utanpå ( platons eller nån annan spelar nog ingen roll ) samt fiberduk kan ni återfylla med befintliga massor, dock ej lera
4.Membranet finns både som flytande och som en asfaltsmatta.
5. lägg markrör från stuprören och till en stenkista eller ännu bättre till diket om det går för lutning m.m. Glöm ej att dräneringsledningen längst ner oxå ska gå dit.
6. Återfyll 10-15 cm högre för det sjunker ihop.

Jag dränerade för 2 år sen med platon och det blev stor skillnad. Fast jag återfyllde i lagom nivå så jag har fått fylla på 2 ggr.
Ha de
 
Man drar separata rör för stuprören i marken alltså?
Är helt borta på det här.
 
Ja, man måste dra separata täta rör för takavvattningen, som antingen leder ut i en rensbrunn eller i ett lämpligt dike. Dräneringsledningarna som ligger längst ner under husnivå ska gå till samma ställe.
 
En sak som de flesta inte tänker på. Vintern är bästa årstiden för den här typen av jobb, i alla fall i norra delen av Sverige, Det är torrt i backen och tomten blir minimalt förstörd. Det enda som är besvärligare på vintern är jobbet med membranet, där måste man tänka på att förvara materialet i varmt utrymme och att värma underlaget med en gasolbrännare.
 
Men det är fullt godkänt att pumpa ut dräneringsvatten och rännvatten ut i diken eller skiljer det sig från kommun till kommun?

Känns ändå bättre att fylla ut med lite singel men är det bara onödigt om man använder cellplast?

Vad är det för singel man ska använda?
 
Bananen skrev:
1. Perforera den gamla asfalten med en yxa. Det räcker
2. Ytan ska kännas torr enligt platon ( Det är bara för att membranet längst ner ska fästa)
3. Kör ni med cellplast utanpå ( platons eller nån annan spelar nog ingen roll ) samt fiberduk kan ni återfylla med befintliga massor, dock ej lera
4.Membranet finns både som flytande och som en asfaltsmatta.
5. lägg markrör från stuprören och till en stenkista eller ännu bättre till diket om det går för lutning m.m. Glöm ej att dräneringsledningen längst ner oxå ska gå dit.
6. Återfyll 10-15 cm högre för det sjunker ihop.

Jag dränerade för 2 år sen med platon och det blev stor skillnad. Fast jag återfyllde i lagom nivå så jag har fått fylla på 2 ggr.
Ha de
Platon och cellplast? Varför båda? För mig låter det väldigt konstigt med platonmatta först och sedan isolering. Cellplasten är kapilärbrytande och gör väggen varm=torr, samt transporterar ev. kondens utanför vägg, vilket är fullt tillräckligt som drän skikt. Naturligtvis i kobination med tillfredställande dränering.
Ni som använder både platon och cellplast förklara vad som är bra med det? Jag kan inte förstå vitsen. Finns det forskning på den kombinationen eller är det byggvaruhandeln som vill sälja material?
 
Cellplasten är troligen för tät. tar man en figolit bit under tröjan en dag så kommer man nog märka att den är ganska dålig på att få fukten (svett) att vandra igenom den. bättre med en tröja (platon).

Det är ju figolit vi talar om. fukten vandrar knappt någonting. Väggen lär knappast bli torr, dock varm & fuktig. Källaren lär också bli fuktig efter som väggen är fuktig.
Efter som väggen står på fuktig mark som mer eller mindre suger åt sig fukt. fukten behöver vandra, vilket den gör utåt & innåt.

Platon gör väggen torr. Cellplasten gör den varm.
 
Tamken med platon är ju att få ut fukten i betongväggen också. Inte bara hindra nyinträngning. Därav platon innerst för att att andas och sen frigolit för att fixa värmen. Alternativet är tex isodrän som är en porösare frigolitvariant som andas på egenhand samtidigt som den isolerar
 
Per-Erik skrev:
Cellplasten är troligen för tät. tar man en figolit bit under tröjan en dag så kommer man nog märka att den är ganska dålig på att få fukten (svett) att vandra igenom den. bättre med en tröja (platon).

Det är ju figolit vi talar om. fukten vandrar knappt någonting. Väggen lär knappast bli torr, dock varm & fuktig. Källaren lär också bli fuktig efter som väggen är fuktig.
Efter som väggen står på fuktig mark som mer eller mindre suger åt sig fukt. fukten behöver vandra, vilket den gör utåt & innåt.

Platon gör väggen torr. Cellplasten gör den varm.
Den cellplast jag talar om är sådan som är avsedd för drän.skikt. Dvs. den är porösare än vanlig cellplast.
Jag ställde frågan till tillverkare, som dömde ut metoden med platon före cellplasten. Enl. dom blir platonskiktet för tätt.
Finns det ingen forskning på det här? Som det nu är finns det lika många svar som frågor.
 
Fyller på med frågor ang material.

Vi ska göra hela det stora jobbet med vårt hus; gräva för att lägga ny dränering, fuktspärr (ex Platonmatta) och cellplast.
Efter att ha läst tråden verkar det råda delade meningar om varför BÅDE fuktspärr och cellplast, men vi arbetar efter tanken, som sagts, att det hålller huset torrt och varmt.

Vi har ett sutteränghus. Hur gör man vid den gaveln som är helt öppen mot trädgården? Ska vi lägga fuktspärr och cellplast även där? Kanske rör sig om att lägga mot grundens sockel, ca 0,5 meter. Är det onödigt? Eller finns det risk att fukt letar sig in just där om det är tätt runt hela övriga huset?

Sitter och räknar på hur material som kommer behövas för att beställa offerter.
 
Håller just på att gräva fram grunden på vårt hus från -29. Det är en procentad grund fast ovanligt välbyggd med lodräta väggar.
Hade hemma en "expert" i går som tittade på det och han rekomenderade en variant på platonmatta med 100 mm cellplast utanpå. Hade vi haft gjutna släta väggar hade isodränvarianten funkat också. Nu kommer även cellplasten att ge skydd åt platonmattan vid återfyllningen.

Jag tycker det är lika bra att passa på att isolera nu för man vill väl helst inte göra om jobbet om man ångrar sig. Sen kostar det inte så mycket extra i det stora hela så skulle det inte funka så lär det iallafall inte försämra med isoleringen.

Vatten brukar man få släppa i diken och liknande om man pratar med markägaren. Kommunen är inblandad om det gäller tätort där man inte brukar få lov att koppla på stuprören till avloppet men till dagvattenledningarna om det finns sådana.

Se upp med att koppla ihop stuprör och dräneringen. Själv lägger jag separata rör hela vägen ut i diket i detta fall. Kopplar man till samlingsbrunn eller bara med T/Y- koppling och får stopp i utloppet kommer vattnet att gå bakvägen vid kraftiga regn och fylla dräneringen och då finns det inga dränmattor i världen som kan hålla källaren torr.

Man skall också se upp med att återfylla med singel/makadam hela vägen upp utmed platonmattan/isodränen. Det kommer bara att leda ner onödigt mycket ytvatten till dräneringen. Bättre att återfylla med befintliga massor minus ev stora stenar och bygga bra fall ifrån huset. Kanske komplettera med stensättning en liten bit ut från huset.

Vi kommer att använda 8-12 eller 8-16 makadam/singel till dräneringen, mest för att det är så jäkla svårt att hantera grövre makadam och svårt att justera fallet med spaden.
 
lånar tråde lite:)...
Jag har tidigare haft ett källargarage längs ena kortsidan på mitt hus. Nu förra veckan så murade jag igen detta eftersom det i framtiden är tänkt att bli ett garage ovan jord just där nerfarten till källargareget har varit(plus att det aldrig har nyttjats som garage), altså bygga ihop garage-hus. Jag har haft en grävare här och grävt bort all matjord där det kommande garaget ska vara och jag ska börja bila bort en liten platta som varit utanför huset/garaget....
Nu till min fråga....huset är dränerat för ett par år sedan(inte i min ägo) och det är lagt platon runt om. Jag har grävt lite vid sidan om det igenmurade garaget och det verkar inte gå något dränerrör just där utan dom som går ner vid rännorna viker av åt varsit håll längs långsidorna på huset. Det verkar vara markduk-grus och tjärat nere vid husfoten....men inget rör längs den sidan där garaget är iaf....hur ska jag göra?....jag ska lägga platon/tjära där det fattas altså där garagedörren varit men hur ska jag göra med dräneringen??????:(...
mvh
M
norrland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.