H henryry skrev:
Låter vettigt. Men är inte tanken med platonmatta att det inte ska komma in något vatten i skivorna? Då är det väl ett "torrt utrymme"?
Ja men då krävs Platon även på utsidan av cellplasten. Då försvinner hela vitsen och det är enklare, och troligen billigare, att sätta Pordrän eller liknande skiva som är gjord för ändamålet.
 
H
GoC GoC skrev:
Ja men då krävs Platon även på utsidan av cellplasten. Då försvinner hela vitsen och det är enklare, och troligen billigare, att sätta Pordrän eller liknande skiva som är gjord för ändamålet.
Kanske det, men pordränskivorna kostar cirka 2-3 ggr mer än s100. Nåväl…
 
H henryry skrev:
Kanske det, men pordränskivorna kostar cirka 2-3 ggr mer än s100. Nåväl…
Så är det nog, men snålheten kan bedra visheten. Vanlig cellplast är som en vettextrasa, bara att den tar lite längre tid på sig att suga upp vattnet.
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Så är det nog, men snålheten kan bedra visheten. Vanlig cellplast är som en vettextrasa, bara att den tar lite längre tid på sig att suga upp vattnet.
Den tar mycket längre tid. I en damm såg jag en Frigolitskivebit flyta omkring i åtminstone tio år. Så likt Vettextrasor är de inte.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den tar mycket längre tid. I en damm såg jag en Frigolitskivebit flyta omkring i åtminstone tio år. Så likt Vettextrasor är de inte.
Tryck ner frigoliten under vattnet, den flyter ju inte upp längs källarväggen :)
Och du bygger helst inte en flytbrygga med eps cellplast som flytelement.
 
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Tryck ner frigoliten under vattnet, den flyter ju inte upp längs källarväggen :)
Och du bygger helst inte en flytbrygga med eps cellplast som flytelement.
Det må så vara, men den suger likväl inte åt sig vatten som en Vettexduk.

Själv har jag skyddat min nybygda källarväg som kan liknas vid en målgång efter ett störtlopp. 50m. Brant backe krockar med min källarvägg. Motståndet består av lecablock, vanlig frigolit och ytterst Platonmatta. Än så länge är källaren snustorr.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det må så vara, men den suger likväl inte åt sig vatten som en Vettexduk.

Själv har jag skyddat min nybygda källarväg som kan liknas vid en målgång efter ett störtlopp. 50m. Brant backe krockar med min källarvägg. Motståndet består av lecablock, vanlig frigolit och ytterst Platonmatta. Än så länge är källaren snustorr.

Staffan
Så klart att det fungerar då du har platonmattan ytterst. På samma vis som man har hjälmen på huvudet för att skydda den mjuka halvsenila massan innanför skallbenet. Din frigolit lär fortsätta vara torr och skyddad mot yttre påverkan. Pordrän och liknande är allt i ett och blir troligen billigare om man är helt opraktisk och behöver köpa tjänsten. Färre moment att fästa en pordränskiva, rulla ut lite markduk och fylla mot. Frigolit, limma fast, fästa den oregerliga platonmattan och sedan återfyllas. Tid är pengar :)
Men du lägger inte eps cellplast ytterst med fuktig jord motfylld. Då blir det lite bakvänt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.