Hej,
Källaren hos oss är fuktig och vi vill gärna ha det som ett boutrymme. Därför vill vi göra en dränering. Har några frågor som jag önskar få svar på.

Hur är det att börja dränera nu i oktober -november? Är det för fuktigt och bör vi avvakta till våren? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Vi har en påreglad gipsvägg där syllen enligt besiktningen uppmättes till ca 24 % (mätt för ca 1 år sen). Rekommenderat är väll att riva ner gipsväggarna och måla? Något mer?

Nu till min egentliga fråga: vilken sorts fuktmatta bör vi isolera med? Har hört om isodrän, finns det annat att rekommendera? Har även läst att fiberduk är bra, stämmer det?
Vad mer ska vi tänka på ang dräneringen?

Något mer vi bör tänka på om vi vill göra boutrymme i källaren?
Tacksam för alla svar!! :)
 
H
Pordrän eller isodrän går lika bra. Det finns de som föredrar helt fuktspärrade källarväggar och då använder man platonmatta och cellplast. Vad som är bäst kommer du få mängder av åsikter kring. Fiberduk ingår i pordrän/isodrän-systemet för att hindra jord osv att komma in i skivorna. Det är ingen isolering i sig.

När är huset byggt? Är grunden isolerad alls?

Ett annat tips är att fundera om inte vatten och avlopp ska bytas samtidigt. Det är ofta inte så mycket extrajobb när grävmaskin osv finns där redan.
 
H
Du kan dränera året runt. Tjälen kan ställa till proble vid grävning bara men det går
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är helt fel uttryck att dränera, inte alls det det handlar om.
Det handlar om att endera fuktspärra väggen på utsidan genom ett tätt lager av asfalt, som man gjorde förr. Eller att lägga på en platonmatta. Samma funktion, dvs fukten förhindras komma in genom betongen.
Alternativet är att isolera väggen på utsidan och genom det förvisa fukten till isoleringsmaterialet. Det är den säkraste metoden om du vill inreda källaren och ha uppvärmt. Men det har egentligen inget med dräneringen att göra. Jag vill påstå att många byter ut väl fungerade dräneringsledningar när det enda problemet är en asfaltstrykning av källarväggen som blivit uttjänt.
Så inte dränera om, men förbättra väggens fuktskydd eller anpassa det för nya användandet av källaren är enligt mig det korrekta.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
H henryry skrev:
Pordrän eller isodrän går lika bra. Det finns de som föredrar helt fuktspärrade källarväggar och då använder man platonmatta och cellplast. Vad som är bäst kommer du få mängder av åsikter kring. Fiberduk ingår i pordrän/isodrän-systemet för att hindra jord osv att komma in i skivorna. Det är ingen isolering i sig.

När är huset byggt? Är grunden isolerad alls?

Ett annat tips är att fundera om inte vatten och avlopp ska bytas samtidigt. Det är ofta inte så mycket extrajobb när grävmaskin osv finns där redan.
Huset är byggt -69 och inte isolerat sen innan.
Räcker verkligen platonmatta och cellplast som skydd när det är såpass tunt?
Du menar att isodrän inte är någon vidare isolering? Förklara gärna:)
 
GoC GoC skrev:
Det är helt fel uttryck att dränera, inte alls det det handlar om.
Det handlar om att endera fuktspärra väggen på utsidan genom ett tätt lager av asfalt, som man gjorde förr. Eller att lägga på en platonmatta. Samma funktion, dvs fukten förhindras komma in genom betongen.
Alternativet är att isolera väggen på utsidan och genom det förvisa fukten till isoleringsmaterialet. Det är den säkraste metoden om du vill inreda källaren och ha uppvärmt. Men det har egentligen inget med dräneringen att göra. Jag vill påstå att många byter ut väl fungerade dräneringsledningar när det enda problemet är en asfaltstrykning av källarväggen som blivit uttjänt.
Så inte dränera om, men förbättra väggens fuktskydd eller anpassa det för nya användandet av källaren är enligt mig det korrekta.
Kanske uttryckte mig fel. Menar att vi ska isolera/ sätta fuktspärr från utsidan av källarvägg.
Men att endast sätta en platonmatta eller en strykning av asfalt är väll inte så bra för källare som boutrymme?
 
C camberg skrev:
Kanske uttryckte mig fel. Menar att vi ska isolera/ sätta fuktspärr från utsidan av källarvägg.
Men att endast sätta en platonmatta eller en strykning av asfalt är väll inte så bra för källare som boutrymme?
Exakt, skall du bo där så är utvändig isolering den bästa lösningen.
Skall du han det som källare duger det gott med asfalt eller Platon
 
  • Gilla
camberg
  • Laddar…
H
C camberg skrev:
Huset är byggt -69 och inte isolerat sen innan.
Räcker verkligen platonmatta och cellplast som skydd när det är såpass tunt?
Du menar att isodrän inte är någon vidare isolering? Förklara gärna:)
Nej isodrän/pordrän är bra som isolering, ungefär samma lambdavärden som cellplast. Det är olika system: platon + cellplast är tätt, isodrän eller pordrän bygger på en diffusionsöppen teknik så att fukten kan komma ut ur huset. Vilket man ska välja råder ingen konsensus kring.

Jag förstår inte vad du menar med att cellplast inte skulle räcka? Du köper ju så mycket cellplast som du önskar ha isolering, kanske 100-200 mm nånting. Sen sätter du platonmattan utanför.

Anledningen till att jag trodde du ville dränera var för att du skrev det, och isoleringen görs ofta i samband med det då man ändå gräver upp. Har du problem med fukt i källaren kan dräneringen, eller fuktspärren, vara dålig. Det ser du typiskt om putsen släpper osv.

Du skriver att huset är byggt -69 och inte isolerat sen innan. Menar du att grunden, dvs marken under betonggolvet, inte är isolerat? Jag har ingen koll på när man började isolera grunder, men idag lägger man isolering under golvet när man bygger nytt. Det är rekommenderat om du ska ha golvvärme i källaren för att undvika att du står och värmer upp jorden. Det är dock ett stort projekt att bryta upp allt golv och isolera :) Men du frågade om "mer att tänka på"
 
H
GoC GoC skrev:
Exakt, skall du bo där så är utvändig isolering den bästa lösningen.
Skall du han det som källare duger det gott med asfalt eller Platon
Jo fast om du ändå ska gräva runt hela huset och sätta platonmatta kan man lika gärna trycka fast lite cellplast för att bättre isolering, tänker jag.
 
H henryry skrev:
Jo fast om du ändå ska gräva runt hela huset och sätta platonmatta kan man lika gärna trycka fast lite cellplast för att bättre isolering, tänker jag.
Varför det?
Jorden/gruset runt huset har inte speciellt dålig isoleringsförmåga.
Jag hade i så fall kompletterat med en horisontell rad markisolering runt huset.
Det har blivit nån form av hysteri kring isolering och bytande av dräneringsledningar.
 
H
GoC GoC skrev:
Varför det?
Jorden/gruset runt huset har inte speciellt dålig isoleringsförmåga.
Jag hade i så fall kompletterat med en horisontell rad markisolering runt huset.
Det har blivit nån form av hysteri kring isolering och bytande av dräneringsledningar.
För att isolera mot den blöta jorden. Cellplast är billigt i sammanhanget.
 
H henryry skrev:
För att isolera mot den blöta jorden. Cellplast är billigt i sammanhanget.
Så du har återfyllt med blöt jord runt källaren som du vattnar på runt källaren? Kostar väl ca 10.000kr l om du skall lägga på 5cm XPS isolering runt en källare. Visst en marginell kostnad när man redan grävt upp, men ger det någon effekt som lönar sig?
 
H
GoC GoC skrev:
Så du har återfyllt med blöt jord runt källaren som du vattnar på runt källaren?
Om du menar allvar med frågan så kan jag bara säga att jag fyllt tillbaka med den jord som var där innan. Den torkade jag inte innan och det händer att det regnar här. Då blir jorden blöt.:D behöver inte vattna för det.

GoC GoC skrev:
Kostar väl ca 10.000kr l om du skall lägga på 5cm XPS isolering runt en källare. Visst en marginell kostnad när man redan grävt upp, men ger det någon effekt som lönar sig?
Jag säger bara att jag tycker det är värt att isolera när man ändå håller på.

Hur mycket som går åt beror på hur huset ser ut, kostade inte så mycket för mig. Vanlig s100, går inte det? Behövs verkligen xps?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
H henryry skrev:
Om du menar allvar med frågan så kan jag bara säga att jag fyllt tillbaka med den jord som var där innan. Den torkade jag inte innan och det händer att det regnar här. Då blir jorden blöt.:D behöver inte vattna för det.


Jag säger bara att jag tycker det är värt att isolera när man ändå håller på.

Hur mycket som går åt beror på hur huset ser ut, kostade inte så mycket för mig. Vanlig s100, går inte det? Behövs verkligen xps?
Vanlig cellplast blir med tiden helt vattenbemängd då cellerna i plasten inte är ”vattentäta” och isoleringsförmågan försvinner. Lägg cellplast i vatten så sjunker det med tiden. Så riktig markisolering är vad man skall använda om du har blöta massor. Du kan lika gärna fylla med makadam som isolerar fint då det är plats för mycket luft mellan stenarna. Fyller du med makadam så fungerar det så klart ganska bra med vanlig cellplast och du får lite bättre isoleringsförmåga
”Vanlig” cellplast använder du i torra miljöer. Så därav min kommentar om det är ekonomiskt försvarbart.
 
H
GoC GoC skrev:
Vanlig cellplast blir med tiden helt vattenbemängd då cellerna i plasten inte är ”vattentäta” och isoleringsförmågan försvinner. Lägg cellplast i vatten så sjunker det med tiden. Så riktig markisolering är vad man skall använda om du har blöta massor. Du kan lika gärna fylla med makadam som isolerar fint då det är plats för mycket luft mellan stenarna. Fyller du med makadam så fungerar det så klart ganska bra med vanlig cellplast och du får lite bättre isoleringsförmåga
”Vanlig” cellplast använder du i torra miljöer. Så därav min kommentar om det är ekonomiskt försvarbart.
Låter vettigt. Men är inte tanken med platonmatta att det inte ska komma in något vatten i skivorna? Då är det väl ett "torrt utrymme"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.