Golvet ligger cirka 10cm högre än nuvarande vattennivå. Det står redan en avfuktare i källaren och vi kommer definitivt att lägga dubbel pordrän/isodrän på utsidan men förra ägarna hade översvämningen i källaren förut som tyder på att vattennivån kommer upp då och då. Vi funderade lite på om vi skulle fortsätta med projektet och bestämde till slut att följa ditt råd och gräva snett och se i fortsättningen om det kommer mer vatten på andra sidor av huset.

Angående nedsättningar - redan efter att vi har installerat en avfuktare och väggar i källaren började torka av sätter huset sig något. T.ex. blev det svårare att låsa ett par dörrar på andra våningen osv.
 
Redigerat:
Ok. I mitt fall så ligger golvet säkert 30-40 cm över vattennivån, så jag skulle få plats med lite isolering innan plattan om jag skulle gräva ur inne. Vad har ni för takhöjd i källaren? Kanske ett alternativ att höja golvet invändigt 10 cm eller så?
Lycka till med fortsättningen av projektet!
 
Tack! Tackhöjden är 210 cm. Vi tänkte faktiskt att göra 10-20 cm mer i takhöjden innan vi började gräva upp men nu blir det kanske 200 cm kvar i bästa fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.