Hej!
Kan ni med erfarenhet vara snälla och upplysa mig om några saker? Nu håller jag på att gräva upp runt huset för att sedan dränera. Arbetet utför jag själv utan minigrävare pga det finns många ledningar runt om och ett hörn av huset står på en betongpelare så det är bättre att köra försiktigt med spade :)

Nu gräv jag upp till sulan och hittade att huset står i vatten. Hur ska jag lägga dräneringsrör då? Måste jag pumpa ut vattnet? Finns det risken att om jag gräver vidare 20-30cm under sulans underkant sanden spolas bort från sulan och huset kan sätta sig något?

Måste jag verkligen gräva 20-30 cm. under sulan med hänsyn att vi kommer senare att bila upp golvet i källaren, gräva upp där och isolera? Och för detta behövs runt 20-30 cm av torr mark under huset som jag förstår.

För låt för så många frågor men hoppas att någon kan ägna lite tid för att svara. Här finns också några bilder:

3794ac5d76ee.jpg

f7c4343f3e04.jpg
 
Den stora frågan är Varför ditt hus står i vatten? Har det regnat ordentligt dom här dagarna?Dåliga markförhållanden? Jag skulle inte gräva djupare utan att pumpa bort vattnet där, men jag är bara lekman. Hör med någon som sysslar med det dagligen.
 
simon.s

Jag grävde upp till vattnet i mitten av augusti då det var ganska torrt väder. Jag tror att det är grundvattennivå...
 
Ser ut att vara ett "äldre" hus med dräneringsrör nära sockel ,där regnvatten fått rinna ner i mark.
Om huset står lägre än omgivningen fylls gropen med vatten,speciellt om marken runt är lerig
-öppna dräneringsrören runt huset kanske de har slutat att fungera =slammat igen
kan gå att renspola om man vet var brunn /avslut mynnar ut
Som du skriver behövs det 20-30 cm minst av torr mark under- undersidan av golv
golv -isolering-20-30cm dränering
 
pr95

Tack för svaret! Huset är från 60-talet. Du är helt rätt - marken är lerig och lutar mot huset. Problemet med dräneringsrören är att de inte är anslutna till någon brunn som det ser ut nu. Det är bara lösa rör som ligger längs sockeln utan att komma ut till brunnen eller dagvatten. Brukade man göra så på 60-talet?
 
Nä så tror jag inte man brukade göra 60-talet, vårt hus hade dräneringsrören lagda fram till dagvattenbrunnen. När vi grävde så kom vi ner till grundvattennivån på ena sidan och fick vatten stående i botten på graven precis som Du. Men man måste ner under sulan med dräneringsrören om det ska bli bra, räcker nog att rören ligger just i underkant på sulan där det är som högst, så gjorde jag, men sen ska det ju vara lutning fram till dagvattenbrunnen så där är man säkert 300 mm under sulans kant.
Som jag ser det har Du inget val, antingen gör Du det ordentligt eller inte alls så om det inte går att gräva och lägga dräneringen i vattnet får Du pumpa bort vattnet.
 
Hej,

Det ser inte så roligt ut det där, särskilt inte om du tänkt isolera golvet på insidan.

Finns det någon utstickande grundsula under vattnet eller slutar källarväggen där?
Du bör inte gräva lodrätt ner bredvid sulan (stor risk för sättningar/ras). Du kan däremot gräva snett utåt och nedåt från underkant grundsulan och på det viset få ned rören djupare. Det gör inte så mycket om rören ligger en liten bit från väggen, bara de kommer djupare.

Ifall du skall få någon nytta av detta måste du dock kunna leda vattnet någonstans.
En variant är att gräva en pump-brunn som går ned en bit under grundvattennivån (djupare än rören kommer at hamna. Där installeras en pump som kontinuerligt pumpar upp det vatten som rinner ner. Resultatet blir att du sänker grundvattennivån lokalt runt ditt hus.
Dagvattnet bör nog inte ledas till samma brunn, då det blir orimligt mycket vatten att pumpa upp. Jag har aldrig varit med och gjort något liknande, så ta mina idéer med en liten nypa salt.:rolleyes:

En risk man tar när man ändrar grundförhållanden på det viset är att huset sätter sig eftersom marken torkar upp, Vet dock inte hur vanligt det är.

En del av min grundsula står under vattennivån, men det är bara lokalt eftersom de av någon anledning valt att lägga sulan djupare i marken i ett hörn av huset. Jag har garage-nedfart i det hörnet, och garaget skadas inte så mycket av fukt som kan sugas upp i sulan, så det får vara så.
 
Jan-Å

Tack! Vad hade Du under sulan - var det sand, lera? Blev det något problem när Du pumpade bort vattnet (t.ex. leran spolades bort underifrån sulan osv.)?
 
Tror att dräneringen är dragen till någon brunn, gäller bara veta var den är. Mitt hus byggt 68 hade en dräneringsbrunn 40 cm under jord, 50 cm utanför ett köksfönster. Inte lätt att hitta. Tog dit spolkillar som rensade den på skit ( ja, skit, den är kopplad till komunens avlopp )
 
Hej Magnus!
Tack för ditt svar! Sulan sticker ut något - du kan se det på bilderna om du tittar lite ovanför de gamla dräneringsrören. Vad tycker du - vilket avstånd är säkrare mellan röret och grundsulan? Ska dräneringen funka om rören ligger t.ex. 30-40 cm från väggen?
Vi tänkte faktiskt om att anordna en pump-brunn men först måste vi lägga rören i alla fall.
 
Tror att dräneringen är dragen till någon brunn, gäller bara veta var den är
Jag ska undersöka det vidare - nu är det bara en vägg som jag grävde upp.
 
ktm19 skrev:
Hej Magnus!
Sulan sticker ut något - du kan se det på bilderna om du tittar lite ovanför de gamla dräneringsrören.
Aha, jag såg det inte för den sticker ut såpass lite. Våran sticker ut drygt 30 cm.

Det betyder att du förmodligen grävt ner till underkant sulan redan. Gräv absolut inte djupare lodrätt ner bredvid väggen, snett utåt nedåt borde gå bra efter att du fått bort vattnet.

Det är nog inga problem om rören ligger 40-50 cm från väggen eller till och med längre. Det är viktigt att du får fall på rören så att vattnet kan rinna bort på ett bra sätt (behövs inte mycket, men fall bör du ha).
Eftersom rören ligger i en ring runt huset så kommer vattnet kontinuerligt att rinna bort genom rören i stället för att komma fram till huset. Däremot kommer sulan att fortsätta suga vatten kappilärt genom marken (de gjöt inte så ofta på kappillärbrytande material förr). Det får du leva med, och effekten av det kan dämpas genom att välja en bra isolering på väggen, tex isodrän/pordrän, så att väggen kan andas ordentligt.

Ifall det är så att grundvattennivån är så hög så att den går upp till sulan så kommer det sannolikt bli ganska stort flöde i rören hela tiden. Bara en tanke att det kanske blir dyrt att ha en pump som jobbar hela tiden. Kanske något du bör kolla upp innan.

Jag antar att det inte finns något kommunalt dagvatten att koppla in sig på?
 
  • Gilla
Eken0
  • Laddar…
Magnus_Andersson

Tack för dina råd! Jag är nära till att glömma bort hela iden nu för jag vill inte äventyra hela konstruktionen med tanke på att grundsulan är såpass liten :( Dessutom har de förra ägarna byggt andra våningen för 20 år sedan så nu belastas grundsulan med kanske dubbelt så mycket last som de räknade när de byggde huset. Kanske bättre att leva med en fuktig källare är utan något hus alls.
Nej, det finns inget kommunalt dagvatten
 
Hur ligger golvnivån inuti källaren jämfört med vattennivån utanför? Om du kör med dubbel pordrän på utsidan och ställer in en avfuktare i källaren kanske det räcker för att det skall bli avsevärt torrare även med nuvarande vattennivå. En del av min sula har som sagt stått i vatten 60år. Det är garage där och det skall bli klinker på golvet så småningom. Det är ingen katastrof med lite fukt om man inte skall inreda med annat än sten.
Det viktigaste är kanske att se till att vattennivån aldrig kan bli högre än nuvarande. Då ändrar du ju inte markförhållandena. Dvs i med nya dränrör till en brunn och framför allt led bort dagvatten från stuprör ordentligt från huset. Ordna så att marken lutar från huset.
 
ktm19 skrev:
Jan-Å

Tack! Vad hade Du under sulan - var det sand, lera? Blev det något problem när Du pumpade bort vattnet (t.ex. leran spolades bort underifrån sulan osv.)?
Jag pumpade inte bort nåt vatten det var så pass djupt grävt att när jag la singelbädden så vart det inte vattnet djupare än att rören kunde läggas ändå.
Under plattan har vi grovt singel blandat med uppländsk blålera så det låg kvar trots att vi grävde lodrätt ner längs plattan precis så som Magnus_Andersson råder dej att inte göra :p
Jag har bilat upp golvet i ett rum i källaren och grävt ur samt lagt golvvärme efter EPS och flytspackel, det såg ut som om man grävt en grop och tippat nåra lass singel i botten och sen gjutit plattan. Inga spår av av nåt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.