Har en ganska speciellt tomt där baksidan består av berg som lutar kraftigt mot vår tomt.
Har försökt rita på satellitbilden för att förtydliga:
Satellitbild av tomt med markeringar: röd linje för gräns, orange för bergsluttning, blå för dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där det röda strecket går är gränsen till grannen, är är det en höjdskillnad på 1,5 meter som övergår till berg där det oranga partiet är. Detta berg lutar kraftigt från två håll mot gräsplätten i mitten. I stort sett året om så är gräset här väldigt blött och lerigt. Under den torraste perioden på sommaren så är det nästan okej, men resten av tiden så är det väldigt dåligt.
Har tyvärr ingen möjlighet att leda bort detta vatten åt något annat håll än mot huset (som det redan nu leds mot naturligt.

Kikade på ritningar och huset är dränerat runt om. Och ett separat stuprör som det ska vara. Kan jag leda bort detta vatten genom att koppla på mig mot stupröret? Det påverkar ju inte dräneringen, och det borde istället avlasta dräneringen som i nuläget får kämpa med allt vatten som leds mot huset naturligt.

Kom gärna med förslag på vad ni tror är bäst.
Min tanke var i så fall att gräva ner 2st dräneringsrör (markerat i blått) och koppla på mig mot stupröret (markerat i blått nedan):
Satellitbild ritad med tomtgränser och planerade dräneringsrör för att leda bort vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan ni även se dräneringsrör vid grund.
Teknisk ritning av dräneringslösning med mått och materialindikationer för att hantera vattenavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tidigare dränerat vid grund, men är det samma metod på en gräsmatta, eller gräver man bara ner ett dräneringsrör inklätt i markduk och skippar gruset, i och med att det är en gräsmatta?
 
Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Om du har en fungerande dränering vid huset så antar jag att du kan koppla på en ny dränering till den med viss risk att du överbelastar vid mycket regn.

Men måste du ha gräsmatta där då? Det finns ju mycket annat du kan anlägga. Om du t.ex. river upp gräsmattan, lägger sten och sen bygger nån altan i trä eller nåt. Den kan ju stå på plintar så slipper du problemet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du har en fungerande dränering vid huset så antar jag att du kan koppla på en ny dränering till den med viss risk att du överbelastar vid mycket regn.

Men måste du ha gräsmatta där då? Det finns ju mycket annat du kan anlägga. Om du t.ex. river upp gräsmattan, lägger sten och sen bygger nån altan i trä eller nåt. Den kan ju stå på plintar så slipper du problemet.
Det är den enda riktiga användbara plätten gräsmatta som vi har, så vill helst behålla det. Man kan självklart ta bort gräset närmst berget, men vet inte vad man kan använda för att lösa problemet?
 
coconut
Tycker det låter som en utmärkt idé att göra så. Nästan exakt samma lösning om både jag och min granne har. Jag har dock bara en väldigt väldigt liten gräsplätt och resten altan. Men grannen har en större gräsyta och inga problem alls med att det är vattensjukt.
 
J jockebq skrev:
Det är den enda riktiga användbara plätten gräsmatta som vi har, så vill helst behålla det. Man kan självklart ta bort gräset närmst berget, men vet inte vad man kan använda för att lösa problemet?
Jag tror det blir ett stort jobb att få gräsmattan torr. Jag tror att du kommer behöva gräva upp allt en bra bit ner och använda rätt material och så vidare.

Och i slutändan fungerar ju det här området på din tomt som en reservoar när det regnar. Om du leder bort vattnet därifrån kommer det kanske bli problem nära ditt hus istället där du i dagsläget har en välfungerande dränering som då kanske överbelastas.

Jag hade valt en annan lösning om jag inte kunde leda vattnet bort från min tomt.
 
J jockebq skrev:
Någon som har erfarenhet av liknande?
Om du ska få bort en del vatten där, så ska du lägga en dränslang som ett uppnervänt V, om slutar kanske 3-4 mter fån huset om det går, ändarna kopplas ihop med vanliga 110 mm avloppsrör och kopplas på rören från stuprören. Du får absolut inte koppla ihop det med din dränering, livsfarligt för huset, då dränen kan sättas igen. Dränen ska då gå ut i vinkel som täcker in den del som du vill dränra.
PS Det går även att lägga en drän som ett normalt V och koppla ihop med ett T-stycke och till stupen, kan vara lättare
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
coconut
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det blir ett stort jobb att få gräsmattan torr. Jag tror att du kommer behöva gräva upp allt en bra bit ner och använda rätt material och så vidare.

Och i slutändan fungerar ju det här området på din tomt som en reservoar när det regnar. Om du leder bort vattnet därifrån kommer det kanske bli problem nära ditt hus istället där du i dagsläget har en välfungerande dränering som då kanske överbelastas.

Jag hade valt en annan lösning om jag inte kunde leda vattnet bort från min tomt.
Vattnet ska ju ledas bort om jag tolkade TS rätt? Tanken är väl att lägga ett dräneringsrör precis där berget ansluter mot gräsmattan så att allt vatten som rinner ner från berget, istället för att rinna ut och ner i gräsmattan, rinner direkt ner i avvattningsrören från taket på huset.
 
coconut coconut skrev:
Vattnet ska ju ledas bort om jag tolkade TS rätt? Tanken är väl att lägga ett dräneringsrör precis där berget ansluter mot gräsmattan så att allt vatten som rinner ner från berget, istället för att rinna ut och ner i gräsmattan, rinner direkt ner i avvattningsrören från taket på huset.
Jo det förstår jag. Men all typ av dränering kan ju överbelastas..... det kanske inte är något problem i TS fall men det kan vara det i vissa!
 
Jag hade lagt en dränerings slang längs med berget om det går, då behöver vattnet aldrig mellan landa på gräset. Läger man det längs med berget kan man också avsluta med grus vilket gör att dräneringen håller längre.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det förstår jag. Men all typ av dränering kan ju överbelastas..... det kanske inte är något problem i TS fall men det kan vara det i vissa!
Nu finns det inga lagar/förordningar för att leda bort vatten, men koppla på något som kan ge en del vatten med en dränering är en dödsynd och skulle i lag vara förbjudet. Har sett fruktansvärda installationer, där Stupen kopplats ihop med dränslangarna,KATASTROF.
 
coconut coconut skrev:
Tycker det låter som en utmärkt idé att göra så. Nästan exakt samma lösning om både jag och min granne har. Jag har dock bara en väldigt väldigt liten gräsplätt och resten altan. Men grannen har en större gräsyta och inga problem alls med att det är vattensjukt.
Vad bra, tack!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det blir ett stort jobb att få gräsmattan torr. Jag tror att du kommer behöva gräva upp allt en bra bit ner och använda rätt material och så vidare.

Och i slutändan fungerar ju det här området på din tomt som en reservoar när det regnar. Om du leder bort vattnet därifrån kommer det kanske bli problem nära ditt hus istället där du i dagsläget har en välfungerande dränering som då kanske överbelastas.

Jag hade valt en annan lösning om jag inte kunde leda vattnet bort från min tomt.
Fast det är väl precis det jag gör, leder bort vattnet från min tomt?

J jonaserik skrev:
Om du ska få bort en del vatten där, så ska du lägga en dränslang som ett uppnervänt V, om slutar kanske 3-4 mter fån huset om det går, ändarna kopplas ihop med vanliga 110 mm avloppsrör och kopplas på rören från stuprören. Du får absolut inte koppla ihop det med din dränering, livsfarligt för huset, då dränen kan sättas igen. Dränen ska då gå ut i vinkel som täcker in den del som du vill dränra.
PS Det går även att lägga en drän som ett normalt V och koppla ihop med ett T-stycke och till stupen, kan vara lättare
Som det V jag ritade på första bilden eller menar du åt andra hållet?
Självklart ska jag inte koppla ihop det med min dränering, därför jag visade att det är separat dränering och stuprör, har hört att vissa fuskar med detta och kopplar ihop det.

coconut coconut skrev:
Vattnet ska ju ledas bort om jag tolkade TS rätt? Tanken är väl att lägga ett dräneringsrör precis där berget ansluter mot gräsmattan så att allt vatten som rinner ner från berget, istället för att rinna ut och ner i gräsmattan, rinner direkt ner i avvattningsrören från taket på huset.
Inte i direkt anslutning mot berget, utan att grävas ner under gräsmattan vid de värsta partierna, men det blir ju teoretiskt samma sak.


Vanligt dräneringsrör och markduk, ska det läggas i flis eller direkt ner i jorden? Tänker att det lär blandas rätt mycket med jord/lera ändå? Markduken tar hindrar väl dränröret att sättas igen?
 
Jepp då blir det som balja och inget vatten går förhppningsvis förbi utan hamnar i dränen. En så jämn botten som möjligt med fall och inget grus i botten, drän rakt ner på botten i en ränna som är ca 20 cm bred. Lite kross runt och ca 5-10 cm över, sen en markduk ovanför och fylla på med jord. Totala djupet på rännan får du se vad du behöver och kan få till.
 
Om du har möjlighet att leda bort vattnet från din tomt och det inte drabbar någon annan så är det bara att dränera på. Men det är nog ett ganska stort jobb om det ska bli bra som jag skrev innan.
 
coconut
Skulle man sen upptäcka att det blir för fullt eller annat det på annat sätt inte hinns med, kan man se om det finns möjlighet att göra ett fördröjningsmagasin med en stenkista/dagvattenkasseter. Men det borde nog inte behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.