Efterfrågade bilder - får se om jag får till det...

Kontakten på nuvarande patchkabel.
IMG_3991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På patchkabeln står följande: Plus CORNING G.657.B2 Optical Fiber LSZH OFNR (UL) c (UL) E316737 (F.RoHS) 12/11 0002 32M A1 TD 11465 0072

Insidan på anonyma lådan:
IMG_3996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det hjälper till att identifiera vad jag behöver för kabel?
 
Den du länkade till på Dustin kommer fungera utmärkt, bortsett från längden då såklart.. :)

Det är dock en duplex, dvs två kablar som sitter ihop.
Det går bra att dela dessa som nämnts tidigare i tråden, men mest ekonomiskt är att hitta en simplex-patch i rätt längd.

Kan gå att skarva den halvvägs, men jag är tveksam till att kontakt och mellanstycke ryms i en apparatdosa, och att samtidigt få en vettig böjradie på kabeln.
Men det är bara att testa, annars får du ha skarven utanför den infällda dosan kanske..
 
Jag kidnappar denna tråd lite. Har samma/liknande förutsättningar som TS. Men tänkte dra en eller två CAT6 kablar men undrar hur detta görs på bästa sätt.

Jag skall dra kabel uppskattningsvis 6 meter i VP 20 rör. Jag skulle gärna ha uttag i varje ända av kabeln. Alltså inte bara kabel med kontaktet i ändarna som kommer utbur röret.
Frågan är vilka uttag jag skall ha och enligt vilken standard kabeln skall anslutas i kontakten?
Är det patchkabel jag skall ha mellan uttagen och routern eller TP-sladd?

Eller är jag ute och cycklar helt, kommer detta inte att fungera?
 
varmkorv skrev:
Jag kidnappar denna tråd lite. Har samma/liknande förutsättningar som TS. Men tänkte dra en eller två CAT6 kablar men undrar hur detta görs på bästa sätt.

Jag skall dra kabel uppskattningsvis 6 meter i VP 20 rör. Jag skulle gärna ha uttag i varje ända av kabeln. Alltså inte bara kabel med kontaktet i ändarna som kommer utbur röret.
Frågan är vilka uttag jag skall ha och enligt vilken standard kabeln skall anslutas i kontakten?
Är det patchkabel jag skall ha mellan uttagen och routern eller TP-sladd?

Eller är jag ute och cycklar helt, kommer detta inte att fungera?
Något liknande denna funkar i båda ändarna.
Och sedan patchkabel i båda ändarna, till Router och vad du nu har i andra änden.

Självklart finns det uttag med bättre kvalité än Kjell & Co, men det funkar nog, bara det är CAT6 eftersom kabel blir det (då har du ju inte gjort bort dig iallafall.)

Sen kopplas uttag efter B-standarden. (B - Bäst) ;)

Kabel som du kan använda i VP-20 röret tex: Länk , viktigt att det är Solida ledare (installationskabel) eftersom det blir fast montage.
Till Patchkablar har man mångtrådiga som därmed blir mjuka, men passar då bra och pressa på färdiga kontakter.
 
Redigerat:
dubbeltumme skrev:
Fick Telia Öppen Fiber installerad för ett år sedan men har ännu inte dragit igång det då fibern terminerar på fel ställe (i köket). Men nu under julledigheten har tanken väckts - och med det också funderingar på hur jag kan flytta termineringen till ett bättre ställe.

Som det ser ut idag kommer fibern in vid första telejacket som alltså sitter i köket. Där sitter först en liten vit anonym box, varifrån det går en kort fiberpatchkabel till en Inteno XG6746 som sitter precis bredvid. Det jag hoppas göra är att flytta Inteno-boxen till arbetsrummet där den gör bättre nytta. Tanken är att ersätta nuvarande patchkabel med en lång (~20m) kabel och dra vidare fibern via telerören i huset. Den kommer då att gå via 3 jack innan den slutligen kommer ut via telejacket i arbetsrummet.

* Vad säger forumet om lösningen - möjlig eller avråder ni?
* Går det att få igenom kabel inkl kontakt via telerören eller måste man svetsa? (huset är från 2005)
* Vad behövs för specifikation på fibern och tips på inköpsställen? Vad jag förstår är det en SC/SC-kabel. Singlemode eller multimode? Simplex eller duplex? Yd? (är själv novis på området)
Den imkomande fiber är svetsat i din fiberuttag (rör inte den) därifrån går en optisk patch till din coverter. Det bästa lösning är att skaffa en lååång fiber patch och flytta convertern där Du ville ha det, undvik skärpa böjar när du klamrrar fast patchen.
/Carlos, fiberinstallatör.
 
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Carlos Alares Diaz skrev:
...
Det är snart tre år sedan TS ställde frågan och även fått svar.
 
J
Hittade denna tråd nu när ni troligen ska skaffa fiber i brf en. Jag tänkte också flytta in mediaomvandlaren till bakom tvn. Blir ev denna lilla dosa för att förlänga från befintlig fiberpatch. Lite mindre än ett uttag på väggen.
 
  • Skärmbild av en sökning på optiska fiber förlängningsboxar med priser och fraktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.