Finns väl plintjärn, rund i ena änden och platt med hål i andra änden och ankarmassa.

Protte
 
Om det nu inte går att modifiera. Kapa av skiten. Borra hål. Fyll med ankarmassa. Sätt i det järn du önskar. Så gjorde jag med gamla plintar där järnen var skit och rostade av delvis. Man ska inte jobba i onödan.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om det nu inte går att modifiera. Kapa av skiten. Borra hål. Fyll med ankarmassa. Sätt i det järn du önskar. Så gjorde jag med gamla plintar där järnen var skit och rostade av delvis. Man ska inte jobba i onödan.
Borra ut stålsvansen från betongen??
 
Lyfter denna tråd lite, då jag på en del av staketet har samma idiotiska lösning. En stolpsko som står längs med staketet. Staket har ju stått så i fyra år och är rakt, men skulle vilja stabilisera det lite i förebyggande syfte.

Jag har inte tänkt att gjuta något nytt de närmaste åren, däremot komplettera med något av följande på 2-3 plintar:
1) Gjuta upp så betongen är i nivå med plattan på stolpskon.
2) Skruva(?) fast ett vinkeljärn på insidan.
3) Gjuta ner ett plintjärn i marken på insidan

Kanske en kombination av 1:an med 2:an där man gjuter in vinkeljärnet. Om 2 cm betong kan hjälpa till att hålla det?

Jag kan bara åtgärda något från insidan och från stolpe till utkant plint är det knappt 10 cm.

Om man gjuter upp (alt 1) borde det bli stabilare då det är själva pinnen/skon som rör sig idag. Eller? Det verkar inte vara någon som gör så - av en anledning?

Komplettering med ett vinkeljärn (som man gjuter in på bef plint och skruvar, om man törs det) borde väl också stabilisera en del? Ingen som testat det? Håller det med 2 cm betong om man gjuter in det?

Alternativ 3 borde ju bli det bästa - förankrat i mark och förankrat i staketet. Några tankar på det? Alternativ två tillsammans med uppgjutning kanske räcker? I mitt fall har jag 90 cm höga stolpar så det är ju inget jättestaket.

Handritad skiss som illustrerar tre alternativ för att stabilisera staket med stolpskor; gjutning, vinkeljärn och plintjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rösta på alternativ 2,5
Ett plattjärn skruvat på sidan av plinten och sidan av stolpen.
Då kan man borra en bra bit från kanten på betongen.

Krävs att böja plattjärnet lite på två ställen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag skulle rösta på alternativ 2,5
Ett plattjärn skruvat på sidan av plinten och sidan av stolpen.
Då kan man borra en bra bit från kanten på betongen.

Krävs att böja plattjärnet lite på två ställen.

Protte
Är det bättre hållfasthet än att gjuta in det menar du? Eller att man sparar några cm av "intrånget" på gräsmattan? Eller så är det bara jag som är rädd att borra i plinten......-)
 
Jag är nog lite mera smed än betongarbetare.
för att gjuta måste du formsätta och sedan är det si och så med bara 2 cm betong......
Blir höga tryck under kanten på stolpskon.

Borra i plinten kan nog gå bra bara det inte är för nära kanten.

Protte
 
  • Gilla
fbt
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag är nog lite mera smed än betongarbetare.
för att gjuta måste du formsätta och sedan är det si och så med bara 2 cm betong......
Blir höga tryck under kanten på stolpskon.

Borra i plinten kan nog gå bra bara det inte är för nära kanten.

Protte
Okey. Då tolkade jag dig fel, jag tänkte som alt 3 i grundutförande och inte alt 2.
 
Som 3 men fäst på plintens utsida, en klump bredvid lever sitt eget liv och kan likaväl dra omkull staketet som att stötta.
Som 2 men inte skruvat uppifrån och borrat så nära kanten.

Protte
 
Så gjorde jag:
1. Kapade stolpskon jämt med överkanten på plinten.
2. Borrade två hål som skulle passa en U-formad stolpsko.
3. Fäste 2 gängade stänger med ankarmassa.
4. Fäste en U-formad stolpsko m.h.a bricka och mutter.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.