Det verkar som att vi måste gjuta om våra staketplintar pga att vi gjutit in fel stolpsko.

Fråga: hur gör vi det enklast? Dra upp, borra sönder, spränga? De är ca 70-80 cm djupa och gjutna i papprör som är 15cm i diametern. Marken är lerig.
 
Fäst en lång regel som hävstång!
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
K
stanlund2 stanlund2 skrev:
Det verkar som att vi måste gjuta om våra staketplintar pga att vi gjutit in fel stolpsko.

Fråga: hur gör vi det enklast? Dra upp, borra sönder, spränga? De är ca 70-80 cm djupa och gjutna i papprör som är 15cm i diametern. Marken är lerig.


låna en verkstadskran/motorlyft
Dem lyfter rakt upp så funkar jättebra

tog mig 5 min att dra upp 3 st .
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Modifiera stolpskon?
(Kap o svets?)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
låna en verkstadskran/motorlyft
Dem lyfter rakt upp så funkar jättebra

tog mig 5 min att dra upp 3 st .
funderat på det men varit tveksam pga tänkte på sugkraften nere i hålet skulle hålla mot
 
F FDT skrev:
Modifiera stolpskon?
(Kap o svets?)
gjort ett försök - kapat och skruvat på en u-formad stoplsko. funkat sådär, glappar nere vid betongen när det blåser
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Det verkar som att vi måste gjuta om våra staketplintar pga att vi gjutit in fel stolpsko.

Fråga: hur gör vi det enklast? Dra upp, borra sönder, spränga? De är ca 70-80 cm djupa och gjutna i papprör som är 15cm i diametern. Marken är lerig.
Spränga låter roligast, kör på!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gjuta nya bredvid och låta de vara?
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
funderat på det men varit tveksam pga tänkte på sugkraften nere i hålet skulle hålla mot
Sugkraften är inte så stor, bara atmosfäriskt-tryck över ytan så 9.8692*10^6*(pi*(0.15/2)^2) = 179 N dvs, ca 18kg. Plinten väger betydligt mer än så (pi*(0.15/2)^2)*0.7*2300 = 28.5kg. Även osannolikt att det är helt tätt, så faktisk sugkraft är nog lägre.
 
Är det inte ett alternativ att att borra hål och gjuta i nya i befintlig.

Bild?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K
stanlund2 stanlund2 skrev:
funderat på det men varit tveksam pga tänkte på sugkraften nere i hålet skulle hålla mot


sugkraften är inte så stor . Lägg bara brädor under hjulen på kranen så ska du se att det kommer gå bra.
Jag drog loss betydligt grövre betongplattan än dem du har
 
Kapa gammla stolpskon jämms med betongen,borra nytt hål o fixera med kemankare?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
OM säger om den nya rätta stolpskon bara har en enkel rund pinne går det borra hål i plinten och med lite ankarmassa så blir det stadigt.
Men då vi inte vet vad ni gjutit fast och vad ni ska byta till är det svårt att ge råd.
Protte
 
L
prototypen prototypen skrev:
OM säger om den nya rätta stolpskon bara har en enkel rund pinne går det borra hål i plinten och med lite ankarmassa så blir det stadigt.
Det blir aldrig stadigt med en centrerad pinne i mitten på en staketstolpe som förväntas stå emot sidolaster. Rekommenderar att dra upp plintarna och göra rätt från början. En enkel metod att dra upp dem, är att ta ett kraftigt rör eller en stock som två karlar lägger på axlarna. Fäst ett kraftigt rep i den befintliga stolpskon med bult och mutter och i mitten på röret/stocken, sen är det bara att lyfta med en benböjs övning, tillsammans klarar ni över 300kg minst. Men det är svårt att göra det ensam på ett säkert sätt.

Sen gäller det att leta rätt på galvade plintjärn av lämplig sort, det är väsentligt mycket bättre än stolpskor som är avsedda för altaner och liknande utan sidolaster.
 
prototypen prototypen skrev:
OM säger om den nya rätta stolpskon bara har en enkel rund pinne går det borra hål i plinten och med lite ankarmassa så blir det stadigt.
Men då vi inte vet vad ni gjutit fast och vad ni ska byta till är det svårt att ge råd.
Protte
Från början hade vi en vanlig stolpsko på en pinne som dessutom stack upp från betongen ca 2 cm. Hela staket längan svängde som en våg vilket var ohållbart. Då kapade jag dem, borrade nya 2 hål i betongen och skruvade fast en U-formad stolpsko, med plugg och skruv. Vilket verkar inte heller vara stabilt när det blåser som idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.