...och att det blir problem att använda kablarna och uttagen till annat än vanliga nätverket. Telefon, IP-tv osv.
 
Eventuell övergång till bredbands-TV eller IP-telefon involverar utbyte av dosan vid ingång av fibern så det påverkas inte överhuvudtaget av resterande nätverk.

snuttjulle: Hur menar du att bandbredden delas? Allt innanför routern/mellan router och datorer ansluta till switchen delar självklart på 100Mbit.
 
JonasP skrev:
Eventuell övergång till bredbands-TV eller IP-telefon involverar utbyte av dosan vid ingång av fibern så det påverkas inte överhuvudtaget av resterande nätverk.
Nu syftade jag iofs på distributionen, inom huset, av vanlig analog telefoni och att ip-tv ofta inte körs över samma switchar som vanliga nätverket.
 
Delning sker när man lägger fler switchar efter varandra i en kedja.
Tex
Inkomande router/switch 3 datorer + en port till nästa switch 100Mbit
Nästa switch 4 datorer och självklart inkommande.
Dessa 4 sista kan mellan varandra köra 100Mbit 2 och 2 medan vill de komunisera med en av de 3 på routern/switchen kommer dessa 2 få dela på 100Mbit.
Som sagt kanske inte så vanligt problem idag i hemmet men kan vara värt att tänka på. Ett stadigt rör som man får i 3 cat5 i tar ju inte mycke mer plats än en Cat5 i rör.
 
Haha, ja tänk att det kan bli snudd på kärnfysik av att sätta en switch på vinden..bra info för den som är intresserad dock.
 
Jag hade tänkt något liknande som du. Dvs en switch på vinden för de rum på övervåningen som ej har tele jack. Jag har dragit om alla tele till rj45 och en patch panel i en garderob på bottenvåningen. dock så har jag 3 rum på övervåningen som ej kan dras om så. Till vinden går ett VP rör redan till garderoben på bottenvåningen så tanken är då att dra CAT6 ( klarar kommande 10gigabit standard) till vinden, en power over ethernet infusor till switchen på vinden iom att jag ej har el där uppe. Detta gör att jag endast har svagström där uppe och behöver ej bekymra mig om brandrisk som startström ger.

Det ända problem jag kan se är att man ej kan koppla om jacken till annat än nätverk som jag kan med jacken på bottenvåningen iom att de alla går till en patchpanel. Alla jack har CAT6 kabel.
 
Angående elektronik på vinden: Jag har haft en dlink accespunkt på vinden i flera år nu och det går utmärkt. Den bor i en skokartong och verkar trivas utmärkt där, sommar som vinter. Det är över ett år sedan jag startade om den sist.
 
Klara poäng på POE drivningen av switchen TrollMann. Mycket smidig lösning och praktiskt om den nu behöver startas om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.