Jag har provat trådlöst nätverk men det fungerar inte bra till de ställen där jag behöver nätverk så jag har kommit fram till att jag drar kabel en gång för alla så slipper man allt strul som det kan vara och är med trådlöst.

Från källaren tar jag mig upp till vindan och grenar ut till 3 olika ställen i huset.

Till detta behövs naturligtvis en switch och det är där min undran kommer -- finns det några speciellt switchar för att ha i sådana grovutrymmen?

Det känns inte bra att ställa in en vanlig switch där uppe som har ventilationshål osv där det kommer in damm och smuts. Jag har redan en antennförstärkare liggandes där uppe och bara det känns inte bra tycker jag. Risken för elfel är kanske inte stor men ändå..

Så, kör jag bara på en vanlig switch eller finns det några "grovmodeller"?
 
Det kommer att funka bra, jag hade själv 3 enheter - modem, router och switch - på vinden innan jag skaffade den kombinerade enheten jag har nuförtiden.
 
Har du den bara hängandes på någon takstol eller dylikt eller har du kanske rent av satt den i något skåp för att skydda mot smuts?
 
Hur "grov" är vinden? Alltså jag menar, är det bland lösull och sånt eller är det relativt rent utrymme?

Om det är en vanlig "hemmaswitch", så går ju själva switchen på mycket låg spänning, det är ju isåfall nätadaptern du ska skydda. Och nätadaptern brukar ju inte vara luftöppen så det ska ju inte vara nåt problem.

Men, måste verkligen switchen vara där uppe? Finns det inget sätt du kan få den på något bekvämare ställe? Fixa nåt litet korskopplingsskåp i någon garderob eller nåt?
 
Nja, det är cutterspån med 100 mm gullfiber med pappsida uppåt och det är en helt vanlig hemma-swtich jag hade tänkt mig.

Eftersom vinden är den punkt från vilken jag kommer åt alla olika delar i huset (vägrar ha synliga kablar så det ska dras ned i väggarna) så måste jag i fall jag har switchen vid bredbandsuttaget i källaren dra upp 3 kablar istället för 1. Det är i och för sig inget större problem men det är ju mer utbyggnadsvänligt om jag har switchen där uppe utifall att jag skulle få för mig att sätta in fler uttag i andra rum.

PS, köpte Netgears powerline HD med förhoppning att den skulle ge tillräckligt hög överföringshastighet över elnätet men det fungerade inte alls i de rum jag var intresserad av att få nätverk medans det fungerade hyfsat bra i endast 1 rum :(
 
Dom där funkar i grunden bara på en fas, dvs den fasen som uttaget du sätter dosa 1 i måste uttagen med dom andra dosorna också vara kopplad på. Det kan hjälpa om man har en trefasmaskin som går konstant - tex en circkpump. Annars finns filter att sätta i elcentralen mellan faserna som överför signalen.
 
Sätt upp en låda på vinden som switchen kan bo i.

T.ex en sådan här kapsling : http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7057
Kan bestyckas med DIN-skena om du så vill.

EDIT: Kolla i manualen till switchen så den pallar temperaturen och luftfuktigheten som kan vara på en vind.
 
Jobbar med industriautomation och där använder vi switchar anpassade för apparatskåp, inbillar mig att dessa är anpassade för lite tuffare förhållande. Se tex. http://eshop.phoenixcontact.com/pho...52282488&parentUID=440721472&reloadFrame=true.

Annars är det väl en switch för IP65 du ska ha. Ett exempel: SIMATIC NET, SCALANCE X208PRO. Listpriset ligger dock på närmare 8 000:- för en sådan.

En baksida med dessa båda är att de spänningsförsörjs med 24VDC. Men ett nätaggregat för det placerar du ju enklast i källaren.

Så visst finns det speciella switchar, fast personligen skulle jag nog satsa på en vanlig standardswitch eventuellt placerad i en liten låda. Den har man ju råd att byta när den går sönder.
 
Jag har inte krånglat till det så mycket, telekabeln kom in på vinden så jag skarvade in ett jack där, sedan ser det ut som vi har samma miljö ung. Jonas och jag, min lösning har funkat bra i 4-5 år iallafall..
 
  • DSC00715.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle själv helt klart placera all elektonik i ett skåp i källaren och dra en stadig kanal eller rör upp på vinden och där dela upp kablarna till enstaka rum. Min erfarenhet är att det mesta som har med datorer att göra behöver startas om lite då och då. Stor skilland på hur ofta dock. Men den gången är det skönt att slippa klätra upp på vinden för en omstart.
 
Helt sant behöver routern startas om ibland men då har jag strömkontakten till antennförstärkaren och routern i sovrummet på övervåningen, en simpel switch behöver däremot inte startas om.
 
Eftersom jag är en mycket varm förespråkare av strukturerade kabelnät så skulle jag föredra dragning direkt från källaren.

Som alternativ två skulle jag försöka gömma switchen längst upp i en gaderob eller så på övervåningen. På så sätt blir det bara en kabel upp och sen drar man vidare härifrån över vinden till de andra rummen

Går inte det heller då får det bli vinden. En enkel femportsswitch kostar bara några få hundralappar så det är i princip bara testa och se
 
snuttjulle skrev:
Skulle själv helt klart placera all elektonik i ett skåp i källaren och dra en stadig kanal eller rör upp på vinden och där dela upp kablarna till enstaka rum. Min erfarenhet är att det mesta som har med datorer att göra behöver startas om lite då och då. Stor skilland på hur ofta dock. Men den gången är det skönt att slippa klätra upp på vinden för en omstart.
Jag vill förtydliga att jag har routern vid bredbandsuttaget i källaren och så kommer det vara även i fortsättningen. För att man överhuvudtaget ska kunna dela en LAN-kabel så krävs en switch och eftersom jag inte vill dra 3 (nu) eller upp till 5 kabelvägar upp till vindan så är det just därför jag är ute efter en switch. Mer strukturerat än så kan det inte gärna bli.

Jag har aldrig varit med om att en switch behöver en reset och då jag har haft min befintliga i snart 10 år så litar jag på att det inte ska behöver framöver heller! :)

De där grovswitcharna såg intressanta ut. Något som passar på en DIN-skena i ett skåp skulle kännas riktigt ok.
 
Det finns rätt billiga switchar för DIN montage av en relatift ny tillverkare på marknaden , kan bara inte komma på vad dom heter.
Dom var rätt trevliga faktisgt.
 
Att tänka på när man sätter switchar ut i ett stjärnnät är att bandbrädden ner mot routern och ev saker kopplade mot den delas mellan de andra. Blir normalt inget man märker men kan bli illa om nätet växer och man sätter servrar i källaren och brukare på swichen på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.