Steamboy, jag har inte använt siameskabel själv men vill passa på att förmedla den infon jag fick från leverantören här sist när jag hade tänkt köpa den. Deras tekniker har haft mycket problem med överhörning i alla de siameskablar de använt vilket gjort att de får fail varje gång de testar installationen. De hade inte forskat vidare mer på det, men misstänker att det beror på att de ligger så tätt under en såpass lång sträcka.
Är det någon som installerat siames och kan bekräfta att någon fungerar bättre än andra så tar jag mer än gärna emot den informationen själv då tanken bakom dessa är bra.
 
tacksam för alla svar.

har kollat upp detta lite mer och nu har jag lite mer kött på benen.
tror jag har en bra lösning i huvudet. och jag ska nog köpa kabel på rulle.

ska man använda FTP istället för UTP kabel? jag kommer att dra cat5e kabel eftersom det kommer inte att bli dragning i hela huset. bara till dessa uttag som jag har visat på ritningen.

men som sagt, man kan aldrig få nog med nätverksuttag.

tack
/lessthan
 
Varför inte CAT6? Välj UTP
 
Skippa FTP. Ett mindre ställverk eller så rubbar inte UTP och sådanna störningar så att du verkligen behöver STP har du inte i en bostad. Skulle du ha sådanna störningar så vill du nog hellre få bort det problemet än att bygga ett nät som tål dem.
 
Dessutom är korrekt kopplade skärmar en stor nackdel, eftersom man pajar den galvaniska isolationen som man får "gratis" med UTP-kabel. Ska man köra STP/FTP så bör man nog först säkerställa att man har en korrekt potentialutjämning i hela byggnaden.

Jag håller alltså med övriga, kör med UTP-kabel!
 
Bjurran skrev:
Steamboy, jag har inte använt siameskabel själv men vill passa på att förmedla den infon jag fick från leverantören här sist när jag hade tänkt köpa den. Deras tekniker har haft mycket problem med överhörning i alla de siameskablar de använt vilket gjort att de får fail varje gång de testar installationen. De hade inte forskat vidare mer på det, men misstänker att det beror på att de ligger så tätt under en såpass lång sträcka.
Är det någon som installerat siames och kan bekräfta att någon fungerar bättre än andra så tar jag mer än gärna emot den informationen själv då tanken bakom dessa är bra.
Jag köpte en härva siames (5e UTP från Draka) billigt på Tradera och har inte haft några problem, men det är ju förstås bara en enda installation. Hade det varit problem borde switchen ha loggat ett eller annat korrupt ethernetpaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.