Hej.

Jag funderar på att dra nätverkskablar i huset.
Har idag Homeplugs som har fungerat ganska bra men tappa kontakt ganska ofta så TV laggar sönder. Sambon är inte så glad när jag sitter och spelar och hon inte har någon bild när hon följer nåt program som är ointressant på kvällarna.

Jag skall sätta Gatewayen i mitt PCrum där jag har datorn.
Jag skall sätta tre nätverksuttag med 2st uttag.
Ner till källaren skall jag dra nätverkskabel igenom det rör som antennkabeln är i nu.

Jag har gjort en liten ritning som jag bifogar.
Koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

beskrivning på ritning.
Röd : nätverksuttag
Grön : Dator
Blå : TV

Så min fråga är igentligen.
Jag vill inte dra för många kablar, hur gör jag detta smidigast?
Dom två röda på översta våningen kan man koppla ihop dom på något sätt eller måste alla uttag ha en enskild port i Gatewayen?

Rita gärna på bilden om ni kan/vill hjälpa.
långt inlägg. sorry.

ha de
/lessthan
 
Ett uttag, en sladd. Man kan dock splitta rj45 på två uttag, men man tappar fart på de. Alternativet är en lite hub vid varje uttag så räcker det med en sladd till varje rum.
Du kan även ha en wifi accesspunkt i varje rum kopplat till en liten hub då slipper du dra kablar i hela huset.
 
Underbart att PC-rummet ser ut att vara åtminstone dubbelt så stort som vardagsrummet, precis som det ska vara
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
pozz2 skrev:
Ett uttag, en sladd. Man kan dock splitta rj45 på två uttag, men man tappar fart på de. Alternativet är en lite hub vid varje uttag så räcker det med en sladd till varje rum.
Du kan även ha en wifi accesspunkt i varje rum kopplat till en liten hub då slipper du dra kablar i hela huset.
men du då dessa tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1443710

vet inte hur bra dessa är man tappar väl lite på det också?
 
Raskus skrev:
Underbart att PC-rummet ser ut att vara åtminstone dubbelt så stort som vardagsrummet, precis som det ska vara
Jag överdrev nog lite kanske på den ritningen. men har ett rum nere som kommer bli framtida PC-rummet som är är på 20kvm ungefär. nuvarande PC-rum är bara på 10kvm.

sorry för falsk info :D
 
O
pozz2 skrev:
Ett uttag, en sladd. Man kan dock splitta rj45 på två uttag, men man tappar fart på de.
Det där är en missvisande överförenkling. Det nätverksprotokoll som oftast används idag kallas i folkmun kort och gott för ethernet. Teknisk sett finns det däremot en massa olika version och varianter av det. De varianter som går över partvinnade kopparledningar kallas för -T eller -TX. Skillnaden mellan de två är att -T använder fler par än -TX med resultatet att -T går att köra över sämre ledningar än -TX.

Om man vill ha 1 GBit/s är det antingen 1000Base-TX över Cat6-kabel eller 1000Base-TX över Cat5e-kabel som gäller. Därmed går det att dela sin Cat6-kabel till två uttag som är kopplade enligt 1000Base-TX-standarden. Dock kan de två kanalerna eventuellt störa varandra. Den maximala längden för 1000Base-TX över Cat6 är enligt standarden 100m och håller man sig runt 20-25 meter har jag aldrig haft några problem med två uttag på samma kabel.
 
1000Base-TX kräver 4par, går inte att splitta då.
Däremot kör 100Base-TX på 2par, och då kan man splitta en kabel i två.
 
Ok, my bad. TS verkade inte ha stenkoll på hur nätverk fungerar så ja förenklade de. Jag har dragit mycket kabel och alltid rekommenderat en sladd ett uttag, då har man framtids säkrat det också.
 
O
corre skrev:
1000Base-TX kräver 4par, går inte att splitta då.
Du har fel och blandar ihop 1000Base-T som kräver alla fyra par med 1000Base-TX som bara behöver två par.

http://en.wikipedia.org/wiki/1000BASE‑T#1000BASE-TX
The simplified design would, in theory, have reduced the cost of the required electronics by only using one pair of wires in each direction.
 
O
pozz2 skrev:
Jag har dragit mycket kabel och alltid rekommenderat en sladd ett uttag, då har man framtids säkrat det också.
Jag håller helt med. Jag rekommenderar dubbeluttag på alla ställen och att dra två kablar till en patchpanel i ett skåp eller undanskymt rack. Skall det göras i rör så är det ingen skillnad mellan att dra en och flera ledare. Det är bara storleken på röret som sätter gränsen. Skall man dra det synligt finns det särskild parkabel som blir betydligt snyggare att klamra än två separata kablar. Gömmer man det dessutom i en kabelkanal spelar det ingen roll.

Tillägg: Exempel på par-/siemes-kabel
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132709&category_id=2114
 
Redigerat:
Jag rekommenderar som vanligen antingen ett 20 mm rör eller dubbla 16 till en dosa . Då får man i i princip vilken kabel som helst och förändras behoven i framtiden är det lätt att dra ur kabeln och stoppa i något annat.
Helst vill jag se minst två dosor per rum också.

Sen försöker jag ju verkligen leva som jag lär också så när larmet installerades så var det ju enkelt att bara dra kabel från detektorerna till närmaste rj45 uttag. Genom huset sen så användes det befintliga nätet.
 
Steamboy skrev:
Du har fel och blandar ihop 1000Base-T som kräver alla fyra par med 1000Base-TX som bara behöver två par.

[länk]
Är den standarden verkligen i bruk? Som de nämner i artiklen "However, this solution required Category 6 cable and has been a commercial failure, likely due to the cabling requirement as well as the rapidly falling cost of 1000BASE-T products."
 
En fackmannamässig installation idag är ett stjärnnät med en patchpanel på ett lämpligt ställe samt helst dubbeluttag på lämpliga ställen. Det finns inget skäl att köra med enkeluttag, merkostnaden är försumbar.

Köp in en 305-meters rulle på Kjell och CO. Med en sån rulle kommer du ner på ca 3,30 kr/m vilket är betydligt billigare än lösmeter. Dra 20mm VP-rör/slang till de platser du vill ha uttag på och lägg i dubbla kablar. En patchpanel i mitten på stjärnan. Kom ihåg att du kan alltid använda ledig kabel för annat än datatrafik. Telefoni, ljud och bild (med adaptrar), 1-wire-system etc. Det skadar aldrig att ha ledigt kablage, och det är skönt att slippa ha en extra switch om du t.ex. vill koppla in en laptop eller nätverksskrivare bredvid PC:n.

Det finns nätverksuttag som matchar vanliga eluttag också.

En kabel till varje uttag, och inget annat.
 
  • Gilla
Chrillekopplare
  • Laddar…
O
corre skrev:
Är den standarden verkligen i bruk?
Som generell fråga är det där ganska dumt och ger ett uppenbart svar. Självklart är den i bruk. Det finns befintliga installationer med den tekniken, det finns befintligt utrustning som är fortfarande används, det finns gott om nya nätverkskort och switchar som fortfarande klarar av TIA/EIA-854 (1000Base-TX). Så visst är den i bruk. Om man däremot funderar över hur många nya konsumentprylar som klarar av den så är svaret; Inte många. Undrar man om det är en bra lösning för nyinstallation nu när utrustning för vanliga gigabitnät är nästan gratis så är svaret; Nej, det är inte en bra investering. Om du läser mitt första inlägg en gång till så ser du att det inte ä en rekommendation utan bara en teknisk kommentar angående vilka standarder som finns och hur de de facto fungerar. Läser du mitt andra inlägg så ser du vad jag tycker man skall göra och det är precis samma sak som både pelpet och Mats rekommenderar.
 
Montera kabelkanaler så får du plats med gott om kabel. Snyggt, och man behöver alltid fler nätverksuttag än vad man tror...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.