D
Tack!

1. Funkar vanlig flexslang av bättre kvalitet?

2. Kabeln inne i kanalen hänger väl lika fritt även om den går i en kanal? Bör jag istället göra "vajertricket" på röret?

3. Pluggar jag röret med lite isolering att motverka kondens?
 
D
Kan ju vid närmare eftertanke redan såga idén med flexslang. Eftersom den inte går att klamra så behöver jag använda ett styvt rör.
 
F fb35523 skrev:
Bara för att man inte klammar 1,2 meter EKK kommer den inte att brista, någonsin, vilket antytts ovan. "Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?"
Om kabeln brister av sin egen tyngd så är man ju långt ute på djupt vatten, utan det handlar om att den inte skadas, dvs tänjs ut. Det sker inte vid 1.2 meter, den saken är klar (vem inte vem som påstått något sådant). Men vid 30 meter finns risken. Så vill man gå utanför regler och rekommendationer så får man ta reda på vilka förutsättningar som gäller här. En tumregel är L = N * A * 15 / 9.81 som är på säkra sidan. Förutom detta så ska man titta på den värmeutveckling som sker i toppen på schaktet. Hur räknar man på det? Det är troligen icke-frågor i en bostad, men frågor som man ändå kan försöka undvika.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om kabeln brister av sin egen tyngd så är man ju långt ute på djupt vatten, utan det handlar om att den inte skadas, dvs tänjs ut. Det sker inte vid 1.2 meter, den saken är klar (vem inte vem som påstått något sådant). Men vid 30 meter finns risken. Så vill man gå utanför regler och rekommendationer så får man ta reda på vilka förutsättningar som gäller här. En tumregel är L = N * A * 15 / 9.81 som är på säkra sidan. Förutom detta så ska man titta på den värmeutveckling som sker i toppen på schaktet. Hur räknar man på det? Det är troligen icke-frågor i en bostad, men frågor som man ändå kan försöka undvika.
Det är ju ingen ickefråga. Frånluftskanalen ligger i detta fall ihop med två rökrör, ett till öppen spis och ett till kaminen.
 
Icke-fråga under vilka förutsättningar? Villkoren för att dra en kabel vertikalt i en skorstenspipa är fler än vad som går att hålla reda på. Så den enkla mantrat att låta bli tycker jag passar fint här, och skulle man vilja trotsa detta så får man helt enkelt ta reda på alla villkor.
 
  • Gilla
Emil_L
  • Laddar…
Det blir sannolikt för varmt i röret.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Fan va skön stämning det blev. Hatten av!
:) Jag gillar inte nedlåtande kommentarer och ger gärna igen i de sammanhangen. Jag erkänner gärna att jag inte har någon formell utbildning i elsäkerhet och regler för detta så det behöver inte finnas någon tveksamhet om detta. Skulle jag gå på på det sättet i diskussioner om nätverk skulle ingen i forumet vilja posta en enda fråga till om det. Varför är det så svårt att kontra på ett hövligt sätt? Dessutom vill jag gärna ha en motivering till varför, inte minst för att lära mig mer i ämnet, men många har i denna och andra trådar skrivit kommentarer i stil med "får inte", "förbjudet" och så vidare. Det må vara korrekt men tillför inte diskussionen ett dugg.

GK100: jag ber härmed officiellt om ursäkt för mitt svar.

/Fredrik
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det finns ca 15-20 sidor i reglerna som beskriver förhållanden som ska beaktas vid förläggning av kabel, brand, yttre påverkan av olika slag, både fysiskt påverkan och annan som värme, vatten, korrosiva ämnen, värme. Detta plus närhet till andra anläggningar. Alltså mer än vad som kan återges här. Så grundsvaret är givet, undvik skorstenspipor. Vill man göra avsteg får man konkret bedöma de saker som behöver hänsyn, inte tro en massa saker som att det "säkert går bra". Jag har inte uppfattat att det ska vara eller kommer att bli några värmeproblem i denna aktuella skorstenspipa men andra verkar ha gjort det, så jag skulle vara försiktig med bu eller bä i just detta fall.
 
Den enda silikonkabel jag hittar hos Kjell saknar specifikation och är listad under RC-tillbehör.

För det andra behöver vi reda ut ifall det handlar om en anslutningskabel eller installationskabel. Förläggningssättet påbjuder installationskabel, och då ska den ha minsta rea 1.5 mm², högre om det krävs.

För det tredje, om det skulle krävas en värmetålig kabel så skulle jag anstränga ännu mer för att hitta en alternativ väg som inte har några krav på värmetålighet.
 
D
Jag har ansträngt mig....

takfirman som la taket ska ha 4500 kr för jobb och material. Då får jag en svanhals monterad på taket. I den kan jag rimligen dra både det ena och det andra.
Svanhals för kabelgenomföring på 50 mm monterad på en perforerad metallplatta för installation på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
5
Finns ju hängkabel med silikonmantel ( kan ha fel om mantelmaterialet men värmetålig är den), för industriapplikationer.
Om du väntar ett par veckor så kan jag ta reda på vad den heter å vart den beställs, men du kan nog dra många vitkablar på utsidan för den summan. ;)
 
D
Det känns som att 4500 kr för svanhalsen är överkomligt.

Nackdelen med den lösningen är att kabeln sedan ska fästas på plåten och teglet. Allt i blickfånget från vägen.

jo jag är paniskt rädd för att orsaka en otät och ful klamring av kabeln. Det är väl ifs elektrikerns huvudbry....
 
D Derbyboy skrev:
Det känns som att 4500 kr för svanhalsen är överkomligt.

Nackdelen med den lösningen är att kabeln sedan ska fästas på plåten och teglet. Allt i blickfånget från vägen.

jo jag är paniskt rädd för att orsaka en otät och ful klamring av kabeln. Det är väl ifs elektrikerns huvudbry....
Har du ingen bedömning du kan göra på om det öht kan röra sig om några skadliga temperaturer i kanalen du tänkt dig först dvs den korta biten (1.2 m) du kan lösa med tex rör som extra plus om den inte kan klamras osv. Det behöver kanske inte bära iväg bort i tok i tråden trots att jag även själv varit skyldig där till en del.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
D
Jag ska testa att sänka ner en termometer när jag eldar på rejält nästa gång.

vad tål en vanlig NV1X?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.