@tombe691 Hur valde du att göra tillslut?

Blev det 2 st Cat6 i slinga eller har du byggt ett stjärnnät?
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
@Jerfed Gjorde det så¨enkelt som möjligt. Fick till slut hjälp av elektrikern att slita ut de gamla telefonledningarna och ersätta dem med cat6a och nätverksuttag i samtliga rum i huset. På några ställen fick vi lägga dubbla kablar för att alla rum ska få egen kabel och på ett ställe lyckades de få i 3 cat6-kablar i ett 16mm rör med mycket glidsprej. Nu sitter alla rum på fyra våningsplan ihop. En router i ena änden, och tre switchar så hänger allt ihop. Återstår kabeldragning till garage, vind och friggebod. Till vinden tänkte vi försöka lägga cat6 parallellt med antennkabeln. Till garaget går det redan rör för elen.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Då verkar det iallafall möjligt att få till ett vettigt nätverk utan att riva halva huset. :D
 
T tombe691 skrev:
@Jerfed Gjorde det så¨enkelt som möjligt. Fick till slut hjälp av elektrikern att slita ut de gamla telefonledningarna och ersätta dem med cat6a och nätverksuttag i samtliga rum i huset. På några ställen fick vi lägga dubbla kablar för att alla rum ska få egen kabel och på ett ställe lyckades de få i 3 cat6-kablar i ett 16mm rör med mycket glidsprej. Nu sitter alla rum på fyra våningsplan ihop. En router i ena änden, och tre switchar så hänger allt ihop. Återstår kabeldragning till garage, vind och friggebod. Till vinden tänkte vi försöka lägga cat6 parallellt med antennkabeln. Till garaget går det redan rör för elen.
Kan lägga till att jag blev väldigt nöjd, bara vetskapen om att det finns uttag överallt öppnar möjligheter. Switcharna sitter också på strategiska platser där det finns naturliga delningspunkter och flera enheter som behöver nät. Kan tillägga att det strulade till sig på ett ställe, det blev tvärstopp, antagligen hoppade rören ur varandra. I det läget hade elektrikern försökt dra två¨kablar direkt och tänkte inte på att smörja. Detta resulterade i en lång omdragning, fick gå andra hållet och tre gånger så läng sträcka men plan b fungerade som tur var, alternativet hade varit att dra kabel utomhus en bit och dra in den genom väggen, skönt att vi slapp det.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Tack för svar. Då verkar det iallafall möjligt att få till ett vettigt nätverk utan att riva halva huset. :D
absolut, jag tittade mest på men mycket glidsprej och testa med en kabel/fjäder först. Strulet utan detta tog onödig tid och ställde till problem och extrajobb. Mina switchar sitter vid tv/blueray/spelkonsol där det ändå behövs mer, i sonens rum där han brukar ha flera datorer och ändå har behov av en delningspunkt och ytterligare en i gillestugan där kablar från alla håll samlades med den dragning som blev. Ett uttag blev utanpåliggande då det var fyra kablar som behövde kopplas ihop, annars allt infällt
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
En liten följdfråga/fundering. Om jag inte missförstår dig har din elektriker fått in 3 st Cat 6a i ett 16mm VP rör på något ställe.

Som jag förstår det är det svårt redan med 2 kablar och nästan omöjligt med 3 st. Det kan vara så att jag missförstått och att problemen främst gäller vid dragning i flexslang. Nån skrev dessutom att det är svårt med 2 st Cat 6a i en 20mm flexslang vilket låter otroligt.

Jag tänkte iallafall att du kanske vet vilket fabrikat på kabel elektrikern använde för att få in 3 st Cat 6a?
 
Var nog lite för bra för att vara sant, verkar inte vara 6a, bara 6. Den här var det enligt fakturan..https://www.ahlsell.se/10/el-1/kabe...abel-oskarmad/cat6-oskarmad/4903203-13d29ac0/

tror den är lite tunnare.Eftersom alla teleuttag gick i en ring runt huset behövdes det på ett ställe få igenom 3 kablar för att alla rum skulle få varsin kabel och varsitt uttag. Vi hade några alternativa planer att dra en av dem via ett rör med tvantenn men efter en kämpig förmiddag så ville de prova och lyckades få tre kablar mellan två våningsplan, borde vara åtminstone 5 meter om inte mer.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Tack igen för att du tar dig tid att svara.

Trist att det inte var 6a. Jag vet egentligen inte om jag har behovet av det själv, möjligtvis där man har en tv då kanske.

Tror inte jag vågar ge mig på att dra in 3 kablar. :sweat:
 
jag försökte tänka framtidssäkrning. Just nu ger internetleverantören bara 100 mb men erbjuder redan 1000, om 10 eller 20 år kommer siffran vara högre, Idag finns det 4k-tv och allt mer streamas, 8k är på gång och då kommer det gå åt ytterligare 4 gånger så mycket som till 4k. Säga vad man vill men om 10-20 år bör det vara standard om det inte blivit ännu högre..

man kan ju alltid börja med 3 och se om det tar tvärstopp direkt eller om smörjmedlet gör underverk..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.