MathiasS MathiasS skrev:
Kommer det verkligen fungera på tryckt virke som kanske inte är torrt ännu?
Vettig fråga, men jag har själv använt sättlim på "halvfuktigt" tryckimpregnerat virke vid flera tillfällen. Får det bara ligga ikläm under ca ett dygn, så sitter det.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Handledaren är en äverluggare. Ligger på stolpen.
 
Va ner till Bauhaus.

Hittade två varianter:

5x50 och 6x50

Jag valde 5x50 eftersom den markant mindre stigning på gängan. Huvudet va dock mindre.
 
  • Plastförpackning med 5x50 skruvar med tydlig gänga och små huvuden, skymtar etikett ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med skruvar märkta 5,0x50 med synlig gänga och skruvhuvud uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hej,

Håller på med en trappa (utomhus) och hade tänkt använda två 28x120mm trallbrädor som handledare, räcke. Den översta brädan, dvs den man håller i ska skruvas fast i den underliggande brädan underifrån. Den översta brädan ska alltså dras ner/ihop mot den underliggande. Nu har jag upptäckt att det är ganska svårt att dra ihop brädorna. Jag har testat med vanlig trallskruv typ 4,5x50.

Tips?
Du har inte övervägt att använda träplugg och polyuretanlim? Annars, borra ett litet hål i handledaren och sätt i en avkortad spik och markera var pluggen skall vara. Borra för pluggen i handledaren och undre brädan och montera pluggen i handledaren med lim. Låt torka. Lima i undre brädan och anliggningsyta, montera med tvingar och torka bort överflödigt lim med aceton. Håller garanterat men så klart svårt att demontera!
 
Använd en skruv som har 2 olika gängstigningar på stammen. Då får du en bra klämkraft och de båda trallbrädorna dras ihop mot varandra. Finns trallskruvar som är uppbyggda på det sättet. ESSVE, Gunnebo, Grabber, MFT mfl har den typen av skruv.
Ska du sedan limma impregnerat virke är det, som du redan har använt vid andra tillfällen, PU-lim som gäller.

https://www.bauhaus.se/trallskruv-essve-essdeck-max-c4-4-8x55mm-250st-fp
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
just de skruvarna du visar kommer bli svåra att använda eftersom de bygger på att de olika gängorna tar exakt i båda plankorna.

Principen måste ju vara att huvudet ska dra den undre plankan upp i den övre. För att det ska lyckas ska det vara maximalt med gänga i övre och huvudet ska vara tillräckligt stort för att inte sjunka in i den undre utan att den pressas mot den övre.

Nästa skuv att testa om den inköpta inte fungerar är.

Bättre om den vore 55mm dock
 
  • Träskruv med stort huvud i förpackning på hylla med prislapp, inte optimal för plankan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lars Klein Lars Klein skrev:
Du har inte övervägt att använda träplugg och polyuretanlim? Annars, borra ett litet hål i handledaren och sätt i en avkortad spik och markera var pluggen skall vara. Borra för pluggen i handledaren och undre brädan och montera pluggen i handledaren med lim. Låt torka. Lima i undre brädan och anliggningsyta, montera med tvingar och torka bort överflödigt lim med aceton. Håller garanterat men så klart svårt att demontera!
Går för långsamt och blir för omständigt

Edit: och säkert för svårt för mig
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skruvlimma med tving?
Jo jag överväger att använda Lim men

Jag har bara 5-6 tvingar och det är 50- 60 meter räcke ungefär.

Även om jag limmar så kvarstår frågan, vilken skruv och hur.
 
Den kommer funka. De är framtagna för att få maximal klämkraft mellan regel och trallbräda. Anledningen att gängen inte sitter direkt under huvudet är för att spara fingertopparna när man skruvar mycket 🙂
Du befinner dig inte i Sthlm? För Nordbygg pågår just nu på Stockholmsmässan och där kan du testa både skruven jag skickade en länk på samt WAF:en du skickade en bild på.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Limma kan vara en lösning som möjliggör att verkligen kunna skruva "osynligt" underifrån. Har tyvärr inte tänkt på det själv när jag höll på med ett räcke! Försökte först med en liggande bräda på en 45x45 regel men det höll inte för brädans 28 mm räckte inte för att gängan skulle orka hålla fast brädan när den slog sig. Min lösning blev till sist att skruva uppifrån och använda en liggande och en stående bräda under (båda 28x120). Skruvarna är inte jättevackra att titta på men det sitter fast ordentligt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Skruven ska kunna hålla ihop det även utan lim eller tvingar så du kan göra en sektion i taget och sen flytta tvingarna. Jag skulle hellre låna tvingar eller göra max två sektioner per dag för att limfogen ska få tid att ta men det går. Ska du inte limma så ät det så du gör i alla fall dvs ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.