Hej,

Håller på med en trappa (utomhus) och hade tänkt använda två 28x120mm trallbrädor som handledare, räcke. Den översta brädan, dvs den man håller i ska skruvas fast i den underliggande brädan underifrån. Den översta brädan ska alltså dras ner/ihop mot den underliggande. Nu har jag upptäckt att det är ganska svårt att dra ihop brädorna. Jag har testat med vanlig trallskruv typ 4,5x50.

Tips?
 
1. Trallskruv har för spetsig skalle för detta. Använd träskruv
2. Borra hål i undre brädan så att gängan inte tar i den (kanske från ovansidan på undre brädan och inte helt igenom till undersidan, så att skallen har något att dra i)
 
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
Ja, med tanke på hur oplana trallbrädor är så låter det som en utmanande ide. Fungerar det inte med 34x145 eller 45x145 som handledare?
 
  • Gilla
Michael Sellering
  • Laddar…
Njae, ser för klumpigt ut med 34x145. Jag har testat. Dessutom blir det ännu svarare att dra ner en bräda som är 34mm.

@MathiasS idé tror jag på.

Får borra ett pilothål på någon mm från ovansidan rakt igenom och sen borra med en dimension som är anpassad till gängorna, dvs så de inte tar i den undre brädan. Pilothålet hjälper mig att visa var jag sen ska sätta skruven.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
En bild på trappan som den ser ut kanske hjälper till. Det finns ju färdiga handledare också?
 
Hade några från förra sommaren.

Egentligen borde jag satt stolparna närmare men men.
 
  • En nybyggd trappa av trä med stolpar genom skogsmark i lite ojämnt avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående konstruktion av en träaltan med långtgående stolpar och utsikt över en skogsdunge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det finns färdiga handledare. Totalt behöver jag 60 meter handledare och det blir för dyrt att köpa färdiga och dessutom går den här trappan i skogen vilket innebär att budgeten är begränsad. Jag har redan köpt 28x120 x2 som jag ska göra handledare av.

Dubblar två 28x120mm. Den undre klyver jag till 110 och slipar av de yttersta kanterna. Jag skruvar underifrån vilket innebär att det inte blir några skruvhål där man håller.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte ta 45*90, eller 45*120 som överliggare, så slipper du skruva ihop?
 
  • Träreglar monterade som förslag till överliggare på en befintlig trätrappa utomhus nära en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jo det hade jag kanske kunnat göra men som sagt, nu har jag köpt virket. Jag var dock inne på att slippa skruvhål på undersidan.
 
G
Det ska som redan nämt vara frigångshål i första brädan och gängen ska fästa i bräda två.

För bästa effekt använd platt huvud på skruven samt en icke så brant stigning.
 
Platt huvud? Jag vill ju fortfarande att skruven ska försänkas i den undre brädan. Bet inte om det skiljer så mycket i utförande mellan "vanlig" träskruv 6x50mm.

Sista utvägen är ju att använda montageskruv men då blir de ju inte försänkta.
 
G
D Derbyboy skrev:
Platt huvud? Jag vill ju fortfarande att skruven ska försänkas i den undre brädan. Bet inte om det skiljer så mycket i utförande mellan "vanlig" träskruv 6x50mm.

Sista utvägen är ju att använda montageskruv men då blir de ju inte försänkta.
Går att göra både försänkning och frigångshål. Kanske inget du har lust att göra, blir ju merarbete.

Testa med träskruv med komiskt huvud annars, lär ju märkas om det blir bra eller inte. Men frigångshål eller gängfritt i bräda ett åtminstone.
 
  • Gilla
Daniel H
  • Laddar…
Tvinga (dvs med tvingar) ihop virket innan du skruvar om du vill kunna byta ut det, annars limna, tvinga och sedan skruva. Ha tillräckligt många tvingar så du både kan trycka ihop det och få det kant i kant. Välj en kant/sida som är viktigast att det är jämnt ich hoppas det torkar på ett fördelaktigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.