Vi skall till sist bli med fiber.
Just nu har vi en inkommande tråd till källaren där det sitter en box så vi kan dra egen fiber vidare till själva routern.

Problemet är att vi skall ha denna fiber upp till plan två i huset.

Vi har olika vägar att gå, men den troligtvis enklaste är att peta ut fibern genom källarväggen, dra den upp längs fasaden och in genom ytterväggen. Då hamnar vi precis där grejorna skall vara.
Annars är det att ta upp innerväggar och röja runt rejält som gäller, det är mindre kul, men kanske snyggare i längden. Jag tänker dock att de bästa är att köra utevägen först, så kan man förbereda det andra när man i framtiden är igång och renoverar ytskikt m.m.

Jag tänker däremot helst inte göra detta själv. Jag har inte tid och är villig att leja bort det så länge det inte kostar alldeles för mycket. Men vem gör sånt? El/tele-hantverkare som pysslar med larm? Snickare? Det handlar ju nästan mest om att ta upp två hål i ytterväggen och sen pilla med att dra en sladd på snyggast vis med lite skydd runt husknutar, foderbräder och allt annat som finns på vägen. Gör elektriker sånt?

Vem söker jag helt enkelt?

Och klarar en tunn fiber som därmed är lättböjlig att ligga ute om den får ett skydd (rör eller liknande)?
 
tensiden skrev:
Vi skall till sist bli med fiber.
Just nu har vi en inkommande tråd till källaren där det sitter en box så vi kan dra egen fiber vidare till själva routern.

Problemet är att vi skall ha denna fiber upp till plan två i huset.
*snip*
Vem söker jag helt enkelt?
Det vanliga är att nog man låter fiberconvertern sitta där fibern kommer in och sedan dra vidare nätverkskabel dit man vill om inte det är en lämplig plats för en router. Kräver förstås att man har el framdraget i närheten av den platsen.

Vad som går att göra med fibern i ert fall beror lite på hur man väljer att bygga nätet, det finns olika metoder med olika sätt att ansluta hushållen. Om arbetet är projekterat så finns det sannolikt utsett en installationsfirma som har hand om sista biten in i kundens utrustning och genomför mätningar innan man lämnar över installationen. Kan du få fram vilken firma det är så vet de precis vad som behövs och de kan säkert ta åt sig uppdraget att göra det på ett fackmannamässigt sätt. Att anlita en annan installatör kan säkert ge lika bra resultat, men skulle det någon gång strula så ser jag en poäng med att det är kontrollerat av den firma som nätägaren anlitat.
 
I detta fall behöver jag dra en kabel (fiber som standard, men visst, jag kan nog konvertera den till koppar och sen tillbaks igen, men det känns väldigt dumt) fram till min box där jag sedan plockar ut nätverk+tv. Det senare bör ske på plan 2 för där finns stationära datorer, tv m.m. Sätter jag boxen vid inkommande fiber får jag dra minst två kablar därifrån genom huset, och det känns lite tråkigare än en.

Det är ett gammalt hus dessutom, så tomma VP-rör och annat är bara att glömma. Däremot lär jag säkert hitta både en och annan elkabel, avloppsstam och vattenledning i väggarna utan att man skulle tro att det är där dom finns.

I det här fallet har vi ansvaret (mer eller mindre) från fibern i källarväggen till slututrustning. Det är i sig inget komplicerat jobb, det handlar om att peta en fiberkabel mellan två punkter i (eller utanpå) huset, men jag är osäker på vem som kan rådge bäst samt också utföra arbetet.
 
Fasadmaterial? Vill du ha dold förläggning eller utanpåliggande?

Du ska inte dra fiberpatchkabeln oskyddad utomhus.
 
Träfasad, kabeln hamnar isf mot öster. Tänker mig utanpåliggande i någon form av rör eller kabellist.
Det bör gå att ta upp hålet till plan 2 precis under en "dropplist" som skiljer mellan stående och liggande panel. En snabb titt säger att det är där golvnivån är, men ska självfallet mäta det noggrant. Det skulle iaf göra att det döljs och skyddas bra på utsidan.
 
Jag tror jag förstår lite hur du vill ha det och det kan nog vara vettigt att dra fiber till plan två snarare än TP-kabel.
Är fortfarande inne på att du snarast försöker få kontakt med de som bygger nätet, kan vara lite marigt då det brukar vara en kedja med underentreprenörer och svårt att som privatperson hitta till rätt nivå. Jag valde att inte följa standardformuläret för installationen i vårt område och det ledde till en hel del jagande, men så fort jag fick kontakt med firman som skulle svetsa och mäta fibern hos mig så löste det sig på nolltid.
 
Förstår inte upplägget.
Får du ut fiber från konverteraren?
Behöver du den på inkommande våning?
I de flesta fall hjälper fiberfirman till att få fibern till den plats man vill ha fiberkonverteraren och därifrån drar man sedan cat5/6/7 kabel ut till egna eller hyrd router.
Att flytta runt på konverteraren från det stället fibern kommer in är iaf inte görbart i mitt fall (Telia). Fiberducten avslutas innuti en liten låda där fibern är kontakterad. På samma låda sitter sedan konverteraren fast. Att ta loss konverteraren och skarva fibern vidare kan jag säkert få till då jag jobbar med fiber dagligen men inget som rekomenderas. Och vet man från början att fibern kommer in på fel ställe är det ju bättre att få den rätt från början.
Jag ville ha den så fort som möjligt innanför vägg på ett ställe där den för evigt inte är i vägen då rummet ska fixas till i framtiden. Inget strul med att fiberduckten ligger på fel ställe igenom huset.
 
Vissa fiberoperatörer låter fibern gå direkt in i bredbandsdelaren

Edit: Här är en som precis fått fibern installerad och som har fibern direkt in i bredbandsdelaren, han har två fiber eftersom han även har kabel-tv via fiber (ena fibern).
https://www.byggahus.se/forum/internet-fiber-bredband-adsl-3g-4g/244001-nyborjaren-dra-fiber-till-huset-9.html?perpage=15#post2561703
 
Redigerat:
Ta dit en elektriker som får dra kabeln under panelen runt huset och sedan under ett kabelskydd (som du målar in i fasdfärgen) upp efter väggen.
Elektrikern har alla verktyg som kan behövas och är van med den typen av jobb.
 
Varför inte lägga fiberducten direkt bakom ett galvaniserat kabelskydd upp till andra våningen?
Görs i flera lösningar där kunden önskar t.ex. fiberjack/medieomvandlare på andra våningen. Det är inga konstigheter istället för att dra en ny fiberkabel samma väg.
Men allt beror ju också på hur fiberleverantör och tjänsteleverantör byggt sina lösningar för Internet, TV och telefoni.
 
snuttjulle skrev:
Att flytta runt på konverteraren från det stället fibern kommer in är iaf inte görbart i mitt fall (Telia). Fiberducten avslutas innuti en liten låda där fibern är kontakterad. På samma låda sitter sedan konverteraren fast.
Grejen är att man bygger näten på många olika sätt, här gjorde man helt annorlunda, bl a avslutades ducten i en kopplingsbox på fasaden. Därför är det svårt att ge konkreta råd om vilka lösningar som går att tillämpa när det ställs frågor som denna kring fiberinstallationer.
 
Mikael_L
Har du stående panel så kan det ibland vara ett ganska lätt jobb att lyfta på en lockbräda och lägga ett rör bakom, och så på med locket igen. Lite färg brukar dock paja, så ommålning eller lite ifyllnad av skadad färg kan behövas.

Men det beror naturligtvis på vilken slags panel det är och om det måste passera någon midja/bleck etc etc.
 
alfista skrev:
Grejen är att man bygger näten på många olika sätt, här gjorde man helt annorlunda, bl a avslutades ducten i en kopplingsbox på fasaden. Därför är det svårt att ge konkreta råd om vilka lösningar som går att tillämpa när det ställs frågor som denna kring fiberinstallationer.
Så i dessa lägen kontakterar man fiben ute på väggen för att sedan kontaktera en ny fiber eller drar man fasta färdiga längder in i huset? Båda dessa varianter känns konsiga för mig men konstigare saker har jag nog sett.
 
snuttjulle skrev:
Så i dessa lägen kontakterar man fiben ute på väggen för att sedan kontaktera en ny fiber eller drar man fasta färdiga längder in i huset?
Standardlösningen i detta område innebar en "kopplingsdosa" inne i huset nära den valda placeringen för CPE. Färdigkontakterad pigtail på ett antal meter drogs på lämpligt sätt från den dosan ut till boxen på fasaden där den sedermera klipptes och svetsades mot fibern. Till sist en mjuk patch mellan kopplingsdosa och CPE.
Men det fanns viss flexibilitet, hos mig räckte inte standard pigtail fram så då slöjdade installationsfirman till en specialare från fiber de hade på trumma och drog direkt in i CPE.
 
Finns olika lösningar som sagt. "Skanovastandard" idag är att borra in en 5mm duct till fiberjack/dosa.
Under kabelskyddet ute sätter man en 7/5mm övergång från uteducten med tätning.
I fiberjack/dosa svetsas inkommande fiber till "piggtail" med kontakt som också placeras i fiberjack/dosa, sedan en kontakterad fiberkabel mellan fiberjack/dosa och medieomvandlare. Fiberkabel finns i många längder men det bästa är att sätta fiberjack/dosa och medieomvandlare bredvid varandra och sedan istället dra vanlig nätverkskabel.
Vid längre sträckor inne kan man dra t.ex. 5mm ducten i VPrör/slang om det finns tillgängligt. Då blåser man fiber hela vägen även inne i huset från t.e.x fiberskåp. Det kan vara en bra lösning i nyare hus där slangar från tomtgräns mynnar ut i t.ex. elskåp och det sedan finns VP vidare in i huset. Går även att dra tidigare nämnd kontakterade fiberkabel i VP, så det finns många alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.