Vi är i planeringsstadiet för att skaffa en Friggebod till stugan och skulle isåfall behöva el ute i lill-stugan. Hur löser man det på bästa sätt? Gräver ner en slang ganska grunt som man drar elen i? Låter man en elektriker dra elen från centralen? Direkt från elskåpet vid tomtgräns? (Nej, det förstår jag själv att man inte gör... :x)

Jag är el-analfabet och det är VÄLDIGT tidigt i planeringsstadiet, så jag vill bara ha en hint... :)
 
I mitt fall kopplade elektrikern in sig på inkommande 3-fas ledning till huset i källaren. Mätaren sitter i ett skåp vid vägen. Var inkoppingen sker beror nog på hur eldragningen ser ut i huvudbyggnaden och var friggeboden ska stå i förhållande till detta.
I friggenboden sitter en separat central.
Kabeln mellan friggebod och hus ligger i gul slang.
 
Man ansluter kabeln någonstans efter elmätaren, Det beror på hur mycket ström man behöver i Friggeboden, det kan räcka med att dra från närmsta vägguttag bara (naturligtvis fast anslutet)

Protte
 
Jag är ny i forumet. jag tänker också dra El till friggebod . Jag har vägguttag ute. Jag tänker grena , fas, nolla och jord från befintliga vägguttaget med nedgrävd EKKJ 3x2.5 till uttag inne i friggebod.
det finkar väl ??
 
Välkommen till forumet.

Det är kanske inte optimalt att koppla in en EKKJ på ett vägguttag - det kan visa sig vara rejält besvärligt om uttaget är av sämre kvalité med undermåliga anslutningar. Men det löser man ganska enkelt genom att byta uttaget mot en kopplingsdosa (och montera uttaget bredvid om man vill ha det kvar).

Sedan måste man kontrollera utlösningsvillkoret, dvs att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning i friggeboden. Det är en liten vetenskap, men om du kan ange
- var du bor (i stan, på landet, granne med ställverket etc),
- längden på kablarna, dels den från centralen till uttaget/kopplingsdosan,
- vilken typ av säkring som skyddar uttaget,
- att du har jordfelsbrytare (har du ingen så tror jag denna installation kräver att du installerar en),
- längden på EKKJn
- och dom ytterligare ledningar som kommer att finnas i friggeboden (den längsta)
så kan det gå att höfta ifall du ligger klart inom gränserna. Jag skulle gissa att upp till 50m EKKJ inte bör vara nåt problem, om du inte bor på landet längst bort på matarledningen.

Är det gränsfall blir det till att grotta sig i dessa trådar:
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-foer-utloesningsvillkor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-raekna-pa-utloesningsvillkor.html
 
Tack för tippset om kopplingsdosan
det är ca 15 m från fasaden till friggebod som vi egentligen använder som kallförråd.
jordfelbrytare finns huset är byggt 1999
En fråge till det är visst BARA fläta som kopplas som jord och inget annat
 
Ja, skärmen i EKKJ används ensam som jord. Isolera den med gul/grön slang eller tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.