Hej
Jag äger en liten fastighet med hus. Fastigheten precis intill är en jordbruksfastighet som jag äger tillsammans med systern.
Jag tänker bygga en maskinhall på jordbruksfastighet intill min tomt.

Får jag dra el från mitt hus över fastighetsgränsen till maskinhallen?
 
Redigerat:
Ja det får du göra men däremot kommer byggnaden du bygger inte tillhöra fastigheten eftersom du inte är fastighetsägaren.
 
Det stämmer att byggnaden inte kommer att tillhöra någon av fastigheterna. Det blir vad jag förstått byggnad på ofri grund då jag inte äger hela jordbruksfastighet.

Någon annan som kan bekräfta att jag får dra ström till maskinhallen?
 
Varför inte dra el från jordbruksfastigheten? Jag antar att det är enbart du som ska betala elkostnaden, men det fixas ju enkelt med en separat elmätare.
 
Menar du att det är nätägaren som skulle motsätta sig en dragning av elen eller vem menar du skulle förbujda dig att göra det?
 
Det blir enklare om jag kan dra från egna huset, kortare sträcka och så slipper man räkna separat vad jag ska betala för elen.

Enligt lag får man inte dra el över till andras fastigheter om jag har förstått rätt. Men nu är jag ju ägare/delägare av båda fastigheterna.

I länken ovan har man ju kopplat bort elen från ena fastigheten och på det sättet smitit från fasta avgifterna. Vi betalar ju två fasta avgifter så det blir bara skillnad i att förbrukningen hamnar på ena fastighet istället för andra.
 
Det är riktigt att nätbolaget inte förlorar några pengar på det du vill göra, men du måste tänka på vad som händer i framtiden, när fastigheterna kanske inte har samma ägare. Den framtidssäkra lösningen bör vara att inte dra el över fastighetsgränsen.
 
Blir det ägarbyten på nån av fastigheterna så får elen kopplas om då.
Detta verkar vara en lite oklar fråga som man kanske inte får svar på utan att kontakta nätbolaget.
 
Är det inte risk för att du måste säkra upp ditt privata abonnemang om det ska försörja även maskinhallen?
Det du tjänar på kortare sträcka kan då ätas upp med råge av den höjda fasta avgiften för ditt elabonnemang.

Jag skulle inte tveka, utan ta strömmen från jordbruksfastigheten och sätta en separat elmätare. Varför göra en installation som kanske måste göras om i framtiden?
 
Du får inte dra kabel som du beskriver här, det blir en koncessionspliktig ledning och du är inte och kan inte heller bli konsessionär det är nätbolagen. Att däremot inom fastigheten för lantbruket mata ekonomibyggnader är undantaget och går bra, och som sagt tidigare bäst även av andra skäl.

Vill du inte bara betala efter någon schablon så gör som b_hasse skriver med en enkel separat mätning för hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.