Det går jättebra med vanligt diskmedel som smörjmedel oxå..
 
Fördelen med diskmedel är att om några månader när diskmedlet torkat är det omöjligt att rubba kablarna i röret, (ironi). Om man har den mista framförhållning använder man dom medel som finns på marknaden och är speciellt framtagna för ändamålet, då kan man byta kabel även om det gått några år.
 
  • Gilla
Ljungskog och 1 till
  • Laddar…
Är det svaret byggt på egna erfarenheter eller är det vad du tror? För jag har då dragit i och ur kabel många gånger med just diskmedel. Har aldrig varit några problem att få i en ny. :p

Det lilla diskmedlet som fastnar nöts ur iom att du drar ur kabeln. Detta har alltid fungerat i jobbet som hemma..
 
På egen erfarenhet, det var tidigare rätt vanligt med att elektriker smorde med såpa och diskmedel. Det fungerade nästan lika bra som dom medel som är framtagna just för tråd och kabeldragning när man ska dra in tråden/kabeln. Men efter några år har vattnet i "diskmedlet" dunstat och kvar är dom "fasta" beståndsdelarna som kan bli mycket hårda och klibbiga.
Jag har vid ett otal tillfällen önskat användarna av "diskmedel" till nått betydligt varmare ställe, varför inte använda ett medel som säkert inte påverkar kablarna kemisk och inte torkar med tiden. Det kan ju inte vara av kostnadsmässiga orsaker.
 
Jo, kostnaden är väl den största orsaken isf.. eller möjligtvis att slippa bära med sig alla grejer. Diskmedel finns i var mans hus.. Min chef förbjöd oss att köpa sådant dyrt och onödigt krams (som han uttryckte det), så vi fick hålla till godo med just diskmedel. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig haft problem med detta och då är detta på en liten ort där "chefen" gjort elen i de flesta husen. Han har också varit före mig där med diskmedel :D så jag vet att det fungerar.

Våra vägar har dock gått skiljda för många år sedan då våra åsikter gick isär en aning..:blushing:

I detta fall skulle det absolut inte vara några problem med diskmedel i vart fall... Dra kabel i en 50-slang.:p
 
En flaska silikonspray kostar under en hundring och räcker några månader,
1693110SILICONESPRAY 400ML1 STicon_instock.gif90,00 kr
 
39 kr på macken.
 
Och diskmedel gratis iom att kunden står för det..
Vad menar ni att orsaken skulle ligga annars?
 
I okunskap och har dom stora flaskor på macken och av rätt sort??
 
Såklart man ska använda "kabelgegga", men jag kan förstå att tillgängligheten till diskmedel är bättre.

På vår firma har vi runt 15 bilar, 4-5 bilar är jämt i händerna på 4-5 service-elektriker och därmed ganska bra utrustade. Resten av bilarna delas av oss andra som går lite mer på installation, men som då och då hoppar in och gör något servicejobb eller transporterar verktyg mellan byggen. De bilarna är dåligt utrustade.
Alltså ska man ha väldig tur om det finns smörjmedel just i den bilen man tagit vid tillfället.

Då är diskmedel mer tillgängligt. Så jag kan förstå Räv3ns resonemang en aning.

/Patrik
 
elmont skrev:
I okunskap och har dom stora flaskor på macken och av rätt sort??
Tänk att jag hade väntat mig det svaret :cool:

Men där kommer vi nog vara oense hur länge vi än diskuterar.. så jag släpper det här..

Smörjmedel är ju inte något man använder varje dag. Gör man det har man antagligen gjort fel eller så har man dålig kraft i armarna. Det är få gånger jag verkligen behövt använda mig av detta. Främst då man dragit ur gamla svarta spunna kablar ur rör och man knyter i fk som ska med. Då har det ibland behövts. Lägger jag rör/slang i mark drar jag alltid i hållfast snöre istället för den "lilla blå".

Tack Patrik d^_^b
 
Vi har grävt ner en polyetenslang mellan vårat hus och brunnen. Avståndet är cirka 170 meter, höjdskillnaden minst 6 meter med lägsta punkten någonstana på mitten. I den slangen skulle vi dra in en elkabel. Så här gjorde vi: Ett persiennsnöre fastknutet i en bit av en plastpåse sögs in med hjälp av dammsugare. Vi drog sedan in ett 13 mm elband (som man använder till ko- och häststängsel) och med det drog vi in elkabeln delvis med hjälp av en fyrhjuling men mestadels för hand. För att det skulle gå lättare smorde vi kabeln med ett medel som vi köpt på en elfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.