Om man sätter uttaget på insidan istället och drar vvb direkt genom väggen. Bör man ändå ha jfb?
 
Varför spara in på ca 400kr för att istället riskera att någon person får en skadlig elstöt eller att stugan brinner ner pga elfel?

Vid nybyggnation eller "större" ändring så är det krav på att hela anläggningen (förutom några få undantag av fast ansluten utrustning) skyddas av JFB!
 
När elektrikern förra året satte in tvättmaskin i min hyresrätt satte dom endast jfb mellan tvättmaskin och proppskåp. Då hade jag också möjlighet att välja bort jfb om jag valde att inte ha uttag i badrummet. Vad räknas som en större ändring enligt lag? Egentligen kan jag bara dra en förlängningskabel rätt ut till vvb och använda vägguttaget i köket. Känns dock som en sämre och osäkrare lösning men kräver ingen fast installation.
 
Syftet med en JFB är att ge personskydd. Jag tycker alltså att du ska se den som en tillgång med ett mervärde och inte något som reglerna tvingar på dig.

Reglerna är inte retroaktiva så man kan komma undan det mesta med skicklig argumentation och skarvsladdar mm, om man verkligen vill hitta kryphål.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
AEG anses som mellanprisklass, helt ok, eller ganska ok. Installerade en sådan i Julas, och vid funktionskontrollen så gick vipparmen av vid typ 5:e återställningen... Den har en ganska klen vippa i kombination med ganska trög mekanism.
 
tommib
Jag hade köpt en färdig Hager SF113GD för 1399 och bytt ut allt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fyrpolig för möjlighet till utbyggnad?
 
En jordfelsbrytare mäter strömmen i de tre faserna och nollan (4 poler).
 
Glöm inte att köpa klammer och komplettera där det saknas.
 
  • Gilla
Robertr81
  • Laddar…
Hager SF113GD, vart hittar jag denna? Google hjälpte mig inte så bra
 
Hur ser matningen ut. Är den avsäkras 10 eller 16 a. Finns redan jfb i matande ända ? Det finns ingen anledning att montera en jfb till eftersom " slumpen " avgör vilken som löser ut ( eller båda).

Att endast montera jordfelsbrytare på tvättmaskinuttaget ser jag enbart som en budgetlösning för att uppfylla lagkrav på jfb för uttag i badrum. Hade man valt att montera jfb på hela anläggningen, då det fuńnits risk att fastighetsägaren hade tvingats byta en gammal spis elle kylskåp. Det förekommer att dessa har små jordfel som inte märks när jfb saknas.
 
Det är möjligt det redan finns jfb i elcentralen hos grannen. (Hoppas) Ska ta reda på detta.

Om jag köper en 2polig jfb med kapsling. Kan jag koppla en sådan jfb direkt på utgående kabel som idag går till ett vägguttag man ser i bilden utan att koppla något i elcentralen? Alltså ersätta uttaget med jfb som sen går vidare till vvb? Typ som elektrikern gjorde med min tvättmaskin.

Fas och nolla in i jfb, fas och nolla ut och jord bredvid, till ett uttag på utsidan?
Såhär:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår att bara vvb blir skyddad då och allt annat är som det alltid har varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.