E elmont skrev:
Stefan 1972, jag har under åren dragit om all tråd i minst 500 hus/lägenheter samt dragit om delar av hus/lägenheter i betydligt flera fall. Så att man drar om tråd av en eller annan orsak är rätt vanligt.
ja självklart är det så men jag tänker mer på resonemanget just nu. Bygger man om med moderna material så tror jag inte man behöver byta nåt så länge man själv lever iallafall. Få bor dessutom kvar på samma ställe.
Ibland kan man dessutom lägga ner oändligt med tid och skaffa rätt material till vissa saker och några år senare har man tröttnat på kök eller badrum och allt rivs ut...........Hur många låter det vara det de gjort och verkligen ser att det dom gör har betydelse om 50år? Ingen skulle jag tro. Trots detta så är det supernoga med allt när man bygger i sverige.
Jag menar har de egentligen nå större problem med inspikade kablar utomlands? De har ju lika i norge? Står de i vild förtvivlan och svär över detta så borde de rimligen ha börjat med löstråd i rör som vi för länge sen.
 
Gör du som du tror är bäst, men varför "fråga" om du redan har bestämt vad som är "rätt och bäst"?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
ja nu är det inte jag som är trådstartare om det var det jag skrev du syftade på........
 
E elmont skrev:
Gör du som du tror är bäst, men varför "fråga" om du redan har bestämt vad som är "rätt och bäst"?
Om du tänker på min fråga...
Jag har ändrat mig tack vare era svar här.
 
Mitt inlägg var lite mer generellt till dom som "förordar" lös kabel i väggar.
Vore den metoden bättre än den med rör/slang är jag rätt övertygad om att dom som dagligen sysslar med elinstallationer skulle ha tagit åt sig metoden för länge sedan.
Jag är övertygad om att folk som arbetar med elinstallationer har bättre "koll" på vad som är optimalt än någon lekman som har läst bara om metoden och tror sig förstå det hela bättre.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Gips är så billigt, några 100- lappar för en eller två kökväggar är ingenting, så riv ut in till stommen. Nu kan man dra alla elrör i stommen det går åt ett 10-tal matningspunkter i ett kök.
Det är lätt att rita upp alla elpunkter inne i väggen med en penna. Man får bra överblick så man inte missar en matning.
Planera, var skall kaffebryggaren, matberedarna, var skall USB uttaget sitta för att enkelt kunna ladda mobiler OSV. Glöm inte uttaget till dammsugaren på 90 cm över golv under strömbrytare, man skall inte behöva krypa under en soffa för att ansluta dammsugaren.
En öppen stomme för ett kök med synliga träreglar och rördragningar för el, markerat för matningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Mitt inlägg var lite mer generellt till dom som "förordar" lös kabel i väggar.
Vore den metoden bättre än den med rör/slang är jag rätt övertygad om att dom som dagligen sysslar med elinstallationer skulle ha tagit åt sig metoden för länge sedan.
Jag är övertygad om att folk som arbetar med elinstallationer har bättre "koll" på vad som är optimalt än någon lekman som har läst bara om metoden och tror sig förstå det hela bättre.
Nu överdriver du saken......jag förstår till fullo varför man gör det men frågan är ju liksom hur det då fungerar i resten av världen. Ska man jämföra yrkesfolk med lekmän kan man ju lika gärna jämföra 1000 svenska elektriker mot 30 miljoner utländska sådana då? Vet dom svenska bättre iallafall? Vad är det som säger att det vi gör är "bäst" ? Varför just rör i småhus? Finns ju trettielva tusen olika installationer i andra fastigheter där man aldrig kan byta nån kabel. Åldras kabel mer i små bostadshus?
Missförstå mig rätt, jag skulle inte dra annat än rör och dosor jag heller om jag skulle göra nåt. Det är mer en allmän fundering över varför det är som det är....
 
Nu har jag under en del år arbetat i "utlandet" och i dom länder där jag varit har man använt rör och tråd i väggar och tak. Dessutom har jag vid alla mina utlandsresor ( som i alla fall omfattar ca 1/5 av jordens länder), yrkesskadad som man är, lagt ner några minuter på att titta på hur man löst sina elinstallationer.
Och jag har dragit slutsatsen att man på nästan alla ställen använder rör/slang och tråd vid infällt montage och bara sällan "lösa"kablar i väggar/tak. Så ditt påstående om 1000 resp 30 miljoner tror jag inte håller för en lite mer noggrann undersökning.
Ps
Dessutom är ditt antal elektriker i vårt land grovt underskattat och antalet i andra länder överskattat.
Ps. Ps
Som upplysning kan jag nämna att man i ALLA typer av byggnader nästan alltid använder rör för infälld montering.
 
Det var såklart ingen fakta så utan mer en jämförelse. Vet inte om jag köper det där med att man numera alltid drar rör. Det är ju bara titta på vilken byggvideo från england som helst. De kan ju dra armtjocka knippen med kabel i hus ibland som spikas in i bjälklag och väggar och så har de ju gjort i decennier. Är detta då isåfall ett stort problem i sådana installationer? De borde ju då ha slutat med det för länge sen?
 
Vem har påstått att det är ett stort problem? Men jag påstår att metoden har mer nackdelar än ev fördelar samt är minst lika kostsam/tidsödande i ett initialt skede samt är mycket mer kostsam vid en ändring.
Ps
Att ta England som exempel är kanske inte så lyckat då dom med sin ringmatning har ett helt annat system än det som vi (och stora delar av världen) har.
Jag har tidigare redovisat hur dyrt det blev då jag var med och byggde om en lägenhet där metoden med lös och ingjuten kabel använts. Köksbytet och borttagning av en vägg kostade (för eljobbet) nästan lika mycket som en nyinstallation. Helt beroende på att det g:a inte gick att byta.
 
Om man t.ex tittar på programmet "Grand Design" som visar husbyggen från England, Australien och Nya Zeeland så har nog väldigt många av de husen "lösa kablar" i väggarna. Speciellt de i England. Men de drar ju också många av sina rör på utsidan.... Kanske inte i de hus som "Grand Design" visar. Nu vet jag inte om detta är representativt för "resten" av världen men de har iallafall liten möjlighet att ändra något efter det att väggen är färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.