Eftersom jag vill ha spottar i taket (som inte ingår) i mitt nya hus, har jag tänkt göra en spotlight "ram" runt rummet. Jag har tänkt göra nedsänkingen så liten som möjligt. Det finns en hel del downlightboxar på marknaden, men inte så många med låg bygghöjd. Hittade några på Jula som endast har 8,8cm
http://www.jula.se/downlightbox-402346

Frågan är om jag kan använda dem till alla spottar eller kräver vissa spottar downlightboxar med högre bygghöjd?

Vet att olika spottar kräver olika avstånd till brännbart material, men en downlightbox är väl till för att skydda mot sånt? Vilket borde medföra att en downlightbox är konstruerad så att den ska skydda oavsett vilket avstånd spotlighten kräver till brännbart material?
 
Det beror nog helt på vilken typ av lampa du tänker installera, och hur hög effekt den har.
Halogen, lågenergi eller LED? 2, 10, 25 eller 50 Watt?

Varje lampa/armatur bör ha en monteringsanvisning som talar om hur den skall monteras.
Bäst att börja med att kika där, och följa anvisningarna.
 
Dowenlightboxen skyddar bara mot brand om det har rätt höjd i fröhållande till det som krävs av armaturen. Den skyddar alltså egentligen INTE mot brand, den säkerställer bara att inget brännbart kommer inom avståndet.

Det finns boxar som är gjorda av papper, de gör samma jobb som en box av stål.
 
Rekommendationen brukar ändå vara pottor eftersom man kan tänka sig att man framäver vill byta typ att spottar eller lägger in "fel".
Många LED spottar brlir ju inte varma och så finns olika "puckar" som man kan trycka in utan potta. Dessa puckar är ofta max. 20W dock...
 
Campar skrev:
Jag har precis monterat dessa i mitt tak:
[länk]
Monterade dom i vanliga apparatdosor, de bygger väl typ 57mm? (45-regel + 12mm takplatta)


//Niklas
Hur mycket kostade dom spottarna? Du har ingen bild att visa när de lyser? Vill gärna ha ett så gult sken som möjligt men ha LED spottar. Såg att de hade 2700K. Ger det ett behagligt sken?
 
Malmbergs MD-99 kostar 162kr/st på ex. Elbutik.se

Har med dessa hemma, både i takfoten och inne. Tycker att det är en riktigt bra lampa med bra ljusbild, temperatur och design, och pris.
 
MB77 skrev:
Malmbergs MD-99 kostar 162kr/st på ex. Elbutik.se

Har med dessa hemma, både i takfoten och inne. Tycker att det är en riktigt bra lampa med bra ljusbild, temperatur och design, och pris.
Det var ett humant pris. Hur tycker du att de lyser jämfört med en halogenlampa? Har du några bilder?
 
MB77 skrev:
Väldigt snarlikt, har inga bra bilder inne men ute finns i denna tråd. Se #27

[länk]
Det ser bra ut. Och de fungerar alltså lika bra utomhus?
 
Måste man ha box i taket om man använder LED spottar?
 
Det kan du läsa dig till i monteringsanvinsningen.
 
Läser att du ska bygga en "spotlight ram" betyder detta att du ska regla ner från det befintliga taket? I så fall är det inte säkert att du behöver någon inbyggnadsbox alls. Så länge du uppfyller tillverkarens krav med avstånd till brännbart material. Vad består taket av för material samt hur mycket ska du regla ner? Så länge du inte isolerar detta utrymme ser jag ingen anledning till att ha en inbyggnadslåda.
 
Bloink skrev:
Läser att du ska bygga en "spotlight ram" betyder detta att du ska regla ner från det befintliga taket? I så fall är det inte säkert att du behöver någon inbyggnadsbox alls. Så länge du uppfyller tillverkarens krav med avstånd till brännbart material. Vad består taket av för material samt hur mycket ska du regla ner? Så länge du inte isolerar detta utrymme ser jag ingen anledning till att ha en inbyggnadslåda.
Jag vill inte bygga så djup ram, tänkte mig ca 10cm ned från tak. Taket består av huntonit väggskivar (trämaterial). För att slippa pottor måste jag bygga en större ram eller bara använda ett begränsat urval spottar. Många verkar kräva minst 20cm till brännbart material.
 
Jag har börjat att titta mer och mer på spotlights som man kan bygga in i kopplingsdosor. Det finns ju faktiskt ett ganska bra urval med spotlights för det ändamålet. Tex Malmbergs MD-350. På så sätt får jag en minimal bygghöjd. Tänkte bara skruva upp 45x45 reglar i taket och fästa gips direkt på det. Hur djup är apparatdosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.