Hej! Jag har börjat kolla på möjligheterna att komma igång med lösningar runt smarta hemmet. Tidigare tänkte jag väntat tills Samsungs system kommer hit, men efter att kollat runt lite bestämde jag mig för att börja med en raspberry pi + razberry istället. Jag tänker börja med ett system med några z-wave-enheter (lampor, switchar, markiser mm), Logitech Harmony hub och lite sensorer.

Jag har börjat kolla runt på mjukvara, och måste säga att jag blev överraskad över att det verkar finnas flera riktigt bra alternativ. Det är dock svårt att hitta någon bra jämförelse mellan dessa, så jag tänkte kolla om någon här har erfarenheter att dela med sig av. Jag har installerat Domoticz och integrerat några z-wave-enheter på raspberryn, och installerat openHAB på en laptop, så dessa har jag testat lite grann. Home assistant har jag bara läst om. Här är mina tankar om positiva/negativa sidor om de olika lösningarna.

Domoticz
+ Relativt lättarbetat
+ Mycket av det man vill ha finns förkonfigurerat
+ Flexibelt, kraftfullt och lättförståeligt script-språk

- Långsam uppdateringstakt. Just nu är tex Harmony-integrationen helt trasig sedan ett par månader tillbaka, pga att ingen stabil version släppts sedan dess. Ett alternativ är såklart att använda beta-versionen, men vill man verkligen ha detta för ett system som används?

OpenHAB
+ Konfigurerbart
+ Modulärt, om något slutar fungera kan en ny uppdatering släppas till en Binding, exempelvis Harmony Hub, utan att resten av systemet påverkas. Bör ge snabbare fixar av eventuella problem.

- Svårare att komma igång med, pga att mindre saker är med från start.
- Krångligare script-språk
- Något förvirrande med flera olika interface med olika funktionalitet

Home Assistant
+ Stöd för extremt mycket saker, tom en så lokal sak som Västtrafik
+ Snabb uppdateringstakt (2 veckor) med mycket ny funktionalitet

- Begränsat inbyggt script-språk? Det går troligtvis att komma runt detta.
- Inga mobil-appar, enbart web-appar

Mitt nästa steg är att bestämma mig för en av dessa och börja sätta upp systemet. Vad är era åsikter om de olika mjukvarorna, och vad skulle ni rekommendera?

Även om ni bara testat en är det intressant med era åsikter om styrkor/svagheter med den.
 
  • Gilla
SloppyJoe och 1 till
  • Laddar…
Satt just och funderade på vad man skall välja... följer denna!
 
Mina 5 öre:

Jag har provat Domoticz och Home Assistant, just nu lutar jag åt att behålla HA av den enkla anledningen att det finns inbyggt stöd för att ta emot mätvärden från Tellstick. I Domoticz får man köra allt genom t.ex. Node.Red och MQTT för att det skall fungera. Det sagt gillade jag Domoticz-interfacet skarpt, jag tycker det är mer intuitivt och lätthanterligt än HA och graferna var snyggare. Att programmera i Domoticz var också en barnlek, det fanns stöd både för grafisk programmering med Blockly och LUA-skript, medan det är mer begränsat i HA.

För mig som bara vill kunna tända ett par lampor vid solnedgången och hålla koll på temperaturen i garaget så räcker HA men jag förstår att man väljer Domoticz om man vill ha mer valfrihet.

OH har jag inte provat mer än några minuter så det tänker jag inte uttala mig om.
 
Bra info! Det du skriver stämmer med mina uppfattningar. Har du förresten testat mobilinterfacet för Home Assistant?

Jag antar dock att det finns sätt att komma runt begränsningarna med script i HomeAssistant, men har inte hittat några bra beskrivningar.

Jag tänker mig att skriva några lite mer avancerade script, exempelvis läsa ut väderprognos via web-API och styra efter den infon. Detta gör att jag lutar åt Domoticz, men samtidigt vill jag ju ha fungerande Harmony-integration vilket inte finns i stabila versionen.

Jag har även trixat lite ytterligare med OpenHAB2, och känslan är att systemet verkar kapabelt, men att det finns en del trösklar att komma över för att få det att funka. Dokumentationen för nya versionen är också ganska begränsad och vissa delar saknas helt, vilket är förståeligt eftersom den är nysläppt. Jag kommer nog fortsätta kolla på detta innan jag går vidare med något av alternativen. Är det någon annan på forumet som har erfarenhet av OpenHAB?
 
SBn skrev:
Bra info! Det du skriver stämmer med mina uppfattningar. Har du förresten testat mobilinterfacet för Home Assistant?

Jag antar dock att det finns sätt att komma runt begränsningarna med script i HomeAssistant, men har inte hittat några bra beskrivningar.
Ja, jag har tagit upp det på telefonen ett par gånger och tycker det ser bra ut. Har inte kommit på hur man gömmer Zwave-enheter än eller hur man grupperar sensorer men något skall man ju ha att göra i helgen också. Så här ser det ut på min Android-lur:

Skärmdump av en Android-telefon som visar en smart hem-app med sensorläsningar och switchkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en hemautomationsapp på en Android-telefon med temperatur-widgetar och ett temperaturdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat på att installera InfluxDB och Grafana istället för att snygga till kurvorna men jag vet inte hur bra det fungerar i mobilen.
 
Det ser ju rent och snyggt ut!

Jag får kika vidare på alternativen i helgen, och kanske installera och testa home assistant också. Det känns som att alla programmen har sina för- och nackdelar.
 
SBn skrev:
Det ser ju rent och snyggt ut!

Jag får kika vidare på alternativen i helgen, och kanske installera och testa home assistant också. Det känns som att alla programmen har sina för- och nackdelar.
Det där är nog en ganska bra sammanfattning av hela hemautomationsbranschen! :)
 
Efter att ha kollat vidare och funderat över alternativen kommer jag gå vidare med OpenHAB, trots att det verkar ha en klart högre tröskel att komma igång med. Det har ett flertal fördelar, men framförallt verkar det inte ha samma begränsningar som de andra jag kollat på.

Domoticz valde jag främst bort pga den låga uppdateringstakten, och Home-assistant främst pga begränsat scriptspråk.

Så nu är det bara att sätta igång och utveckla. :)
 
Har du en raspberry pi så tycker jag du ska kika på openhabian imagen som finns att ladda ner. Funkade jäkligt smidigt!
Lite pyssel att komma igång med Razberry-kortet men det finns bra beskrivet hur man får det att prata.
Har haft en openhab-installation sedan 1.6 och 2.0 är ett stort steg framåt. Kört det mest för att labba och testa olika prylar, men nu när 2.0 är skarp så ska jag försöka ta ett mer samlat grepp.
Z-wave, Hue, tellstick, larmet och Sonos är det som hittills körs mot OH.
 
Yes, har en raspberry jag tänker använda för detta. Läste om Openhabian, och det låter ju smidigt. Jag har även installerat Unifi server på RPi för accesspunkterna här hemma. Så jag får väl fundera på vad som är smidigast för att få allt att fungera. Skulle tro att jag testar att installera OpenHAB på nuvarande installation och ser om jag får igång det. :)
 
Har kört både manuell inst, apt-get och nu sist openhabian. Mest överblick, men också mest pyssel var den manuella varianten.
Jag gillar konceptet med OH, väldigt flexibel, men det tar sin lilla tid.
 
Är sugen på att testa OpenHab2 som motor i min hemautomation. Vilka z-wave/433MHz/Zigbee tranceivers kör ni? För och nackdelar? Planen är att köra detta på min Qnap NAS.
 
Hej,

Jag tänkte försöka skaka liv i den här tråden igen.

Jag tänkte precis också börjat med att få lite koll på vad som händer hemma med sensorer osv. Jag tänkte köra openhab2 på min rpi3 även om det är som ni skriver ovan en tröskel att komma över. På min pi kör jag vanliga raspbian stretch då jag började med att sätta upp den som NAS.

Nu sitter jag lite i valet och kvalet när det kommer till vilken controller jag ska välja. Tänkte först bara trycka på en razberry på min rpi3 för att köra Z-Wave främst. Men jämfört med 433mhz-tekniken så är det ju så förbannat dyrt med Z-Wave så jag tänkte blanda lite (styra ID Lock till dörren och värmepumpen med Z-Wave, men styra stickproppar med 433mhz t.ex.). Nackdelen med 433mhz är ju att om man aktiverar dem via en annan källa (fjärrkontroll t.ex.) så får man inte den informationen till controllen och kan så ha lampor tända hemma, men det ser släckt ut i appen. Men den uppoffringen får jag göra då jag inte har råd att köra Z-Wave rakt igenom.

Därför började jag kolla på telldus tellstick znet light v2. Den kan ju hantera både 433mhz och Z-Wave. Det negativa jag har hört om den är att mycket funktionalitet i "scenerna", t.ex. "och"-vilkor måste man köpa till. Detta tänker jag att man kringgår när ma kör det via OH, rätta mig gärna om jag har fel :)

Däremot har jag inte hittat några bra guider/exempel online på hur det har gjorts skarpt. Är lite osäker på om telldus-bindingen har stöd för all funktionalitet jag vill utnyttja. Ska söka runt lite till och se om det finns andra alternativ till telldusen, kanske köra razberry och någonting annat för 433mhz kanske.

Skulle vara kul att höra era tankar också.
 
Jag använder Razberry shield för Z-wave + RFXCom RFXtrx433E för 433mhz (enbart markiser) till min rpi3 med OpenHAB. Jag är nöjd med prestandan för båda dessa.

En fördel med razberry är att det ingår en licens för deras mjukvara Z-way. Den har officiellt Z-wave-stöd och har bra features för backup/restore som inte finns om man använder den interna Z-wave-lösningen i openHAB. Dock har bindingen för att koppla ihop openHAB med Z-way varit buggig sedan senaste uppdateringen, så just den setupen kanske inte är att rekommendera just nu... Razberryn ska dock även gå att köra med openHABs interna Z-wave-lösning.

Jag har för mig att de som tillverkar razberry shield även har en usb-sticka med motsvarande funktionalitet. En fördel med denna är att du har möjlighet att flytta över openHAB på någon annan hårdvara (tex NAS eller annan server) och använda den även där om du i framtiden skulle vilja det.

Hur Telldus tellstick fungerar med openHAB har jag ingen koll på.
 
Jag valde att börja med en aeotec z-stick och har än så länge bara en sensor (multisensor 6). Det funkar bra men det var lite stök med att få till logg-funktionen på temperatur och luftfuktighet. Vet inte exakt vad problemet var men det löste sig när jag bytte till postgreSQL-connectorn till min mariaDB-databas. Har även inte lyckats kalibrera tempsensorn då den visar nästan 1 grad för höga värden.

Går i valet och kvalet om jag skall byta till zigbee istället då man kan hitta mycket billigare sensorer och att systemet på så vis blir billigare i slutändan. Vet dock inte om det funkar lika smärtfritt som z-wave.. Någon som har erfarenheter av zigbee?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.