Det borde synas ganska tydligt vid besiktningen om marken lutar mot huset?
 
Vi börjar med den första frågan, gjorde ni någon besiktning av huset? Vad sa besiktningsmannen isf? (Ur rättslig synvinkel spelar det ingen roll om Ni gjort en besiktning eller inte är det dolt i juridikens mening så är det)
Eftersom vi uteslutet rör så håller jag med om att det är troligt fukt utifrån.
Så fråga två, Om jag förstått det hela rätt så ligger den delen där fukten kommer ifrån marken över golvnivå? Samt att avrinningen från stupröret går samlas upp i ett kärl som inte töms.
Det är lätt att misstänka att fukten beror på att nivåskillnad mark och golv. Med tanke på de förutsättningarna så känns det som att det troligtvis inte skulle klassas som dolt, utan du borde upptäckt det vid den besiktning du gjorde / skulle gjort. Detta då det troligtvis klassas som ett område med högrisk för inträngande vatten. Dräneringen är som jag förstått utav ett äldre slag.
Den tredje frågan är, finns det några tecken på golv eller tapet att det finns fukt problem? För det låter lite konstigt om det skulle uppstå helt plötsligt. Men inte omöjligt. Finns det tecken på utsidan att det är problem med fukt?

Jag tror att det bästa är att prioritera upp dräneringen. Öppna upp väggen lite mer runt om kring för att se hur mycket som är drabbat och samt för att tillåta att det torkar upp. (töm regntunnan utomhus :)) Kanske ska ta upp lite av golvet? Riv upp så lite som möjligt så blir det mindre att återställa. Ställ in en avfuktare.

Men som sagt jag är ganska övertygad om att det inte klassas som ett "dolt fel" Det är för mycket som talar emot det hela.
 
Frågan är om det går att skjuta upp dräneringen genom att gräva bort lite av marken just där och leda bort dagvattnet. Bara en fundering alltså. Dräneringen kommer man inte undan det är tyvärr tydligt...
Det är ingen lösning på problemet bara en uppskjutning...
 
Vi dränerar för fullt just nu, det är vatten från tomten som tryckts in i huset :), ska även lägga lokalt fall på marken utanför med brunn då det faller från vägen tyvärr.

Men till något annat, isolering på insida vägg i källare är jätte dåligt, men, hur är det med isolering i källartaket samt i väggarna på insidan våningen ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.