Har platta på mark, och tidigare ägeren hade en vattenläcka för ca3-4 år sedan. När vi flyttade in för va 5mån sedan upptäckte vi lukt. Vi hitta att golven var fel lagda med en massa smutts under fuktspärren. Detta fick vi ersättning för.

Dock nu när vi rev ull resten för att lägga mekaniskventilation såg vi att de har gjutit en ny platta utav typ lättbetong blandat med frigolit uppe på den gamla. Då började jag skära upp längs väggarna då de inte lagt plast mot syllen för att ventilera även de. Men nu har jag vid ett ställa hittat att de gjutit in en gipsskiva samt en träregel.

Det måste vara helt galet va? Det borde gå som dolt fel?

Dock har de gjutit nedre plan på samma sätt kan man yrka på att vi ska få ersättning för att bila upp hela bottenplattan?

Är det farligt att gjuta in gips? Pappen runt gipset var ju fuktig.
 
Hej
Vet inte om jag förstår men om ni hävdat fel på golv o fått ersättning för det redan så misstänker jag att det är svårt art komma dragandes igen med det. Ofta när man drar i dolt fel är det viktigt att komma ner till anledningen till symptomen så åtgärden blir rätt. Dessutom skriver du att det var lukt. Om det var så vid en besiktning så har ni uttökad undersökningsplikt. Samt läckan. Lättbetong? Är huset byggt på 70 talet?

Gjordes en besiktnig? Lukten, besiktningskommentar eller er?
Hur gammal är grunden?
Hade de dolda fel försäkring, eller hur fick ni ersättning föt golven?

Det ni hittat kan vara dolt fel ( invänta fler kommentarer då jag är dålig på om man byggde hus så här eller om det är fel). Dock bör grunden ha utfästs som renoverad/ alt huset vara rel nytt för att det skall vara lätt att dra i. Det man hävdar med fel i fastighet är att köpesumman bör sättas ned motsvarande felet. Så ni bör inte ha köpt huset för "billigt". Finns "motparten" kvar? Inget dödsbo?

Berätta om skeedendet lite mer

vattenläckan ni blev upplysta om? Den ger uttökad undersökningsplikt. Hur undersökte ni detta? Var den på golvet mot plattan där ni nu har upptäckt problem?

Kom på en annan sak. När vi köpte hus med platta på mark skrev besiktningsmannen in just platta på mark som en riskkonstruktion, speciellt i hus så gammla som vårt 79. Då det anses vara en riskkonstruktion är det svårare att hävda dolt fel. Besiktningsmannen har också skrivit bort sitt ansvar i detta iom risknoteringen.
 
Redigerat:
O
Frågan är om felet är dolt eller inte. Lukt problemet är det på samma ställe som problemet ni nu hittat?
I sådana fall är det väldigt svårt att få det som dolt. Då Ni haft tecken som fördjupar er undersökningsplikt.

men som sagt tidigare.... Du måste berätta mer för att vi ska kunna säga att nått är dolt eller inte.
När är huset byggt?

Mer detaljer om allt behövs... hade ni besiktningsman?
 
Från wikipedia:

Under 1960-talet började plattan anläggas på så kallad tvättad makadam eller annat kapillärbrytande skikt. Det förekom att trä göts in i betongen för att fästa golvreglar och väggsyllar i bland annat småhus. Den här konstruktionen har gett upphov till omfattande fuktskador med mögel [1] och röta i undergolvet samt i ytter- eller innerväggars syll, skador som är svåra och kostsamma att åtgärd

Det du anser vara ett "fel" kanske var byggpraxis förr i tiden ockåh något du bör ha räknat med när du köpte huset?
 
När vi flyttade in i huset upptäcktes lukt i två rum. Då gjorde vi en utökad besiktning pga. lukten. Då konstaterade utredaren att lukten kom från två golv. Alltså mycket bös under fuktspärren under laminaten. Detta har vi blivit ersatta av från en dolda fel försäkring. När jag rev golvet i ett av de två rummen så lukta det en hel del och den försvann efter att det stått öppet ett tag.

Dock när vi ändå ska lägga om golven vill vi sätta in mekanisk golvventilation då det är en riskkonstruktion och vi vill bo här länge. Vi kontaktade då en snickare som sysslar med Platon.

Han sa till oss att hacka upp en bit och kolla om det låg plast mot syllen på nya delen. Det gjorde det inte samt att vi hittade en ingjuten gipsskiva.

Så det vi vill ha som dolt fel är att de har gjutit in de gamla reglarna helt i golvet samt att de har gjutit in syllarna och även gjutit in gips vilket känns helt fel.

Vad tror ni? vi vill alltså gå på att det är felbyggt efter renoveringen av vattenskadan.

Man kan ju inte få bygga såhär.

Platta..jpg
 
O
detta är långt ifrån solklart dolt fel.... Då ni haft problem med lukt så måste man göra en fördjupad undersökning... Frågan är om det hade hittats....
Jag skulle inte vara så tvärsäker på att det går som dolt fel...

Dock reagerade jag på att du säger att du fått ersättning från dolda fel försäkringen trots att lukten fanns vid köp?
Då måste ni haft väldig tur... För de brukar vara duktiga på att friskriva sig...

Hade ni inte haft de tidigare problemen med lukt så hade kunnat vara dolt fel... nu har ni haft problemen därför blir allt lite annorlunda....
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det låter inte som det varit dolt. Grunden är från 72, inte bra utsikter för dolt fel. Om de renoverat/ gjutit om och ni fick den infon bör ni frågat vidare, speciellt under er försjupade undersökningsplikt.

Men, dokumentera bra och ta kontakt med välrenomerad advokat. Har ni någon uppfattning kring kostnaden?

har ni orur har ni, som du skriver, redan blivit ersatta för konstruktionen och har därmed accepterat det (om ni tog emot pengar).
Men testa, anmäl skadan till dolda fel försäkringsvåbolaget o se vad de säger.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Dock reagerade jag på att du säger att du fått ersättning från dolda fel försäkringen trots att lukten fanns vid köp?
Då måste ni haft väldig tur... För de brukar vara duktiga på att friskriva sig...
....
Eller så var kravet i dåläget så pass lågt att de gjorde en bedömning av kostnad vs risk. Om kostnaden iom det nyupptäckta ökar med en tuopotens kanske de inte har sådan goodwill. ?
 
Vi fick inte den informationen att det är gjutit upp golven, står gjuten markplatta med flytande golv i besiktningen. Alltså inget om pågjuten platta.

Lukten kom från golvet vi tog bort så det är OK.

Vi är oroliga för framtiden att det ska bli problem då de har gjutit in syllen samt att de har gjutit in gips. Och det är INTE från 1972 utan från senast 2009. De har gjutit in de som väggarna står på nyligen kan man säga.
 
Alltså det är de nygjutna som är problemet.
 
För att det skall klassas som dilt fel måste det uppstått en skada. Man får inte ersättning för ev framtida skador.

...eller för att man vill renovera till bättre standard.
 
Byggis1976 skrev:
För att det skall klassas som dilt fel måste det uppstått en skada. Man får inte ersättning för ev framtida skador.
Så är det inte. Skada behöver inte alls ha uppstått. Det är snarare tvärt om; det är inte skadan som ersätts utan den felaktiga konstruktionen.
 
Jo, det är själva felet som ersätts. Men om felet inte lett till en skada? Jag trodde man var tvungen att påvisa någon typ av skada också
 
Nejdå
 
I jordabalken 4:19 står ju att läsa att köparen kan få ersättning för skada. De använder ordvalet: skada. Men enligt dig kan det alltså även innefatta felkonstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.