Enk Projektet skrev:
Om man köper ett hus med tryckt virke som fasad så vet man väl att det måste bort?
Riv bort och gör rätt......
Working on it :)
Mest bara nyfiken på om det i huvudtaget fanns någon som helst juridisk hjälp att få, men som vanligt med detta hus så är det bara o göra om hela skiten o svälja stoltheten en stund.
 
Tackar för all input iaf! Mycket möjligt att det är salt och inte mögel som flera av er säger. Jag tänker inte provsmaka för o klargöra det dock :D ... men fingerprover på det vita luktar mögel, men å andra sidan så luktar tryckt panel som mögel om det utsätts för fukt och inte kan ventilera. Dock med mer kemisk ton (jag har ägnat 2,5 år till att lukta på trä mer eller mindre på daglig basis nu). Svårt att avgöra alltså, men det kvittar, skiten åker ju väck ändå. (y)

Det intressanta är dock den andra frågan, OM det nu hade varit ett dolt fel och säljaren som faktiskt kolade av vippen rätt tätt inpå att objektet såldes. Det är något att ha i åtanke för framtiden.
 
Hemmakatten
Vore det inte läge att sluta lukta och skicka in en bit av panelen till något labb så att du får veta exakt vad det är. Det är ju viss skillnad om det är någon sällsynt aggressiv mögelart som infekterat hela stommen eller om det är någon mer oskyldig utfällning. Kommer på rak arm inte på något labb men man borde kunna ringa till en byggnadsteknisk/kemisk fakultet på nåt av universiteten
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det jag kan tycka utan att ta på mig martyrhatten är ändå att det är lite märkligt att jag betalade dyra pengar för en besiktningsman med riktigt gott renomé (sägs vara en av de bästa i trakten och många lovordade just honom) och han sa inte ett smack om att tryckt panel kunde vara dåligt. Han noterade bara ATT det var det. Hur tusan ska en annan som aldrig ägt ett hus eller aldrig hållt i en hammare veta att det är något galet med tryckt panel? "jaha" är ju det enda man konstaterar.

Efter köpet så meddelade en kollega till besiktningsmannen att tryckt panel kan fälla in en elak lukt i huset. Tjohoo! Vilka krav ställs egentligen på en besiktningsman? Betalar man 10 papp för stans bästa snubbe så borde hen ju kunna hinta om att tryckt panel kan/bör innebära panelbyte?
 
  • Gilla
Gustave G
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Ja, på baksidan, men jag tänkte att om man nu får för sig att måla tryckt panel så borde man väl grunda den före färdigstrykning på framsidan? Normala fall så målar man ju all panel innan man sätter upp den, men här är inget målat utan allt monterat och sedan målat. Vilket syns på baspanelen som alltså saknar färg helt bakom locket.
.
Använder man tryckt virke som sedan ska målas så spelar inte grundfärgen så stor roll då den ingår i systemet för att skydda virket men med tryckt virke är det momentet överspelat. Grundfärg kan i vissa fall ge bättre vidhäftning för färdigstrykningsfärgen beroende på vad du använder.
Skulle nog vilja påstå att det vanligaste är att först montera panelbrädorna, ev olja/grunda, och sedan göra en strykning. Efter det monteras locken och målningen fortsätter beroende av färgsystem.
 
Nu är jag absolut ingen expert på impregnerat och fukt/mögelproblem.

Men de mer kända konstruktionerna där detta har ställt till problem är ju i ingjutna syllar.

Man började på 70 talet med en rationell byggteknik. Man gjöt betongplatta på mark, pga. diverse brister och ofta fusk så blev dessa plattor väldigt blöta. För att vara rationella så passade man på att lägga väggarnras syllar direkt i betongen vid gjutningen.

Efter några år "upptäckte" någon att den nya tekniken innehöll ju ingen syllisolering. Traditionellt när man lägger syllar ovanpå en grund eller betongplatta, så lägger man ju en remsa av tjärpappsliknande material för att hindra fuktvandring, historiskt har man använt björknäver. Detta moment var ju lite struligt om plinten omges av betong på 3 sidor, så det hade man skippat. Efter några år kom "kvittot" massor med mögelskadade hus.

Då utvecklade man metoden. Eftersom syllen inte skyddades mot fukt, så gjorde man syllen okänslig för fukt. Man började med syllar av tryckimpregnerat, de skulle hålla för evigt, och så fortsatte man med fuskbyggda betongplattor, ofta gjutna direkt på lera, med några cm vanlig sättsand som utjämning.

Så vitt jag har förstått så fungerade de tryckimpregnerade syllarna i 10 - 15 år i de flesta fall innan de började lukta.

Därför låter det lite konstigt att den här ytterpanelen skulle börja lukta ganska omgående, den är knappast utsatt för fuktangrepp som är ens i närheten av trä ingjutet i betong som suger upp vatten från underliggnade lager.

Att det överhuvudtaget möglar på tryckimpregnerat låter skumt tycker jag. Så frågan är om möglet kommer från något annat, om det nu är mögel.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Ja som sagt det är möjligt att det är saltutfällning och inte mögel som man ser på panelen som flera av er varit inne på.
Panelen luktar dock enormt mycket. Värst är husknutarna, de luktar på flera meters avstånd. De verkar vara tryckimpregnerade och behandlade med något mer. Luktar duktigt om mig också efter att ha rivit panel en timme :D

Jag hörde snabbt talas om just precis det där med att nyttja tryckimpregnerat som syllar osv, men det har jag sluppit tack och lov. Fick lite andra goa överraskningar i form av järnvägssyllar och telefonstolpar med kreosot istället, men dock på begränsat område tack och lov.

Däremot har jag aldrig hört talas om att man satte tryckt virke som panel? Var det också en fluga på 60- och 70-talet?

Det jag kan tänka mig spontant är att tryckt virke oftast är rätt blött fuktigt och att ägaren kanske satte upp panelen fuktig i tron om att den skulle torka på plats. Sedan målade på över utsidan, vilket gör att panelen inte kan andas åt det hållet utan måste torka upp på insidan. Luftspalten utgörs av råspont liggandes (panelen är ståendes) och inga distanser eller annat, vilket gör att det är i praktiken bara lockläktens springa som kan transportera luft verktikalt.
 
Tryckt virke som panel är nog en privat "uppfinning" som förre ägaren kommit på själv. Det brukar vara svårt att måla på tryckt virke, så det känns som en väldigt tveksam lösning.

Men kommer möglet/lukten verkligen från panelen, inte från materialet innanför?
 
Offtopic, men såg ett program i veckan från UK där man hjälper husägare med problem att åtgärda.
Bjälklaget var helt uppätet av skadeinsekter och svamp, samt att det låg direkt mot marken på vissa ställen.
Deras åtgärd var att "säkerställa" att man hade 10cm mellan mark och golvbjälkar och vid infästning till syll någon liten bit av "syllpapp". Hela bjälklaget byggdes sedan av tryckt virke som man "framhöll" var väldigt bra och skulle hålla länge. Ovanpå detta lägger man sedan bara ett ekgolv. Såg ingen isolering, plast eller annat i konstruktionen.

Har även sett en fritidsstuga som under en period ägdes av en tyskfamilj och där delar av renovering hade gjorts med tryckt virke. Så bruket av tryckt virke kan tydligen vara en vedertagen metod i andra länders byggnormer.
 
hempularen skrev:
Tryckt virke som panel är nog en privat "uppfinning" som förre ägaren kommit på själv. Det brukar vara svårt att måla på tryckt virke, så det känns som en väldigt tveksam lösning.

Men kommer möglet/lukten verkligen från panelen, inte från materialet innanför?
Jupp, det är panelen. Bakom sitter asfaboard och bakom den papp och sedan isolering/reglar. Inget bakom är luktsmittat. Asfaboarden har en vag luktsmitta från panelen, men panelen kan man inte ens lukta på. Jag har kapat en panelstump som jag gett till besökare för o lukta på och folk ryggar en halvmeter bakåt när man kör fram den.

Det ska bli mycket intressant o se om lukten inne i huset påverkas eller ej. Först var jag skeptisk att panelen kan skicka in elak lukt in i huset, men alla friskluftsdon osv sitter ju i perfekt läge för att suga in skitlukten in i kåken. Dessutom har jag elak lukt i rum som jag redan blåst ut fullständigt, blottat alla reglar/syllar osv utan att hitta någon luktkälla. Bara o kötta på, om en månad vet jag facit. :)
Tack för all input!
 
Och glöm inte att utöka luftspalten till åtminstone 2-3cm!
 
injonil skrev:
Och glöm inte att utöka luftspalten till åtminstone 2-3cm!
Jepp, jag river allt hela vägen in så jag verkligen får allt blottat och inte bygger in några otrevliga överraskningar. Sedan klossar jag spikläkten med distanser, så nu blir det i praktiken genomgående luftning över hela väggen. Å det blir inte tryckimpregnerad panel som åker upp ;)
 
Bilder.... ;)
 
Bjuder på några bilder på gamla panelen igen först o främst... visst är det vackert, igentäppta luftspalter med isolering mm :) ... färgen för övrigt verkar vara sådan där plastfärg.


P1020374.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020378.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020379.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fantastiskt! Vad sägs om en egenbyggd friskluftskanal i plyfa med ett stålgaller som täckplatta på lockläckten (som är smalare än vad plyfan är och således har vatten runnit på baspanelen o ner). Inte undra på att det luktar mögel i kåken när halva friskluftsintaget är pudrat med svartmögel :D

offtopic här dock, ska skapa en annan tråd som listar tokiga byggfenomen... tack för input o respons, jag fortsätter i andra trådar :) ..
P1020386.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.