Jag hade mark isolering på min grund, den var som du säger dyngsur och maskarna trivdes i den. Under maskisoleringen var det målat med asfaltsbeläggning. Som jag förstår så gjorde man så under 80talet, då man ville isolera grunden och fuktskydda den.

Idag vill man lufta och få ut fukten från grunden inte stänga in den som man gjorde då, vet ej när man kom på att man inte vill stänga in fukten.
 
Raven001 skrev:
Och då upptäcker jag att dräneringen som var gjord ca 10år sedan enligt förra ägaren av huset inte ser helt ok ut.
Jag tycker det är alldeles för tidigt att prata om dolt fel och fusk. Dränering är ett rörsystem som brukar ligga något lägre ner än husets grundsula. På bilden har du en bit kvar att gräva innan du kan se om det finns några dräneringsrör , hur dom ligger och om de är 10 år gamla eller ej.
Isolering av grunden ingår inte i begrepp "dränering" så om säljaren inte sagt att man har dränerat OCH isolerat för 10 år sen så kan isoleringen vara äldre utan att det är fel eller fusk.
gaia
 
Gaia, där har du faktiskt en väldigt bra poäng. Bra tänkt!
 
Spelar det roll? Man isolerar inte en grund med den tekniken så isoleringen i säg är ju ett fel?
Eller får man göra som man känner för? Kunde ju lika väl varit gamla tidningar som isolering.
 
Det va ju fyllt med singel utanför isoleringen ,åxå det e ett fel ,om man vill hitta fel så e det inga problem finns många . Han har väl gjort som många andra här på forat å trott att han gjort rätt ,för att veta vad som e rätt o riktigt vad gäller en grundränering så måste man läsa både mark o bygg AMA o ch i ingen av böckerna så står det att det ska va nån singelgrav runt huset.Dräneringen runt grunden e till för att reglera grundvattennivån sedan tätar man grunden på olika sätt .Metoden med tjära kom till på den tiden när inte källaren användes för boende o värmdes upp ,sedan kom fuktspärrmattan som ett surogat o numera används nästan uteslutande öppen isolering. Men med alla metoder är det viktigt att INTE leda ner något ytvatten utmed källarmuren
 
Raven001 skrev:
Spelar det roll? Man isolerar inte en grund med den tekniken så isoleringen i säg är ju ett fel?
Eller får man göra som man känner för? Kunde ju lika väl varit gamla tidningar som isolering.
Som jag ser det är det helt avgörande vad säljaren gjort för utfästelser.

Som Gaia klokt påpekade har säljaren enligt dig gjort en utfästelse kring dräneringen, inte isoleringen av grundmuren. Du kan då förvänta dig att dräneringen är gjord enligt samtida byggmetoder (och för tio år sedan dränerade man på samma sätt som idag, inget nytt under solen).

Om ingen utfästelse har gjorts rörande isoleringen av grundmuren kan du inte ha någon förväntning på utförandet annat än att det är gjort i enlighet med någon byggmetod aktuell under husets livslängd. Denna typ av hårda skivor användes som sagt ofta för 30-40 år sedan vad jag vet. Nu vet jag inte hur gammalt huset är men 50-60 talet gjorde man lite hur som helst och byggnormer var inte lika tydliga som idag.

Är det inte så att du själv gjort ett antagande om husets skick som inte riktigt stämmer?

Larsson, singel utanför denna typ av isolering känns inte fel? Det var ju så man gjorde...`?
 
japp man fyllde med singel upp efter grundmuren förr ,bara det e ett fel
 
larsson r skrev:
japp man fyllde med singel upp efter grundmuren förr ,bara det e ett fel
Jomen "fel" är inte fel bara för att man gör på ett annat sätt i dag. I denna tråd är det rätt om det är gjort som man gjorde "då"..... även om det är fel med dagens mått mätt.

Ja, eller hur det nu blir. Men du förstår hur jag menar. Eventuellt....:)
 
Förr skulle grunden asfalteras på utsidan och återfyllnad fick bara ske med sand närmast grunden. Så gjorde jag 1978 och det ångrar jag bittert. Hade återfyllningen skett med grovt singel, så hade dräneringen fungerat bättre och grunden varit så gott som torr. Sanden binder nu vattnet, så att grunden ständigt är blöt, men asfalten gör att fukten inte kommer in på insidan i alla fall. Däremot luktar det illa både innanför och utanför grunden. Det luktar gammal skogsjord, dvs. som det luktar när man gräver i jord på skogsmark. Lukten kommer av alla ämnen som löser sig i jordvattnet, bl.a. svavel och mangan. Att bygga hus på berg är det säkraste har det alltid hetat, men frågan är om jag inte skulle ha asfalterat berget i stället för grunden, för det är det ur berget uppträngande grundvattnet som luktar. Man brukar säga att det luktar sommarstuga. Detta problem har jag dock löst och det fungerar fortfarande efter 33 år. Startkosnaden var en dryg tusenlapp år (1979 i januari). Underhållet går på c:a 525:- per år i dagens penningvärde. Jag är troligen den enda som har ett fritidshus i Roslagen som INTE luktar sommarstuga. Den som är intresserad kan maila mig om svar, så slipper alla förståsigpåare hålla inne med sina tvivelaktiga råd.
Schwene@hotmail.com
 
Raven001 skrev:
Spelar det roll? Man isolerar inte en grund med den tekniken så isoleringen i säg är ju ett fel?
Eller får man göra som man känner för? Kunde ju lika väl varit gamla tidningar som isolering.
Det finns inga regler eller lagar kring hur man ska isolera en källare! Man får mao göra precis som man vill. Det är inte jämförbart med att bygga ett badrum eller att uppföra en bärande vägg; där finns ett regelverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.