Lewdis skrev:
Tack för mycket givande svar.
Tänkte jag bara ville tillägga att vårt hus står på en betongplatta utan isolering eller värme. Detta innebär att det alltid är fukt i betongen.
Mao en riskkonstruktion. Alltså borde du kollat noggrannare
 
Grundfrågan är väl trots allt: Finns det något som är skadat? Om inte, så finns det ju inget dolt fel.

Sen om du är orolig för att det ligger organiskt materiel på betonggolvet så är ju parkett normalt mer organiskt än de flesta heltäckningsmattor såvida det inte är en ullmatta. Och om du har köpt ett hus med betongsula UTAN vare sig isolering eller värme så har du köpt en riskkonstruktion som du inte kan ha varit ovetandes om redan från början.
 
Hur gammalt var huset? Troligen är det rent ekonomiskt avskrivet eftersom du håller på att renovera - man brukar inte renovera nya hus :p

Jag tror inte du skall försöka driva detta rättsligt. Varudeklarerat? Det är väl säljknep från mäklarfirman. Har de en dolda fel försäkring kan du ju testa? Vad säjer er besiktningsman?
 
Byggis1976 skrev:
Hur gammalt var huset? Troligen är det rent ekonomiskt avskrivet eftersom du håller på att renovera - man brukar inte renovera nya hus :p

Jag tror inte du skall försöka driva detta rättsligt. Varudeklarerat? Det är väl säljknep från mäklarfirman. Har de en dolda fel försäkring kan du ju testa? Vad säjer er besiktningsman?
Antagligen mer än 30 år gammalt eftersom det inte har någon form av isolering under plattan. Detta sätt att bygga slutade man med innan mitten av 80-talet.
 
oceanis skrev:
Grundfrågan är väl trots allt: Finns det något som är skadat? Om inte, så finns det ju inget dolt fel.
Så tänkte jag också innan jag lärde mig att det är ekonomisk skada som avses rent jurisdiskt. Ekonomisk skada kan ju vara att TS behöver riva o lägga om.
 
Byggis1976 skrev:
Så tänkte jag också innan jag lärde mig att det är ekonomisk skada som avses rent jurisdiskt. Ekonomisk skada kan ju vara att TS behöver riva o lägga om.
Men om ingen skada finns i form av tex fukt eller mögel så behöver TS inte bygga om. Ekonomisk skada uppstår ju inte förrän ett behov av eventuellt rivning eller omläggning uppstår. Att bara riva eller lägga om för att det eventuellt kommer att uppstå en skada i framtiden ger inte med automatik någon rätt till ersättning.
 
Lewdis skrev:
Tack för mycket givande svar.
Tänkte jag bara ville tillägga att vårt hus står på en betongplatta utan isolering eller värme. Detta innebär att det alltid är fukt i betongen.
Är lite nyfiken på varför du skriver att det alltid är fukt i betongen ?
Mitt hus byggt -71 har också betongplatta utan värme (troligtvis utan isolering) den är hur torr som helst och har inte visat några tendenser på att vara fuktig.
Jag har bytt alla golv i hela huset och inte sett någon fukt.
Däremot så är det en riskkonstruktion.
 
L
Micro skrev:
Är lite nyfiken på varför du skriver att det alltid är fukt i betongen ?
Mitt hus byggt -71 har också betongplatta utan värme (troligtvis utan isolering) den är hur torr som helst och har inte visat några tendenser på att vara fuktig.
Jag har bytt alla golv i hela huset och inte sett någon fukt.
Däremot så är det en riskkonstruktion.
du har nog helt rätt. Jag har också bytt ut golv i andra rum utan att hitta fukt. Däremot andas väl alltid betong och därmed vandrar det fult igenom.

sedan diskussionen om att trä är lika illa som heltäckningsmatta. Så sant men idag lägger man med plast mellan och sedan är det att bygga in en matta jag ifrågasätter. Enligt vad jag kan läsa mig till är det inte så farligt att bygga in laminat som att bygga in en matta.
 
Jag tycker att det här mycket väl kan vara ett dolt fel, eller osynligt fel.

Ring försäkringsbolaget och säg att ni upplever mögellukt kring golvsocklarna i rummen där det ligger parkett på heltäckningsmattan. Då borde de göra en undersökning. Har ni tur kostaterar de att konstruktionen är fuktfri, och då slipper ni oroa er. I annat fall borde det bli ett försäkringsärende.
 
oceanis skrev:
Men om ingen skada finns i form av tex fukt eller mögel så behöver TS inte bygga om. Ekonomisk skada uppstår ju inte förrän ett behov av eventuellt rivning eller omläggning uppstår. Att bara riva eller lägga om för att det eventuellt kommer att uppstå en skada i framtiden ger inte med automatik någon rätt till ersättning.
Nej, så fungerar det inte! Dolt fel i detta fall handlar om en felkonstruktion. Denna felkonstruktion behöver inte ha lett till några skador för att vara ett dolt fel. Skadan som köparen ska ersättas för är den ekonomiska skada som blir när felet åtgärdas.
 
injonil skrev:
Nej, så fungerar det inte! Dolt fel i detta fall handlar om en felkonstruktion. Denna felkonstruktion behöver inte ha lett till några skador för att vara ett dolt fel. Skadan som köparen ska ersättas för är den ekonomiska skada som blir när felet åtgärdas.
Men det förutsätter att man kan påvisa att det är en felkonstruktion. En del golvtillverkare anger än idag att man kan lägga deras golv direkt ovanpå befintliga golv. Det dom kräver är ett hårt underlag och anger att hårda golv, korthåriga mattor samt nålfiltmattor är ok som underlag men mjuka långhåriga mattor skall undvikas eller tas bort. Att dessa skall undvikas beror mer på att man kan få svikt i golvet och riskera att bla noten skadas. Vissa anger att man skall göra det av hygieniska skäl.

Om man skall få det till ett konstruktionsfel får man se till vad den specifika golvleverantören eller vad som generellt rekommenderades det år när golvet blev lagt för det är ju det som kommer att avgöra huruvida det är ett konstruktionsfel eller inte. Om golvleverantören inte specifikt angett att en matta inte får användas som underlag blir det nog relativt svårt att få detta till konstruktionsfel.

Tror du verkligen själv att detta skulle kunna klassas som ett konstruktionsfel och i så fall hur motiverar du det ?
 
Jag har inga åsikter om det aktuella fallet i denna tråd!
 
O
Frågan är om det inte hade märkts att parketten ligger på en heltäckningsmatta... borde fjädra lite... eller är det bara vad jag tror....

Tack... oceanis.... Det var det jag hade i bakhuvudet men inte fick fram...
Med andra ord... är det dags att leta fram instruktionerna...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.