O
Jag håller med cecar33 att säljaren troligtvis inte går med på en sådan utfästelse! Även om man alltid kan försöka!
Själv skulle jag nog tycka att säljaren vore korkad om han gick med på den föreslagna skrivelsen. Men man kan alltid försöka! Det är aldrig fel.
Men eftersom det verkade på TS att säljaren var medveten om riskkonstruktionen så är det nog tyvärr så att säljaren inte är så korkad ända....
Jag tycker att TS gör rätt i att fundera i de banor TS gör.
 
Chansade eftersom han var så påstridig om att "det inte är något fel på min grund".
Han sa givetvis nej så han vet något som inte jag vet.

Synd om näste köpare nu bara om dom missar det för jag misstänker att han inte kommer att upplysa om detta.
 
Akahigi
Tycker det klokare att komma överens om ett pris med hänsyn till risk/vägran att låta besiktiga än att förlita sig på att man ska processa sig till pengar senare.

Vägran att låta besiktiga kanske grundar sig i att man inte vill ha en upplysningsplikt mot en annan köpare (?). Om säljaren kräver en dum köpare och mer pengar än vad huset är värt för dig med risken inräknad så ska du inte köpa.
 
Min besiktningsman sa sig känna en microbakteriell lukt när han kom in i huset, han förklarade att det kan bero på flera orsaker och att grunden är en av dom. Misstanken om mögel i grunden finns alltså redan och dom vet om den så upplysningsplikten finns där nog redan. Tror dock inte att dom kommer att följa den.
Jag har givetvis inget belägg för det sista, gissar bara.
 
Personligen skulle jag inte köpa ett hus med "mikrobakteriel" lukt på bostadsplanet överhuvudtaget. Ofta går det att åtgärda, men det finns fall där det i princip aldrig blir bra.
 
Akahigi
Tycker det klokare att komma överens om ett pris med hänsyn till risk/vägran att låta besiktiga än att förlita sig på att man ska processa sig till pengar senare.

Vägran att låta besiktiga kanske grundar sig i att man inte vill ha en upplysningsplikt mot en annan köpare (?). Om säljaren kräver en dum köpare och mer pengar än vad huset är värt för dig med risken inräknad så ska du inte köpa.
 
O
Tycker det låter sunt att välja ett annat hus. För det finns fler där ute.
Du gör rätt i att besiktiga huset innan köpet! Så du har gjort alla rätt!
Säljarens upplysningsplikt är inte lika stark som köparens undersökningsplikt.
Dessutom så är det (tyvärr?) inte olagligt att vara dum. Så säljaren kan neka nästa köpare åxå även om han upplysts om den avikande lukten. Men han kan påstå att han trodde han åtgärdade det genom att vädra lite extra.... Då behöver han inte upplysa nästa köpare eftersom han åtgärdat felet....

Men det var lite OT....

Lite alltid på magkänslan! Känns det inte rätt så ska man gå vidare! Det gjorde ni!:D
 
OT eller inte, det är alltid skönt å höra att man gjort rätt, det är lätt att låta känslorna styra när man blir lite kär i huset. Så tack :)

Kan också säga att detta är tredje huset vi bestämt oss att bjuda på, det första såldes till några som bjöd 100000 mindre än oss för dom krävde ingen besiktning, det andra valde säljaren oss trots att vi budat 50000 mindre fött att han "gillade oss" Vi var nöjda men när vi sa att vi skulle boka besiktning gick han på det högre budet ändå och nu detta.... Suck....
 
Tjaa, går man ned 100 000 hellre än låter köparen besiktiga, då var det nog en del fel på huset.
 
Problemet verkar vara säljare som inte förstår sitt eget bästa.
Är det en brist i huset, och man inte får besiktiga då blir det svår sålt, och risken kvarstår att säljaren får betala för dolda fel. Eftersom säljaren tydligen påpekar att det inte finns någon brist i husets grund.
 
O
Om en säljare hellre säljar billigare än låta en besiktiga... Då är det inte meningen att man ska köpa huset.
För då känns det verkligen som att något inte står rätt till....

Tja problemet känslor är de som kommer från hjärtat :D Åtminstone när man ska köpa hus. För då är det magen som gäller då bör man lämna hjärtat hemma! :D
Jag är övertygad om att du har lärt dig en del på alla hus ni har budat på.

Det är bra att be om hjälp här på forumet om man är osäker... Men det har ni redan gjort...
 
Har köpt hus fast jag inte har lagt det högsta budet.På grund av att jag inte behövde besiktning.
Mvh Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.