harry73
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
ett 40 år gammalt badrum
Badrummet renoverades 2005, så det hade varit 15 år nu och var 6 år när huset såldes
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
I ett (felkonstruerat) badrum från 1973 är det ju inte helt otroligt att tätskiktet inte håller full standard. Att själva skadan istället kommer från en felplacerad skruv istället, är en viss överraskning men skadan i sig bör vara rimlig att förvänta sig, alltså inget som påverkar husets försäljningspris, dvs inte någon grund för avdrag pga dolt fel.
Badrummet är dock renoverat 2005-2006 med nya tätskick (mig veterligen), dock så är det ju uppenbarligen inte fackmannamässigt gjort iom att felaktigt baklut noterats i duschen.
 
Det där med jordfelsbrytare i en del av huset gör ju frågan lite mer komplicerad. Om jag som spekulant på ett hus ser uttag i badrummet, med det finns ingen jordfelsbrytare i någon central. Då bör jag inse att något är fel, och det kan ge skäl att misstänka mer fel på elen. Och därmed hamnar i princip alla elfel som senare upptäcks som "icke dolda", för jag kan inte räkna med att elen är felfri, med de tecken jag observerat.

Men om det finns jordfelsbrytare i en central, och badrummet ligger på ett sådant sätt att det inte är helt orimligt att det är matat från den centralen. Då skulle man kunna hävda att eftersom jordfelsbrytare är tvingande, så förutsatte jag att det badrummet med uttag matades av centralen med jordfelsbrytaren. Om all el i övrigt är i fint skick, inga synliga konstigheter, så har jag som köpare ingen anledning att undersöka djupare. Men just det där om uttaget täcks av den bef. jordfelsbrytaren blir i en mörk gråzon. Det är ju väldigt lätt att bryta jordfelsbrytaren, och se om badrummet slocknar. Det resonemanget kanske kan gå åt båda håll.

Däremot så behöver du inte hålla på med mätningar för att kontrollera att det finns jord till uttag eller liknande vid en normal undersökning. Om allt ser ok ut, det finns inga speciella skäl att tveka över elen. Då behöver du inte börja mäta i anläggningen för att uppfylla din undersökningsplikt. Det behöver du däremot göra om det finns anledning att ifrågasätta anläggningens skick. Antingen att det är ett gammalt hus, eller om det finns tecken på hempulande, synligt dåligt underhåll (uttag hänger löst, är spruckna, lampor fungerar inte...).
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
Det är ju väldigt lätt att bryta jordfelsbrytaren, och se om badrummet slocknar.
Så då är det rimligt att det faller under undersökningsplikten
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med jordfelsbrytare i en del av huset gör ju frågan lite mer komplicerad. Om jag som spekulant på ett hus ser uttag i badrummet, med det finns ingen jordfelsbrytare i någon central. Då bör jag inse att något är fel, och det kan ge skäl att misstänka mer fel på elen. Och därmed hamnar i princip alla elfel som senare upptäcks som "icke dolda", för jag kan inte räkna med att elen är felfri, med de tecken jag observerat.
Generellt sett så vad det nog många uttag som satt lite löst, och snett osv i huset. Badrummet ligger nästan längst bort i ursprungsdelen och central med jordfelsbrytare ligger i nya delen, däremellan går ett stort vardagsrum, samt ned en våning.

Rent spontant är jag inte längre speciellt orolig över el-grejerna, har mer magont över eventuella VVS-grejer kring skruven i avloppet, skruvarna sitter i vad jag misstänker är ventilationen för avloppet uppåt, och där ho suttit i gamla köket (vägg i vägg med badrum på övervåning)

Vad jag kan se, så tycker jag det ser troligare ut att fukten kommer från väggsyllarna, detta är alltså vägg utåt mot sutteräng.
 
  • Bild av en skadad vägg med synlig vattenledning och isolering, tecken på fuktskador och eventuell VVS-problematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under en träbjälklag med synliga rörinstallationer och en eluttaget vid en murad vägg, tecken på fukt vid konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men inte självklart. Om jag som spekulant ser ett badrum som då är relativt nygjort, enl. uppgift fackmannamässigt. och jag ser ett uttag, jag ser även en jordfelsbrytare i en central. Då är det inte orimligt att jag skall kunna förutsätta att det är korrekt utfört, utan att prova. Det blir en gråzon. Givetvis under förutsättning att allt ser OK ut, inte sneda lösa kablar från centralen, uttag monterat på udda plats osv.

Men om jag ex. ser en central precis utanför badrummet som saknar jordfelsbrytare, då kanske jag borde bli lite fundersam över hur det där uttaget i badrummet är kopplat.

Det är inte svart eller vitt.

Editr: detta var svar på #49
 
H hempularen skrev:
Men om jag ex. ser en central precis utanför badrummet som saknar jordfelsbrytare, då kanske jag borde bli lite fundersam över hur det där uttaget i badrummet är kopplat.

Det är inte svart eller vitt.

Editr: detta var svar på #49
Centralen sitter defakto precis utanför badrummet.
 
Ja, skruvarna tätar ju hålen rätt bra. Och det finns ju inga tecken på att det runnit något vatten från skruvhålen, borde synts på röret. Det är alltså ett rör där det inte rinner något vatten, det kan inte uppstå något tryck mot skruvhålen.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Jag tror ändå att köparen tar en chansning här. Om det är dolt fel ska köparen anmäla det i direkt anslutning till upptäckt och inte efter åtgärder. Köparen måste anmäla snabbt och visa att det är ett dolt fel. Här är det både tveksamt om det är dolt fel och om kraven ställts i när anslutning till upptäckt. Förmodligen kan ni som säljare sitta lugnt i båten. Även om ni inte sålt som dödsbo är det nog uppenbart att ni inte bott i huset och har god kännedom, vilket bör öka köparens undersökningsplikt
 
harry73
Men även om röret inte läcker och orsakade vattenskada, är det ett dolt fel och gör att man behöver byta stammen där, (eller i alla fall täta hålen) men det kostar inte några hundratusen.
 
Mikael_L
Har du fått bilderna ifrån köparna?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du fått bilderna ifrån köparna?
Yes, hurså?
 
Redigerat:
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
harry73
Det finns exif info till bilderna, där det står när bilderna är tagna. Kolla i explorer under properties när man högerklickar på bilden.
Då vet du hur snabbt de underrättade dig :)
 
Mikael_L
Det finns ju förvisso många program som raderar metainformation med ett knapptryck, men det är ju värt att kolla.
Jag kollade en av de nu bifogade bilderna med thumbsplus och fann ingen meta, men den kanske rensas i forummjukvaran ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.