Vad händer?
Minst en gång i veckan ser man inlägg som har med dolda fel att göra.
-"/Tapetten är smutsig" är det dolt fel? -
Är det bara jag som tycker att det börjar gå överstyr?
 
Redigerat:
Nä, det är inte bara du, är väl ett tecken på att människor med 90-tals mentalitet har börjat köpa hus de egentligen inte hade råd med.
 
  • Gilla
ankan_84 och 1 till
  • Laddar…
Det känns lite som att curlinggenerationen har vuxit upp och börjat köpa hus...
Tror att det generellt sett är många som förlitar sig på att det finns system som räddar den som inte är tillräckligt väl insatt.

Sen har det uppstått en konstig inställning i det här landet att "det är inte mitt fel...", man verkar inte ha något eget ansvar.
Om barnen inte sköter sig, så är det skolans fel.
Om man inte får nått jobb, ja, då är det fel på arbetsförmedlingen.

Dolt fel-diskussionen är typiskt "jag har inte gjort min plikt, därför är det nån annans fel..."

Det håller definitivt på att gå överstyr, dessutom tror folk att vi har lagar och regler som i USA där man kan stämma folk och få ut miljonbelopp för att man fick en träflisa när man bar in vedhögen...
 
  • Gilla
Goteborg och 27 till
  • Laddar…
Tycker samma sak............många märkliga inlägg om dolda fel.
 
Ja, det är ovanligt många inlägg just nu, men är det en peak just nu eller är det en trend? Problemet tror jag ligger i en missförståelse i vad en normal husbesiktning innebär; att den är ganska ytlig.

För gemene man verkar det seriöst och tryggt att besiktiga ett hus. Dessutom har de flesta av någon outgrundlig anledning hört talas om det här med dolda fel och lägger ihop 1 och 1. Då blir det ett inlägg här på byggahus och inget fel med det - det brukar ju ta två eller kanske tre inlägg innan de är ordentligt tillrättavisade. Enligt mitt tycke, ofta lite väl bryskt. Man frågar för att man inte vet.

Men det här är väl ett utmärkt uppslag till en artikel där dessa frågor belyses och besvaras av expertis. Det underlättar ju för oss forumister också då vi ofta kan hänvisa till artikeln?
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Gillar curlinggenerationskopplingen :)
 
  • Gilla
Ola78 och 2 till
  • Laddar…
Jag känner mig lite sisådär, med lite förnuft så skulle jag inte våga mig på att göra något hemma.

Det kanske är lätt att sätta regler för andra, deras ansvar, men frågan är hur man själv är när det är det motsatta.

En del saker och skavanker, annat, lägger man på hyllan själv förr eller senare.

Jag har ett minne av någon post för något år sedan där man kritiserade tidigare ägare för att inte målat bra eller inte alls under en fönsterbräda.

Är det någon form av köpångest, där man vill bli kvitt den genom att ta ut den på andra?

En anekdot om inställning.
När jag köpte mitt hus så var det väldigt viktigt för andra (nära och kära) att jag skulle se till att få gräsklipparen tidigare ägare haft. Tja, ok, jag köpte en egen givetvis.
 
Redigerat:
BigGitt skrev:
Vad händer?
Minst en gång i veckan ser man inlägg som har med dolda fel att göra.
-"/Tapetten är smutsig" är det dolt fel? -
Är det bara jag som tycker att det börjar gå överstyr?
Gissningsvis beror det på att begreppet "dolt fel" är ett ganska luddigt begrepp. Det är väl ypperligt att det finns forum som byggahus.se att diskutera detta i. Vad jag förstått av medlemsvillkoren är det dock högst frivilligt att delta i dessa diskussioner. Rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
kurtsune skrev:
Gissningsvis beror det på att begreppet "dolt fel" är ett ganska luddigt begrepp. Det är väl ypperligt att det finns forum som byggahus.se att diskutera detta i. Vad jag förstått av medlemsvillkoren är det dock högst frivilligt att delta i dessa diskussioner. Rätta mig om jag har fel.
Nu är du lite tråkig.

För visst får man väl ha även denna diskussion, som du valt att deltaga i, också?

;)
 
Jag håller med helt, det börjar spåra ur det här med att någon annan alltid ska ta ansvar för ens egna problem.
Man vågar ju knappt sälja en veteranbil på blocket utan att vara smånervös i flera månader efter över att det ska bli något fel på den som man själv kommer att få f-n för. :confused:
 
skalman1 skrev:
Jag håller med helt, det börjar spåra ur det här med att någon annan alltid ska ta ansvar för ens egna problem.
Man vågar ju knappt sälja en veteranbil på blocket utan att vara smånervös i flera månader efter över att det ska bli något fel på den som man själv kommer att få f-n för. :confused:
Men det är väl ändå inte en rättvis jämförelse? Köper du en beg. bil (veteran eller ej) så finns det ju inget ansvar för säljaren.
 
mexitegel skrev:
Men det är väl ändå inte en rättvis jämförelse? Köper du en beg. bil (veteran eller ej) så finns det ju inget ansvar för säljaren.
Jo om köparen fått för sig att man borde vetat om ett visst fel redan vid försäljningen, även om det ska mycket till för att dom ska få rätt så är det tråkigt med en massa tjafs.

[h=2]Befintligt skick”[/h] Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

  • säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,
  • säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,
  • bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.
 
Med dagen pimpningar, homestyling och mäklarbilder är det kanske inte så konstigt många känner de köpt grisen i säcken.
Men för att vara syrlig är det få här inne som kan något kring dolda fel, oftast blir det en subjektiv disskussion där tyckandet tillslut blir någon slags forumprejudikat. Men lite kul att läsa blir det:cool:

Skall jag någon gång sälja mitt hus blir det med friskrivningsklasul med tanke på alla goda råd man fått kring bygget;), hoppas de som följt mina råd gör detsamma:wow:.
 
Tror tyvärr att det är en trend i samhället i stort... Att det alltid är någon annans ansvar, att någon annan skulle ha gjort si eller så så jag slapp stå för mistaget, att någon annan skall betala för att jag inte bryttmig om att ta reda på vad som gäller etc.... Idag så är det tyvärr mer och mer åt USA hållet vi går.. Står det inte " Hoppa inte ner från bron" så är det någon annans fel om jag hoppar....... Ja ni fattar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.