Det finns väl inget bolag som har en sådan klausul?!

Däremot är felaktigt monterad golvbrunn OFTAST ett synligt fel och då täcks det givetvis inte av en dolda-fel-försäkring.
 
Enl. Chubb försäkringsbolag som har dolda fel försäkring så ingår ej VVS-delen .
 
Låter underligt. Kan inte hitta något om det i deras försäkringsvillkor och det var Chubb som betalade min vattenskada i badrummet...

Man kanske kan välja bort den delen av försäkringen för att minska premien?
 
jaso skrev:
Byggis1976,

Du kommenterade inte mitt inlägg. I första inlägget skriver du "En sk dola fel försäkring som säljaren tecknar är enbart negativ för köparen". Jag för fram en stor fördel för köparen. Du som talar om ansvar bör kanske fundera på vilket ansvar du själv tycker att du har för vad du tvärsäkert påstår på detta forum?[/

Jag tycker det ja. min erfarenhet (du kan säker ha mer men du är välkommen att argumentera). Vi har vunnit ett dolda fel. mot privatperson. jag har fått flera kommentarer från advokateratt vi inte kunnat vinna fallet om vi drivit det mot ett fösäkringsbolag pga att de hade förhalat o ökat kostnaden in i absurdum......nu säljer vi hus och fick denna info, dvs att dolda fel försäkring enbart är till nackdel för säljaren, från en av stockholms största mäklarfirmor.

...så detta verkar vara spritt av mäklare redan
 
injonil skrev:
Hur tänker du nu? 99% av alla gamla hus har renoverats eller byggts ut efteråt. Speciellt badrum brukar normalt sett inte vara orginal från 40-talet...

I ett helt orört gammalt hus lär det inte vara vanligt med dolda fel, ok, är det så du menar?
jo jag menade gammal standard. är det renoverat, är det ju nytt.
 
injonil skrev:
Oj, vilket skitsnack!

Jag har precis motsatt erfarenhet; en vattenskada i badrum som berodde på byggfusk. Säljaren ansåg att det berodde på att gamla hus rör på sig medan jag kunde påvisa att tätskikt i anslutning mot brunnen inte var korrekt utfört och orsakat skadorna.

Dolda-fel-försäkringsbolaget var inte dummare än att de insåg att jag hade rätt och jag fick ut ersättning för felet. Hade jag haft säljaren som motpart hade jag fått dra ärendet till domstol.
Jo, det finns undantg. Jag skrev faktiskt oftast. av nyfikenhet hur mycket fick du ca?. 10000, 50,000 eller hur bra var ersättningen?

Anledningen till min fråga är att vi ( helt annat ärende) haft skada i ett 2 år gammalt badrum som täcktes in till 100procent av IF. inga åldersavdrag, vi fick 50,000 kontant, Det kostade ca 190000 att återställa, då satte vi tillbaka alla möbler o köpte exakt lika kakel.
 
Redigerat:
Varför fick ni kontantreglering ens från If om man får fråga?

Kutym är att fakturerering sker direkt gentemot försäkringsbolag för det som ersätts. Självrisk o ev åldersavdrag mm faktureras antingen av försäkringsbolag eller idag allt oftare av entreprenör på specad faktura för att kunna göra rot avdrag på den egna arbetskostnaden

Vid kontantreglering så ersätts i gengäld generellt uträknade hantverkstimmar med 80-110 kr/timme. Ofta därför timpenningen är skräp på eget arbete eftersom man dessutom oftast inte hinner som amatör under schablonstiden. Men i gengäld kan man med eget arbete få råd utan att belasta egna ekonomin pga åldersavdrag o självrisk


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
De hade inte tid pga för många skador sade de o gav oss iget alternativ. Då hade vi lite erfarenhet, om det skulle hända nu skulle vi nog sätta emot mer, eller försöka kräva att de hjälpte oss...

80 kr per timme ja, jag förståe varför vi inte valdes ut till deras sk sanningslinje. hehe
 
kinglolle skrev:
Varför fick ni kontantreglering ens från If om man får fråga?

Kutym är att fakturerering sker direkt gentemot försäkringsbolag för det som ersätts. Självrisk o ev åldersavdrag mm faktureras antingen av försäkringsbolag eller idag allt oftare av entreprenör på specad faktura för att kunna göra rot avdrag på den egna arbetskostnaden

Vid kontantreglering så ersätts i gengäld generellt uträknade hantverkstimmar med 80-110 kr/timme. Ofta därför timpenningen är skräp på eget arbete eftersom man dessutom oftast inte hinner som amatör under schablonstiden. Men i gengäld kan man med eget arbete få råd utan att belasta egna ekonomin pga åldersavdrag o självrisk

--I am here: [länk]
Hej har följt diskussionen,med spänning
Menar Du att det inte skall vara åldersavdrag eller självrisk vid eget arbete ?
eller har jag missuppfattade det hela
 
Nej nej för tusan, jag måste ha uttryckt mig klantigt

Du får två scenarios på en ersättningsbar vattenskada. Det är 20 % åldersavdrag o 6000 kr i självrisk. För enkelhetens skull ingen sanering i andra utrymmen mm

Materialkostnad för renovering: 30 000 kr

Arbetstimmar: 100, debitering 450/h ink moms = 45 000 kr

Lösning 1
Hantverkare anlitas o debiterar privatpersonen en specad faktura
Åldersavdrag arbete 9000 kr (möjlighet till Rot finns)
Åldersavdrag material 6000 kr
Självrisk 6000 kr

Har de kommit överrens om ROT så bör 16 500 kr vara slutsumman som försäkringstagare tvingas ut med själv

Resterande 60 000 kr faktureras försäkringsbolaget

Lösning 2: Kontantreglering

30 000 kr material
100 arbetstimmar oftast runt 100 kr/ h = 10 000 kr

Görs oftast inget åldersavdrag på arbete i denna lösning även om vissa bolag funderar på det. Rimmar dock illa med åldersavdrag vid eget arbete då det redan innebär lägre utbetalningsnivå för bolaget. Däremot fortfarande åldersavdrag på material.

Alltså 28 000 kr utbetalt till kund efter självrisk

Genom att välja billigare material kan man tom få pengar över eller iaf slippa lägga något själv

Vissa kunder kan tom ha så tight att de helt enkelt inte har råd att betala


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Det var på ett nybyggt hus i princip så ROT var ej aktuellt. Vi tog in flera offerter, och jag kan säga att jag tror vi fock badrummet ok billigt ändå. det var 0 kr avdrag, 2 år gammalt. ingen garanti då entreprenör gått i konkurs....

.....nu är vi lite off subjekt känner jag men ok :)

Man kan lungt påstå att de flseta vi känner blev chokade över vad full ersättning innebär! Men det är ju bra att man kan försäkra sin mobiltelefon! hehe
 
Redigerat:
Vår självrisk var 1500 kr, inget åldersavdrag, vi fick 50,000 fick själva betala 110,000 cirkus......Inga nyainköp av möbler. men det var ju fuskbygge så det var mycket undertill som fick rättas till.
 
kinglolle skrev:
Nej nej för tusan, jag måste ha uttryckt mig klantigt

Du får två scenarios på en ersättningsbar vattenskada. Det är 20 % åldersavdrag o 6000 kr i självrisk. För enkelhetens skull ingen sanering i andra utrymmen mm

Materialkostnad för renovering: 30 000 kr

Arbetstimmar: 100, debitering 450/h ink moms = 45 000 kr

Lösning 1
Hantverkare anlitas o debiterar privatpersonen en specad faktura
Åldersavdrag arbete 9000 kr (möjlighet till Rot finns)
Åldersavdrag material 6000 kr
Självrisk 6000 kr

Har de kommit överrens om ROT så bör 16 500 kr vara slutsumman som försäkringstagare tvingas ut med själv

Resterande 60 000 kr faktureras försäkringsbolaget

Lösning 2: Kontantreglering

30 000 kr material
100 arbetstimmar oftast runt 100 kr/ h = 10 000 kr

Görs oftast inget åldersavdrag på arbete i denna lösning även om vissa bolag funderar på det. Rimmar dock illa med åldersavdrag vid eget arbete då det redan innebär lägre utbetalningsnivå för bolaget. Däremot fortfarande åldersavdrag på material.

Alltså 28 000 kr utbetalt till kund efter självrisk

Genom att välja billigare material kan man tom få pengar över eller iaf slippa lägga något själv

Vissa kunder kan tom ha så tight att de helt enkelt inte har råd att betala


---I am here: [länk]
Tack för redovisningen , det kan i vissa fall vara så att det inte blir avdrag för eget arbete
beroende på försäkringsbolag,dock inte på Anticimex
 
men läser man det finstilta, i alla fall i vår försäkring, så var detta helt normalt. Jag är inte arg på IF. Men min gissning är att många människor tror sig ha ett bättre skydd.
 
Det är en sak om man nekar eller jämkar skada enligt villkor om du pratar om att det fanns fel i badrummet (exempelvis de dolda felen du tidigare nämnt)

Men inget svenskt försäkringsbolag har villkor för att ersätta lägre än skadekostnaden om åldersavdrag, självrisk o badrummet är korrekt utfört


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.