Men att komma ihåg är att styrelsen kanske inte sitter på de rätta instrument och kunskaper för genomföra en bra besiktning eller rent av struntar i det.
 
KristofferB KristofferB skrev:
Men att komma ihåg är att styrelsen kanske inte sitter på de rätta instrument och kunskaper för genomföra en bra besiktning eller rent av struntar i det.
Hur bevisar du att medlemmen var medveten om att revan i mattan påverkar funktionen?
Att vissa föreningar besiktigar ser jag ingen anledning till. Det skulle vara för att kontrollera ventilationen. Annars är ytskiktet medlemmens ansvar. Upptäcker man något så är det svårt att tvinga någon att åtgärda det.
Har du vunnit många processer när det varit skador i mattor. Ett badrum från 60 talet borde räknas som något som kan förstöra.
 
KristofferB KristofferB skrev:
skummat lite och är det en vattenskada som uppstått genom försummning utav tidigare ägare SKALL styrelsen göra en anmälan mot denne om då skyldighet ligger på föregående nyttjade att anmäla och åtgärda sådant som kan påverka föreningensegendom. Det stämmer att nyttjade övertar allt ansvar men då skadan redan funnits vid tillträdes dagen och skadan uppenbarligen varit av sådan grad att det är vattenskada har den funnits länge och ger således grund för att inte ansvarsfria tidigare bostadsrättsnyttjare. Vänd dig till din styrelse för juridisk rådgivning, de har oftast tillgång till jurister. Setat i styrelsen i många år och har liknande erfarenheter och vi hade inte låtit detta gå igenom, normalt i en seriös föreningen går även styrelsen igenom bostäderna för att kontrollera eventuella skador på föreningensegendom så man kan fixa saker som nyttjade inte anmält exempelvis saker som man inte ansökt om men endå genomfört, detta för att skydda nästa köpare vid en eventuell besiktning ifrån styrelse.
Det här tror jag är det viktigaste att säkerställa. Jag tror inte att TS kommer att få ut någonting från säljarnas försäkring, särskilt inte om utrymmet överskridit sin tekniska livslängd, som väl är 20 år för våtutrymmen. Däremot är det viktigt att se till att inte behöva överta ansvaret för själva skadan. I vanliga fall är det ju bostadsrättsinnehavaren som är ansvarig för otäta ytskikt som leder till vattenskada på föreningens egendom.
 
Har en bekant som köpte en lägenhet där det visade sig man hade tejpat över reva i plastmattan på väggen med silvertejp.
Vet inte om det blev nå tjafs med säljarna eller nått men han fick bekosta reparationen själv.
Föreningen stog för reparationkostnaderna av stommen som också var lite skadat.
 
B Byggdjuret skrev:
Hur bevisar du att medlemmen var medveten om att revan i mattan påverkar funktionen? Besitter du inte kunskap inom ett område skall du flagga för detta och anmäla till skadan till föreningen att fatta beslut i ärendet. skummade som sagt och är badrummet ifrån 60talet ligger det i högsta grad i föreningens intresse att gå igenom badrummet innan nästa köpare får tillträde och påtala brister till säljare/mäklare. Så funkar det i en välskött förenning som värnar om fastighet och dess nyttjare. Hur man gör i andra föreningar är upp till var och en men jag kan personligen tycka att man ska se till att köpa en lägenhet i en välfungerande förening som förvaltar fastigheten på ett bra sätt.
 
S Sofie_parhus_2020 skrev:
Vi köpte en bostadsrätt som vi fick tillträde till nu i augusti. På tillträdesdagen såg vi till vår fasa en stor reva i plastmattan som låg i tvättrummet. Revan hade vi inte sett under visningen pga att säljarna hade en bokhylla precis där. Ingen besiktning är gjord (pga snabb affär och att det sällan görs besiktningar på bostadsrätter tydligen?). Säljarna sa inget om skadan. när jag påpekade det vid tillträdet sa de att skadan varit där länge och att det inte var någon fara (revan är På andra sidan rummet än tvättmaskinen).

i alla fall. Vi kontaktade styrelsen som skickade en besiktningskille som konstaterade fukt (vattenskada). Föreningen kommer stå för rivning, torkning osv. Vi kommer få stå för ytskiktet.

är detta något som skulle kunna gå som dolt fel? Hur går vi i så fall tillväga? Det är vårt första bostadsköp så vi är tyvärr rätt okunniga.
Bäst o betala o gå vidare om inte säljaren åtar sig att betala snabba affärer innebär oftast dolda fel =som man borde upptäckt...
 
S Sofie_parhus_2020 skrev:
På tillträdesdagen såg vi till vår fasa en stor reva i plastmattan som låg i tvättrummet.
En plastmatta kan väl rätt enkelt lagas med plasttråd" och svets"?

S Sofie_parhus_2020 skrev:
Revan hade vi inte sett under visningen pga att säljarna hade en bokhylla precis där.
Bokhylla i ett tvättrum? Det skulle nog i alla fall gjort mig lite misstänksam!
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En plastmatta kan väl rätt enkelt lagas med plasttråd" och svets"?
Revan har ju orsakat en vattenskada så mattan måste bort så man kommer åt att åtgärda det har blivit skadat under.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En plastmatta kan väl rätt enkelt lagas med plasttråd" och svets"?
!
Det gäller ju att göra det innan det blir en fuktskada.
 
Det innebär att den förening jag satt i styrelsen inte var välskött?
Bara för att vi inte la tid på att besiktiga lgh vid utflytt. Har ni med någon som är proffs när ni besiktigar?
Hur motiverar ni kostnaden för medlemmarna?

Sen får du svara på min fråga hur du bevisar att medlemmen kände till att skadan var av sådan karaktär att det läckte
 
I det här fallet är väl frågan om den konstarerade vattenskadan verkligen beror på revan i mattan? Detta gäller en tvättstuga och revan är långt ifrån tvättmaskinen.

Man kan visserligen tänka sig att det varit stopp i golvbrunn/avlopp till tvättmaskinen, så att vatten kunnat nå fram till skadan. Men jag skulle hellre gissa på att det är en annan orsak till skadan.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
I det här fallet är väl frågan om den konstarerade vattenskadan verkligen beror på revan i mattan? Detta gäller en tvättstuga och revan är långt ifrån tvättmaskinen.

Man kan visserligen tänka sig att det varit stopp i golvbrunn/avlopp till tvättmaskinen, så att vatten kunnat nå fram till skadan. Men jag skulle hellre gissa på att det är en annan orsak till skadaqn.
Haha tänkte inte så långt. Men å andra sidan tänkte jag inte alls på den vägen. Men det är en intressant frågeställning. Man är övertygad om att det är revan men skulle kunna vara som du säger golvbrunnen. Tack för att du skruvade loss mig. Nu borde jag tänka "rätt"
 
Man inser vilken uppförsbacke en styrelse har som vill stämma en medlem för att de har ett dåligt badrum. Först bevisa var problemet sitter sedan bevisa att medlemen var medveten om felet....

Sen kommer man till ett annat problem, risken finns att det blir svår att sälja en lgh där man riskerar att bli stämd. För att inte tala om vilka pengar det skulle kosta bättre att placera pengarna till att renovera.
Stäm någon när det behövs om man inte betalat hyran
 
B Byggdjuret skrev:
Man inser vilken uppförsbacke en styrelse har som vill stämma en medlem för att de har ett dåligt badrum. Först bevisa var problemet sitter sedan bevisa att medlemen var medveten om felet....

Sen kommer man till ett annat problem, risken finns att det blir svår att sälja en lgh där man riskerar att bli stämd. För att inte tala om vilka pengar det skulle kosta bättre att placera pengarna till att renovera.
Stäm någon när det behövs om man inte betalat hyran
Det där förekommer i praktiken aldrig.

Det som jag vet förekommer ibland, är att en medlem har ett katastrofbadrum. I stil med påbörjad, icke avslutad renovering. Alla ytskikt bortrivna, golvbrunnen bortbilad, men man fortsätter använda duschen. Då går föreningen in och försöker först kräva rättelse, om det inte hjälper begär man bostadsrätten förverkad. Men inte ens då försöker föreningen få skadestånd för vattenskadan. Däremot för de juridiska kostnaderna runt förverkandet.
 
Hej!

Jag skulle inte tro att det går under några dolda fel eftersom detta enkelt hade upptäckts vid okulärbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.