Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Visa ett som säljer fosilfritt och har lägre påslag?
Vattenfall tar 1,39 öre i inköpspåslag, men då ingår inte elcertifikaten som redovisas på fakturan (till en ovanligt hög kostnad dock, 1,4 öre).
Sen har ju Vattenfall ett allmänt påslag på 6 öre, men det har ju inte med saken att göra. Nu gällde det faktiska kostnader för inköp från elbörsen och om det skulle handla om ett "självkostnadspris" så är det ju mysko om det skiljer så mycket mellan bolagen.
 
harry73
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Januari 10.96öre
Hur kan januaripåslaget redan vara känd? Vi är ju inte halvvägs månaden. Eller menar du med januari fakturan över december som man får i januari?
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Hur kan januaripåslaget redan vara känd? Vi är ju inte halvvägs månaden. Eller menar du med januari fakturan över december som man får i januari?
Ursprungsgarantierna köps kanske i förväg?

Obalans kostnad måste dom ju höfta till. Men tibber presenterar rörliga kostnaden den första i månaden för kommande månad.
 
harry73
Jag ställde en fråga om dessa avgifter till mitt elbolag och fick följande mejl som svar.
Vet någon vad Tibber räknar för februari? De verkar vara tidigt ute med storlek på avgifter för elcertifikat och ursprungsbevis
Hej!

Tack för ditt mail,

Här nedan finner du kostnaderna som inte ligger specificerade, tyvärr så kommer inte detta finnas med i din fakturan. Utan detta blir inkluderad i spotpriset.


Ursprungsgaratin,

Jan 3,55
Feb 4,08
Mar 3,82
Apr 3,34
Maj 3,49
Jun 3,51
Jul 4,24
Aug 5,32
Sep 6,24
Okt 8,18
Nov 12,43
Dec 8,88

Elcertifikatsavgift

0,35 jan

0,35 feb

0,34 Mar

0,34 Apr

0,34 maj

0,34 juni

0,33 juli

0,33 aug

0,33 sept

0,33 okt

0,33 nov

0,33 dec
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Jag ställde en fråga om dessa avgifter till mitt elbolag och fick följande mejl som svar.
Vet någon vad Tibber räknar för februari? De verkar vara tidigt ute med storlek på avgifter för elcertifikat och ursprungsbevis
11.15öre+moms (varför är det samma pris i alla elområden förresten?)

Vattenkraftverk, vattenflöde, elproduktion, information om producent, effekt och fallhöjd, ägande och prissättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
B
Tittar man på elpriskollen (som energimarknadsinspektionen driver) så kan man se dessa dolda påslag, som bl.a. täcker obalanskostnaden.

Tyvärr är det ju sista månaden eller liknande som man ser där, så de bolag som har lägst kostnad över lång tid är svårt att få fram denna väg.

Jag mailade och frågade om det gick att få fram denna statistik, men de hade ingen sådan sammanställning att lämna ut.

Obalanskostnaden varierar bolag emellan. Om de gör en dålig prognos på elförbrukningen för sina kunder så blir kostnaden större.
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är rimliga kostnader per kWh för dessa poster) Finns det ett sätt att granska rimligheten i vad elbolaget fakturerar?
Du har ju timprisavtal så det är inte omöjligt att priset blir högre än månadsspot, det beror ju helt på ditt förbrukningsmönster?
 
harry73
Så är det såklart. I december låg mitt timpris nån öre under elbolagets rörliga pris, så jag låg ungefär på medelförbrukningen, och det räcker för mig. Men jag gillar att granska fakturan och hålla koll på hur jag ligger till under månaden, och då behöver jag ju veta vad dessa kostnader är och hur de beräknas
 
Ytterligare ett område där det behövs mer transparens kring vad man faktiskt betalar för..
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu kom januarifakturan och dolda avgifterna ligger på 8,6öre/kWh
Lägre än december, men också lägre än tibber?
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Nu kom januarifakturan och dolda avgifterna ligger på 8,6öre/kWh
Lägre än december, men också lägre än tibber?
Ja lägre än Tibber.

SVK höjde balands/obalans avgifterna vid årsskifter, så spännande att totalen sänktes för dig.

Tibber har inför feb sänkt påslaget till 9.4öre+moms
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja lägre än Tibber.

SVK höjde balands/obalans avgifterna vid årsskifter, så spännande att totalen sänktes för dig.

Tibber har inför feb sänkt påslaget till 9.4öre+moms
Idag kom ett mail från Tibber att dom tar in kärnkraft i den fossilfria mixen; så nu kan man se fram emot billigare ursprungsgarantier...
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
harry73
Och där kom februari-fakturan. Antagligen var min dolda påslag i februari 7,7 öre/kWh, så den blir lägre och lägre för varje månad.
Men utan att ändra min förbrukningsprofil väldigt mycket, sparade jag 12% jämfört med Skånska Energis rörligt månadspris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.