leby skrev:
Ska en hantverkare åka till ett jobb på sin fritid? Jag kan nog tycka att det är rimligt om den är 8 timmarsdag på den platsen och hantverkaren kan ha firmabilen hemma. Med de förutsättningarna så är det nog som de flesta har det.
I vårt avtal SEF installationsavtalet finns inte hemstationering med firmabil (jour undantaget) Utan vi ska utgå från firman kl 07:00 och dit får vi ta oss bäst fan vi vill utan ersättning precis som vilket yrke som helst. Har vi däremot ett fast bygge så sk a vi vara på plats när arbetsdagen startar.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
leby skrev:
Precis så gjorde den firma som jag anlitade för ett utbygge (snickare) med skillnaden att dom tog 300/dag för bilen som fast avgift. Jag bad om att vi bara skulle köra hela dagar vilket dom gjorde. Det kändes väldigt rättvist och att jag betalade för arbetstiden och en skäligt påslag på materialet. I de 15% på material ingick att snickarn beställde det, oftast gick det nog att ringa under dagen men ibland hade han fixat det hemifrån utan någon timdebitering. I detta fall drevs firman av gubbarna själva och utgick från hemmet. Dom åkte alltså till arbetsplatsen på egentid och var på bygget de 8 timmar som debiterades (om det inte var materialhämtning vilket bara hände enstaka tillfällen).

Om 15% är skäligt, ja det tycker jag. Jag kan köpa på offert klart lägre än listpris men byggarn hade mer i rabatt så nivån för mig blev nog nästan exakt detsamma.

Ska en hantverkare åka till ett jobb på sin fritid? Jag kan nog tycka att det är rimligt om den är 8 timmarsdag på den platsen och hantverkaren kan ha firmabilen hemma. Med de förutsättningarna så är det nog som de flesta har det.

Sen om man är nöjd eller inte beror väldigt mycket på hur bra jobbet är gjort, dåligt gjort jobb är alltid för dyrt....
Vi har haft jobb där vi tagit fast kostnad för bil likt det du nämner, nån gång har kunden velat ha det så men oftast om det rör större projekt, alternativt ram-avtal, summa summarum är att vi får in de pengar det kostar oss att ha bil samt transportera gubbar, verktyg och material och kunden får en kostnad han kan leva med och acceptera. Vårt material påslag är för att täcka in de administrativa kostnader vi har, beställning fakturering osv. Har aldrig haft några klagomål ang detta. Att vi har detta påslag framgår av offerter/kontrakt.
Angående att resa på fritiden så skulle jag gärna ha betald restid, men vem är villig att betala det, jag jobbar oftast 1-1,5 timme hemifrån så det skulle bli en bra slant extra men det är bara att gilla läget. Däremot, är vi långt bort på jobb(sover kvar osv) kan det diskuteras hur vi gör med reseersättningar.
De flesta kunder vi har är bra att jobba åt, så länge man är tydlig, både vi som hantverkare och kund som beställare. Jag brukar försöka ha en kommunikation med kund om vad det är denne vill ha så att jag förstår, därefter kan jag i min tur ge råd och tips för att nå ett mål till ett skäligt pris. ( Jag påstår inte på något sätt att jag är så j*vla bra och duktig nu, försöker bara förklara hur jag ser på det och hur vi gör för att täcka våra kostnader och få nöjda kunder=mer jobb)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
buspojken skrev:
Arbetstiden börjar 07:00 om inget annat anges, han kör ju inte hem till dig på sin fritid, utan betald arbetstid naturligtvis.
Vissa tar fast avgift för framkörning, andra milersättning för bil, andra lägger de på timdebitering. På min firma ingår "allt" för timpriset, som då självklart blir högre och inte lika attraktivt som en lägre timpenning, då denna avgift är den vanligaste privat kunder frågar efter.

Offerter bör du få gratis, var de din eller hantverkarens idé om att komma och kolla på jobbet ?

3 timmar tycker ja inte är något att bråka om, tar tid att fixa grejor, skriva faktura osv.
Herregud vad det ska klagas på hantverkare..
Om man lämnar en offert tror du helt ärligt inte den tiden räknas in ?
Man räknar per påbörjad timme man ska väll ta sig till dig och sen därifrån man kanske måste köpa material tror du inte det räknas in ? man har administrativ tid i bilen för att skriva i hop tid material mm så att en faktura kan skapas.
det kanske blev skräp över so man tog med sig och ska slänga osv .. bara för att man e hos kund 15 min för att tex stänga en ventil så betyder det inte att man tar betalt per kvart. tiden startar när man har planerat jobbet fram till det man e klar med jobbet delvis pappers arbetet mm ...
 
systemfel skrev:
Herregud vad det ska klagas på hantverkare..
Om man lämnar en offert tror du helt ärligt inte den tiden räknas in ?
Man räknar per påbörjad timme man ska väll ta sig till dig och sen därifrån man kanske måste köpa material tror du inte det räknas in ? man har administrativ tid i bilen för att skriva i hop tid material mm så att en faktura kan skapas.
det kanske blev skräp över so man tog med sig och ska slänga osv .. bara för att man e hos kund 15 min för att tex stänga en ventil så betyder det inte att man tar betalt per kvart. tiden startar när man har planerat jobbet fram till det man e klar med jobbet delvis pappers arbetet mm ...
Precis, konstigare än så är det ju inte. Ofattbart att så många tror att en faktura endast ska omfatta de minuterna hantverkaren är innanför tröskeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.