Men dolda skarvar på värmerör, om det nu är till element eller golvvärme du menar, är ok. Jag har flera i mina golv, men har samtidigt gjort så att ev läckage direkt syns i innertaket (bytta med skvallerrör).

Så egentligen är det ju bara orsaken till att avloppsröret läcker som behöver åtgärdas. Därför är det väldigt intressant vad försäkringsbolaget menar med icke fackmannamässigt...

Fixera avloppsröret är ju en detalj. Sen ser ju infästningen av brunnen tveksam ut, den verkar bara hänga i spånskivan.

Så fokusera på det som faktiskt är fel...
 
Larsa Larsa skrev:
Men dolda skarvar på värmerör, om det nu är till element eller golvvärme du menar, är ok. Jag har flera i mina golv, men har samtidigt gjort så att ev läckage direkt syns i innertaket (bytta med skvallerrör).

Så egentligen är det ju bara orsaken till att avloppsröret läcker som behöver åtgärdas. Därför är det väldigt intressant vad försäkringsbolaget menar med icke fackmannamässigt...

Fixera avloppsröret är ju en detalj. Sen ser ju infästningen av brunnen tveksam ut, den verkar bara hänga i spånskivan.

Så fokusera på det som faktiskt är fel...
Tack, det stämmer. golvbrunnen verkar bara sitta i spånskivan så den måste vi också den fixa.. Mycket mycket. Första rörmokaren som vi träffade, sa att detta inte var fackmannamässigt gjort och att man inte får ha skarvar. Men verkar som han inte hade så bra koll. Imorgon kommer en annan rörmokare som jag hoppas är bättre.
 
Som jag ser det så finns här flera fel. Brunnen är som sagt inte fäst på ett fackmannamässigt sätt. Detta är ett grovt fel som indikerar inkompetens hos firman.

Avloppsröret är inte föst på ett korrekt sätt. Det skall klamras med jämna mellanrum. Det verkar vara den viktigaste anledningen till att det blivit fel.

Värmeröret är inte fastsatt på fackmannamässigt sätt, har också bidragit till felet.

Där syns fler rör som inte är klamrade.

Däremot så är det inte formellt fel med skarv på värmeröret. Förbudet mot dolda skarvar gäller tappvatten. Fast en seriös rörfirma skulle använt en presskarv istället för klämringskoppling.
 
Klämringskopplingar = högrisk
 
Det ser dessutom ut som att golvspånet är skarvat utan kottling...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.