Krilleman
Vad har du köpt?
 
Jag får ta bild. Men vi har två typer den på bilden tidigare i tråden är den med röd klämring. Och sedan en till typ som vi inte provat med ännu, det är en svart oring som tätar istället med en metalring, tror typen heter skärringskoppling.
 
Krilleman
Du menar unifix (eller reparationskoppling)?

1540721_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Japp, en sådan är det
Edit: men den har vi alltså inte testat med ännu pga att installation hamnar längre in etc
 
Redigerat:
Krilleman
Konstigt att du får vatettes röda att läcka, jag har installerat många utan bekymmer.

Men om kapningen är i en svag böj, kanske det är den som är boven?!

Stilla forumets hunger och ge oss en bild på spektaklet!
 
Nej alltså den är inte kapad i böjen men ganska nära, när man böjer röret gör man det under värme, har man värmt längre ut än böjningen kräver kan det deformera röret även utanför böjningen. Kan fixa bild på rören imorgon
 
Diametern på järnröret varierar ungefär 0,5 mm, 20,9 till 21,4 mätt intill muttern

IMAG0029-20150405-141322404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det ska normalt inte vara något problem, du har ju mycket "raksträcka" att ta av!

Var röret fritt från längsgående repor?

Och vad har du för koppling nedåt, ser ej ut som Vatette?!
 
Den kom ned alupexen
 
AndersMalmgren skrev:
Diametern på järnröret varierar ungefär 0,5 mm, 20,9 till 21,4 mätt intill muttern

[bild]
Står det inte någonstans vilken tolerans kopplingarna klarar?
 
kulle
AndersMalmgren skrev:
Diametern på järnröret varierar ungefär 0,5 mm, 20,9 till 21,4 mätt intill muttern
På ett rör är det lättare att mäta med skjutmått än med mikrometer. :)
 
kulle skrev:
På ett rör är det lättare att mäta med skjutmått än med mikrometer. :)
Är det svårt att mäta med mikrometer då?
I det här fallet ska det ju dessutom mätas runt om vilket gör att ett skjutmått tar i väggarna tidigare än mikrometern. Dessutom ändrar ju skjutmåttet inställning när du tar det därifrån, så det måste ju avläsas på plats vilket kan vara bökigt.
 
kulle
blackadder skrev:
Är det svårt att mäta med mikrometer då?
I det här fallet ska det ju dessutom mätas runt om vilket gör att ett skjutmått tar i väggarna tidigare än mikrometern. Dessutom ändrar ju skjutmåttet inställning när du tar det därifrån, så det måste ju avläsas på plats vilket kan vara bökigt.
Jag menar att mikrometern har liten anliggning på sjusteringen och då är det svårt att få ett mått precis på centrum.
 
Jag hade helt klart slagit en gänga på rören och tätat med lin och pasta. Kalla mig gammaldags, men det blir alltid tätt, samt att jag inte litar på de där plastklämringarna.
 
Vi bedömde det som inte helt lätt att gänga röret då det är en bra bit in i hålet, men får vi inte det tätt med de andra metoderna är det ju det som står på tur.

Vet faktiskt inte toleransen på klämringskopplingen får kolla. Men det låter på krille som det ska fungera.

Finns för och nackdelar med båda instrument, är man noggrann med att anläggen hamnar rätt på röret tror jag mer på mikrometern. Sedan i detta fall går inte ens skjutmåttet in i hålet

Igår drog vi åt kopplingen lite under hela dagen medans vi jobbade med andra grejer för att hoppas den till slut skulle sluta läcka (det tar ca en timme men sedan får man lite fukt på fingret om man drar längs kopplingen). Så idag blir det att testa Unifix-kopplingen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.