Hej!

Finns det att få tag i nån slags dörrstopp till kyl/frys, det är ju 180 graders öppningsvinkel på vår frys och den slår ju lätt i inbyggnadsugnens handtag..

/L
 
Bara jag som har det problemet?

/L
 
Vi har satt en bit plastslang på handtaget till ugnen där en dörr gärna vill slå i. Den är rätt ful, vi ska försöka hitta en snyggare slangbit så småningom. Den syns längst ut till höger på det övre handtaget på denna bild:
http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2008-01_Kok/slides/2008-12-20_063.html

Det finns också små plastduttar med klister på i olika storlekar på byggvaruhusen. En lämpligt placerad sådan kanske också kan lösa problemet.

Eller kan ni om kylskåpsdörren är hög på något sätt sätta en lodrät pinne ner från taket som stoppar dörren i lämpligt läge?
 
Redigerat:
Annars kan man ju sätta ett snöre i dörren å andra änden i skåpet. Som bildar en triangel, typ som en dörrstopp man kan ha på garaget. För när du stänger dörren så är ju snöret inne i skåpet och syns inte.
 
Var inne på nån såndan lösning, fast om det fanns någon färdig mankunde montera i överkant, för ett snöre känns lite "B", samt att den kommer att ligga i tätningslisten och det lär ju inte bli lika tätt då.

/L
 
Jag antar att omhängning av kylen inte är ett alternativ?
 
stiga skrev:
Jag antar att omhängning av kylen inte är ett alternativ?
Nä det är inget alternativ

/L
 
Men en sån där nyckelring med upprullning i nederkant av dörren då? Som du sätter fast i hålet för gångjärnet, det som så klart inte används ;)
"Snör" lösningen typ ändå.
 
Känner att jag måste lyfta den här gamla tråden. Har samma problem i mitt kök. Högskåp med ugnar vid sidan om kyl/frys (som de flesta har). Det är som gjort för att få märken i kylskåpsdörren.

Pratade med elektrolux kundsupport och frågade om det inte finns någon dörrstopp man kunde komplettera skåpen med, men fick svaret att de aldrig hört talas om problemet och uppmanade mig att vara försiktig. Jo tack! Jag är försiktig men det är som gjort för att barnen skall poppa loss dörren så att den smäller upp i ugnarna. Händer nog förr än senare tyvärr.

Det måste vara ett vanligt problem så jag tänkte fråga efter lite inspiration på hur man snyggast fixar en dörrstopp. Nyckelringsiden ovan borde fungera, men kanske blir lite klen. Andra ideer/erfarenheter någon??
 
A
Det är många dörrar som är bytta på goodwill från electrolux pga av detta...
 
:D Damen som jag pratade med hade nog inte gått goodwillkursen ännu.

Skulle dock vilja fråga här om någon känner till kylskåp som faktiskt har en integrerad dörrstopp. Jag står mellan att antingen försöka bygga till något snyggt stopp, eller byta ut hela skåpen.
 
A
Electrolux och husqvarna bygda i sverige fick ju detta efter alla reklamationer det måste finnas kvar på dessa
 
Vet ej vart mitt är tillverkat, men det är ett ERF3866AOX och det har ingen dörrstopp. Om de har haft det på tidigare modeller så verkar det bra dumsnålt att spara in på den fuktionen.

Ingen som vet något annat märke med dörrstopp?
 
Y
kanske skruva fast sånhär ovanpå dörren
500347582_1.jpg

Dometic kylskåp RM5380 har något man kanske kunde skapa på egen hand
23004437-origpic-a85782.jpg
 
Redigerat:
A
Det där är ju ett lås för att inte dörren skall åka upp under färd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.