I
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda man kan justera på vanliga innedörrsgångjärn är att justera ”tungan” som ”trycks in i dörrbladet” uppåt/nedåt genom att skruva två skruvar uppåt/nedåt på varje gångjärn, alltså om dörrbladet ska komma närmare/”längre ifrån” tröskel/överstycke.

All annan justering görs med gångjärnsriktare.
Samtidigt har man hört att man absolut inte får rikta dessa gångjärn med gångjärnsriktare?
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda man kan justera på vanliga innedörrsgångjärn är att justera ”tungan” som ”trycks in i dörrbladet” uppåt/nedåt genom att skruva två skruvar uppåt/nedåt på varje gångjärn, alltså om dörrbladet ska komma närmare/”längre ifrån” tröskel/överstycke.

All annan justering görs med gångjärnsriktare.
Du är min hjälte!

Var såklart tvungen till att plocka fram och testa den nyckeln som jag så många gånger inte fått till att passa och som ser ut såhär :

bJoioGu.jpg

Den lilla delen gick faktiskt på denna gången om man pressade lite förhand. Par sekunder senare så hänger dörren nu rakt och den slår inte längre. Den skavade såklart gångjärnet en aning men det kan man leva med, bättre det än att som någon annan föreslog att montera ner och sen upp allt på nytt.

tZsfevX.jpg
aJZYELZ.jpg
PmSl7ss.jpg

Så vad gör jag nu med den skruven så inte riktigt får grepp? Den sitter ju mitt på så troligen är den inte jätte kritisk. Dessutom har Tec7 visat sig hålla ett stadigt grepp om karmen, stadigare än skruven. Men vill man vara säker så antar jag att man kan sticka in pistolen och spruta in tec7 i hålet och sen köra in skruven så långt det går, den sitter ju inte helt löst.
 
Den mindre riktaren ser ut att vara lite stor, hade varit bättre med rätt storlek.

På andra bilden ser det ut som om att den undre delen av gångjärnet är lite längre åt vänster än den övre delen. Det kanske beror på vinkeln på kortet.

Var bara uppmärksamma på om det börjar gnälla när dörren öppnas/stängs, främst när det görs sakta. Det tyder på att gångjärnet är lite snett.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
bättre det än att som någon annan föreslog att montera ner och sen upp allt på nytt.
Det var jag som föreslog det, det var för att jag fick uppfattningen att flera av skruvarna inte höll karmen redigt längre. Samtidigt så skrev jag att riktning hade varit rätt väg att gå från början.

I Ironside skrev:
Så vad gör jag nu med den skruven så inte riktigt får grepp? Den sitter ju mitt på så troligen är den inte jätte kritisk. Dessutom har Tec7 visat sig hålla ett stadigt grepp om karmen, stadigare än skruven. Men vill man vara säker så antar jag att man kan sticka in pistolen och spruta in tec7 i hålet och sen köra in skruven så långt det går, den sitter ju inte helt löst.
Jag hade låtit det vara när det bara är en skruv. Om det visar sig att det släpper med tiden så skulle jag ta tag i det då.
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Det var jag som föreslog det, det var för att jag fick uppfattningen att flera av skruvarna inte höll karmen redigt längre. Samtidigt så skrev jag att riktning hade varit rätt väg att gå från början.



Jag hade låtit det vara när det bara är en skruv. Om det visar sig att det släpper med tiden så skulle jag ta tag i det då.
Aha, missade det, läser dåligt tydligen eller kort minne :)

Jag ska dubbelkolla så att gångjärnet sitter rakt och det låter väll vättigt att låta skruven vara, det verkar ju ändå sitta som berget.

Återigen, stort tack, jag lärde mig något nytt här. Har inte tidigare lyckats benda dessa gångjärn med nyckeln men tydligen ska det gå utmärkt. Och skulle gångjärnet bli kasst är de inte särskilt dyra att köpa nya.

Lycka till med din egna dörr!
 
I
Ett par dagar var det riktigt varm och fuktigt i källaren så då expanderade karmen åter såpass mycket att den slog i igen, men det höll bara i par dagar nu när vädret lugnat ner sig lite så är det lungt igen. Egentligen hade man velat dra in karmen lite men de e en väldig massa jobb, kanske får man ta att dörren kan skärva lite när det är riktigt extrem väder.
 
Den delen som sitter i dörrbladet är den i plast? Det finns att köpa sånna i metall kanske håller bättre för tyngden på bladet. Om du vill fixa den som går tomt så kan de bli jobbigt med adjufix. Men om du hittar nån expanderplugg som funkar i hålsten eller köper ankarmassa så kan du borra ett 14mm hål i karmen över eller under den som går tomt och sen borra ett hål i hålstenten i lämplig storlek för pluggen och sen plugga och/eller injektera för en vanlig karmskruv. Sen är det bara att dra i karmskruven.
 
Redigerat:
I
S Snickarkirre skrev:
Den delen som sitter i dörrbladet är den i plast? Det finns att köpa sånna i metall kanske håller bättre för tyngden på bladet. Om du vill fixa den som går tomt så kan de bli jobbigt med adjufix. Men om du hittar nån expanderplugg som funkar i hålsten eller köper ankarmassa så kan du borra ett 14mm hål i karmen över eller under den som går tomt och sen borra ett hål i hålstenten i lämplig storlek för pluggen och sen plugga och/eller injektera för en vanlig karmskruv. Sen är det bara att dra i karmskruven.
Den är metall och det ser ut som att dörren faktiskt hänger rakt.
 
I
Nu slår den i igen trotts att det inte är extremt väder, blir till att sätta in en åtgärd här. Min tanke just nu är att köra bort Tec7 med multimaskinen, skruva ut skruven som tappat fäste, spruta in någon typ av lim, skruva in skruven igen, vänta tills limet torkat och sen justera adjufix. Detta bör väll funka? Frågan är dock vad man ska peta in i hålet för lim? En tanke var annars att få in en längre plugg, vet att adjufix har långa smala pluggar men risken är stor att skruven gör slarvsylta av dessa.

Fördelen med adjufix är att de sitter väldigt bra i karmen jämfört med vanliga karmskruv.

Min tanke är att justera hela karmen så att det finns gott om plats för den att expandera.

När jag väl fått rätt på karmen så blir det till att lägga i ny Tec7.
 
Okej då e de ju inte de som felar iaf. Men nog sitter en karmskruv lika bra som en adjufix i hålet. Att trycka in lim i hålet å sen dra i skruven är nog lönlöst, skruven kommer inte att greppa tillräckligt bra är min uppfattning. Möjligtvis att det kan funka med ankarmassa men de blir stenhårt så då måste du borra och plugga. Om du inte trycker i skruven innan massan härdat vill säga. Men det blir nog svårt att få i en lämplig plugg genom hålet på adjufixen iom att den måste vara större än vad skruven är grov och skruven går ju precis igenom hålet på adjufixen. Om du borrar i karmen för en karmskruv har du ju iaf 14mm hål att få i en plugg på.
 
I
S Snickarkirre skrev:
Okej då e de ju inte de som felar iaf. Men nog sitter en karmskruv lika bra som en adjufix i hålet. Att trycka in lim i hålet å sen dra i skruven är nog lönlöst, skruven kommer inte att greppa tillräckligt bra är min uppfattning. Möjligtvis att det kan funka med ankarmassa men de blir stenhårt så då måste du borra och plugga. Om du inte trycker i skruven innan massan härdat vill säga. Men det blir nog svårt att få i en lämplig plugg genom hålet på adjufixen iom att den måste vara större än vad skruven är grov och skruven går ju precis igenom hålet på adjufixen. Om du borrar i karmen för en karmskruv har du ju iaf 14mm hål att få i en plugg på.
Ja precis, jag har ju satt karmsrkuvar utifrån tidigare vilket funkar förvånansvärt bra.

En adjufix hylsa ser ut såhär :

700122004.jpg

En karmskruv ser ut såhär :

5112%209020087.jpg

Adjufixen kan borra sig in i karmen så att inget sticker ut, det är otroligt grepp i en sådan, än så länge har jag inte haft något som släppt från karmstycket. Däremot har jag haft en del karmskruvar som släppt från karmen även om de i regel ska hålla greppet.

Skruvarna jag använder ser ut såhär :

gtlQvMA.jpg

Det är med andra ord väldigt rejälskruvar. Det finns en version med plugg men där är inte skruven fullt lika grov :
1066577l.jpg

Min tanke var annars att använda dessa pluggar men skruven kommer troligen äta upp den där pluggen.

Kanske ändå får sätta en vanlig karmskruv här? Hade varit fint om man kan använda samma hål men då vill det till att man kan spruta in någon typ av ankarmassa som du säger så att man kan borra nytt hål.

Du tror inte det kan räcka med att peta in sticker i hålet? Så gjorde man väl förr för att skruv och spik skulle få bra fäste i betong? Jag tänker att skruva adjufix skruven i.
 
Jo precis men om man till exempel har en drevmån på 15mm och adjufixens längd är 25mm så är det bara 10mm kvar i karmen men en karmskruv kan man ju justera in karmskruven så att hela "hylsan" sitter i karmen. Men jag föredrar faktiskt själv adjufix före karmskruv. Jag har dock aldrig vart med om att en karmskruv har släppt ifrån karmen.

Du kan ju ge de ett försök att trycka i ankarmassa i hålet och sen dra i skruven och låta det härda men vågar inte säga om det kommer funka eller inte.

Det funkar säkert att plugga dom problemet är ju bara att få pluggen genom hålet på adjufixen.

Ja du kan prova har du tur kan de ju funka. Jag har nångång pillat in kattstrypare igenom hålet på en adjufix och in i hålet på en lättbetong vägg och sen dragit i skruven och då drog det bra. Det är ju värt ett försök.

Funkar inget av ovanstående så är det bara att plocka loss karmen och plugga hålet eller att borra ett nytt hål i karmen och plugga och sen karmskruv.
 
I
Hur mycket bör springan vara mellan dörr och karm för att inte riskera att de slår emot när det är fuktigt?
 
I
Körde bort Tec7 med multimaskin på båda sidorna, tog bort isoleringen och påbörjade justering. Märkte ganska snabbt att den problematiska skruven inte längre gick att skruva ut. Provade flera möjliga lösningar för att få ut den innan jag kom och tänka på zipties som du tipsade om tidigare. Tog en mindre varjant och stack in den i hålet så långt som möjligt vilket faktiskt gjorde att skruven fick fäste och kunde skruvas ut :

En gul ziptie sticker ut från ett hål bredvid en dörrskruv, använd för att justera skruvens grepp efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få skruvan att festa efter detta stack jag in 2 klippta zipties av lite större modell vilket gjorde att skruven fick bra grepp.

Justerade samtliga skruvar på vänster sida för att få mer utrymme. Här vet jag dock inte hur mycket som behövs. När jag påbörjade jobbat så slog den i en aning, nu är det ca 3 mm från kanten på dörren till karmen, d.v.s i det mest kritiska läget. Visst borde det räcka?
 
  • Vit dörr med borttagen isolering och justeringsarbeten runt dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ziptie instucken i hålet vid en problematisk skruv på vit dörrkarm med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med justerad dörrkarm där isoleringen tagits bort, synlig skruvjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.