I
Hej,

Efter par veckor slår nu dörrbladet i karmen strax ovanför dörrhandtaget på vänster sida. Såhär ser dörren ut:


JBVNtdJ.jpg I7zi13v.jpg

Karmen är 100% rak men man kan se att dörren lutar något utåt. Detta har vi även noterat på andra fyllda dörrar vi monterat, troligen har det med tyngden på dörren att göra, det hjälper inte att spänna skruvarna.

Detta är en ljudisolerande montering, d.v.s. det är karm med list och runt dörrkarmen har vi satt Tec7. Dörrkarmen är monterad med adjufix hylsa och extra grova och långa skruvar för hålsten utan plugg.

Jag har försökt justera de mm som krävs här men det resulterade tyvärr bara i att skruven förstörde hålstenen så att den nu inte gör någon nytta. Karmen sitter dock där den gör, troligen på grund av Tec7.

Så vad gör jag här? Måste jag såga upp all Tec7 med multimaskinen och sen borra nytt hål i karmen för vanlig karmskruv som sätts utifrån?

Eller kan man spruta in något i skruvhålet som gör att skruven får fäste igen och därmed kan man justera den när Tec7 är bortrensat?

Det är riktigt tråkigt eftersom vi tyckte att dörren kom väldigt bra på plats.
 
Du skulle inte ha försökt justera karmhylsorna utan du skulle ha skaffat en gångjärnsriktare 13 mm, å knäckt/riktat övre gångjärnet,
https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm.

Det hade även varit bättre med drevremsa istället för skum, för med drevremsa så går det att justera karmen i efterhand.

Jag hade troligen tagit bort dörrkarmen (lossa alla karmhylsor tex ett halt varv), sedan fyllt två hål på vardera sida,
Återmonterat karmen, gjort nya hål i fyllningarna,
Demonterat karmen igen,
Fyllt resterande hål,
Återmonterat karmen igen, gjort nya hål i fyllningarna.

Exakt vad jag skulle ha fyllt hålen med vet jag inte, kanske med något skum, plugg, puts, etc.
 
tommib
Sådana gångjärn går väl inte att rikta?
 
tommib tommib skrev:
Sådana gångjärn går väl inte att rikta?
Dom går att rikta. Men i det här fallet är jag inte säker på att det hjälper. Tror kanske man få svaret om man lägger på ett långpass/ rätskiva på låssidan. Misstänker att karmen är som en banan och behöver tvingas in i mitten.
 
  • Gilla
yanuax
  • Laddar…
Det ser ut som dom dörrar vi köpt från bauhaus. De är relativt tunga, så vi var tvungna justera till flera gångjärn med gångjärnsriktare för de skulle hänga rakt efter montering, men sen dess har det funkat bra i nästan två års tid.
Sen några dagar tillbaka har i princip alla dörrar börjat slå i kanten dock, så de verkar ha svällt flera mm (pga väder?)
 
I
Jag har en gångjärns riktare med 2 storlekar men den passar bara på den äldre typen, har inte lyckats få på den på de nya. Det går kanske att slå i den men det känns fel väg att gå?

Vi var ju väldigt nöjda med denna monteirng så kan man slippa ta ner hela karmen bara för att det är par mm fel på ett ställe så är det guld värt.

Dörren har guldfiber isolering mellan karm och vägg men för att stoppa luftflödet(vilket är viktigt vid ljudisolering) så satt vi även Tec7 både på insida och utsida mellan karm och vägg. Tec7 sitter inte jätte djupt, kanske någon cm bara från båda håll. Det borde vara ganska enkelt att skära bort med multimaskinen kan man tycka.

Just nu tänker jag väll att man först skär bort Tec7 runt området som behöver justeras, sen trycker man in Tec7 i hålet som är kasst och sen in med skruven. När det är torrt borde man kunna justera de får mm som behövs? Annars får man sätta ny karmskruv ovanför även om det inte är snyggt, problemet är dock att karmskruvar brukar fästa sig mycket sämre i karmen jämfört med adjufix hylsor.
 
Jag skulle lugna mig lite, när det blir vinter och kallt och torrt kommer det röra sig åt något annat håll.
 
I
Krille-72 Krille-72 skrev:
Dom går att rikta. Men i det här fallet är jag inte säker på att det hjälper. Tror kanske man få svaret om man lägger på ett långpass/ rätskiva på låssidan. Misstänker att karmen är som en banan och behöver tvingas in i mitten.
Har har lagt 180 cm vattenpasset längs karmarna och de är fortfarande 100% i lod och dessutom raka. På plats kan man se att springan längst upp är lite större än springan längst ner på gångjärnssidan så en gissning är att övre gångjärn givet med sig en aning, just nu handlar det inte om mycket, vi pratar om kanske 1-2 mm.

Problemet vi gjort vid montering är att vi troligen skulle justerat in det med mer spel. Jag är ju ingen hantverkare så ibland får man lära sig vissa grejer den jobbiga vägen tyvärr.

Jag tror inte på at karmen egentligen rört sig, den verkar sitta sten hårt med skruv och Tec7. Det är dock möjligt att träet har expanderat en aning vilket ställer till det.

Vi har ju monterat 4 andra dörrar med och en av dem slog sig också för någon vecka sen. Här var det dock en formpressad dörr, inte kompakt. Som tur var hade vi inte satt lister eller Tec7 där så det var enkelt att justera in.
 
I
B Byggmarodören skrev:
Det ser ut som dom dörrar vi köpt från bauhaus. De är relativt tunga, så vi var tvungna justera till flera gångjärn med gångjärnsriktare för de skulle hänga rakt efter montering, men sen dess har det funkat bra i nästan två års tid.
Sen några dagar tillbaka har i princip alla dörrar börjat slå i kanten dock, så de verkar ha svällt flera mm (pga väder?)
Ja, dörrarna är riktigt tunga, väger ju nästan som ytterdörrar! Vi satte en 20x9 kompakt dörr av samma märke och modell, här fick vi direkt problem med övre gångjärn, dörren hängde. Vi fick nya gångfärn och nya fästen för dörr och karm. Man kan fortfarande se att den hänger en aning men nu är det inom okay gränser iallafall.

Dörren på bilden går fortfarande att stänga men det känns att det tar emot och risken är väll att färgen skavas av.
 
I
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle lugna mig lite, när det blir vinter och kallt och torrt kommer det röra sig åt något annat håll.
Problemet är väll dock att färgen kan skavas bort och nästa sommar har vi samma problem igen.
 
I Ironside skrev:
Har har lagt 180 cm vattenpasset längs karmarna och de är fortfarande 100% i lod och dessutom raka. På plats kan man se att springan längst upp är lite större än springan längst ner på gångjärnssidan så en gissning är att övre gångjärn givet med sig en aning, just nu handlar det inte om mycket, vi pratar om kanske 1-2 mm.

Problemet vi gjort vid montering är att vi troligen skulle justerat in det med mer spel. Jag är ju ingen hantverkare så ibland får man lära sig vissa grejer den jobbiga vägen tyvärr.

Jag tror inte på at karmen egentligen rört sig, den verkar sitta sten hårt med skruv och Tec7. Det är dock möjligt att träet har expanderat en aning vilket ställer till det.

Vi har ju monterat 4 andra dörrar med och en av dem slog sig också för någon vecka sen. Här var det dock en formpressad dörr, inte kompakt. Som tur var hade vi inte satt lister eller Tec7 där så det var enkelt att justera in.
Om du kollat låssidan noga så du inte har en banan på mitten är detvnog absolut enklast att köpa en gånjärnsriktare som passar dörren. Börja med att dra in det övre gångjärnet en aning. Om det behövs så kan du dra ut det nedre gångjärnet lite också.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man ser att springan på gångjärnssidan är betydligt bredare upptill än nedtill, man ser även att springan ökar ju längre upp man kommer.

I Ironside skrev:
problemet verkar dock vara att hitta ett verktyg som passar.
I inlägg 2 länkade jag till rätt verktyg.

Edit: Jag har riktat flera av våra innerdörrar när det har sett ut som på TS bild.
Det är övre gångjärnet som behöver justeras, både övre & nedre delen. Det gäller att inte vinkla delarna så att det blir ”bananformat” utan fortsätter att vara en rak linje (lodrät).
Jag har en dörr i källaren som jag måste justera, den tar i på handtagsidan, har inte hunnit kika på det än, men får göra det när vi kommer hem.
 
Redigerat:
Går det inte att justera dom gångjärnen med infästningen?
 
Det enda man kan justera på vanliga innedörrsgångjärn är att justera ”tungan” som ”trycks in i dörrbladet” uppåt/nedåt genom att skruva två skruvar uppåt/nedåt på varje gångjärn, alltså om dörrbladet ska komma närmare/”längre ifrån” tröskel/överstycke.

All annan justering görs med gångjärnsriktare.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.